پژوهش هنر موسیقی و عرفان در قرآن | اکرم ناظمی سنجری

موسیقی در قرآن عنوان پژوهشی است از سرکار خانم اکرم ناظری سنجری که در شماره ۳ و ۴ فصلنامه سرزمین هنر به چاپ رسیده است. در بخشهایی از این مقاله می خوانیم

شگفتی موسیقی قرآن

صدای آبشار‌ها، صدای شر‌شر باران، صدای رودخانه‌ها خود نوعی موسیقی دل‌انگیز و آرامش‌بخش است. گذاشتن موسیقی برای گیاهان به رشد آن‌ها کمک می‌کند. تلاوت صوت قرآن باعث کاهش درد و استرس بیماران و آرامش کودک می‌شود. اگر برای کودکان صوت قرآن گذاشته شود آرام می‌شوند. به نقل از اموتو ماسارو، خواندن قرآن و دعا بر آب، مولکول‌های آن را زیباتر و کریستالی و بلور مانند نشان می‌دهد و این‌ها همه از شگفتی‌های معجزه‌آسای موسیقی الهی، صوت قرآن است که برای مخاطب خوشایند است و بر او تأثیر مثبت می‌گذارد.

خواندن قرآن با لحن

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

این نکته مهم است که خواندن قرآن با صوت و لحن، خیلی زیباتر از خواندن ساده‌ی آن است و با صوت و لحن مخاطب بیشتری دارد و توجه تعداد بیشتری را به خود جلب می‌نماید.در سوره‌ی مزمل، آیه‌ی ۴ آمده است:

«‌ورتَل القرءآن ترتیلا. و قرآن را با ترتیل و دقَت بخوان».
حضرت رسول اکرم (ص) در اصول کافی می‌فرمایند: «لکلَ شیءٍ حلیهٌ و حلیهٌ القرآن الصوت الحسن. هر چیزی را زیوری باشد و زیور قرآن صدای خوش است».

آوای تکان‌دهنده‌ی موسیقی قرآن

در جزء ۳۰ قرآن کریم دو سوره‌ی الزلزله و القارعه وجود دارد که مفهوم قیامت و رستاخیز را دارند و دارای موسیقی خاص در لغات هستند و دارای آواهای هماهنگ و تکرار کلمات به گونه‌ی معجزه‌آسایی هستند. در سوره‌ی الزلزله، تکرار کلمه‌ی زلزله، خود ایجاد تلاطم و حرکتی هولناک دارد و نوعی لرزش ایجاد می‌نماید، گویی تکان و خطر و انفجار را حس می‌کنی و آرامش از تو کاسته می‌شود. در سوره‌ی القارعه، با تکرار کلمه‌ی قارعه،گویی حادثه‌ای با لحن کوبنده توصیف می‌شود.

متن کامل پژوهش موسیقی در قرآن را در شماره ۳ و ۴ فصلنامه سرزمین هنر بخوانید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

59 − = 52