پوستر ها ،شناسنامه های رویدادهایند

فاطمه مشهدی رستم،نویسنده ،شاعر و روزنامه نگار، یکی از فعالان حوزه فرهنگ و هنر است.تقریبا هیچ کار فرهنگی و هنری و ادبی نیست که او دستی در آن نداشته باشد .در این مجال قصد معرفی او را نداریم چرا که فرصتی بیشتر می طلبد اما با دیدن پوستر جشنواره تئاتر فجر از او درخواست کردیم که یادداشتی در این مورد برایمان بنویسد .و ایشان با مشغولیتهای متعدد، این مهم را پذیرفتند و به طور اختصاصی برای هنر لند نوشتند.با سپاس از این هنرمند گرامی نوشته ایشان را تقدیمتان می کنیم.

پوستر ها ،شناسنامه های رویدادهایند.

فاطمه مشهدی رستم

نشانه ی انسانها ،به نوعی در ابتدا ،مشاهده ای است از واژه هایی محصور شده در چندین حروف مشخص برای تعیین نام او !نام در شناسنامه می نشیند تا بحکم معرفی اولیه بکار آید و در ادامه ،برای شناختی دامنه دار تر،و نیز برای تفکیک هر فرد ازفرد دیگربطور خاص .رویداد ها نیز چنین اند .منتها با یک تفاوت عمده !شناسنامه ی بیشتر رویداد ها ،یا در مقدمه ای نوشتاری می آید و یا در طرحی هوشمندانه از نوع آن ،به روی کاغذ ،یا صفحه رسانه هایی متفاوت .
طرح رویداد سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر ،در قالب پوستر نیز ،جزء نشانه گذاریهایی است که برای نزدیکی و آشنایی بهتر با این مناسبت هنری -فرهنگی ،صورت می پذیرد. رویدادی که صرفنظر از کاربرد عمومی موثر آن در جهت اعتلای آگاهی علاقمندانش ، می شود به مقوله رشد دهنده آن در انواع هنر های مطرح ونیز تولید انگیزه علاقمندان در رشته های مورد نظرشان بسیار قابل توجه قرار گیرد . .،باید به جنبه رقابتی و به نوعی هیجانی و تفریحی اش هم نظر داشت. درست به همین دلیل است که بهره گیری از نشانه های چنین جشنواره ای ،در پوستری که مرتبط با آن است ،به لحاظ انتقال فکر و شعور هنری و سواد بصر ی موجود در مضمون درونی آن ،برای مخاطب ،اهمیت فراوانی را به خود اختصاص می دهد . اما اینکه این فکر و شعور هنری با استفاده از چه عواملی از نشانه گذاریها به لحاظ جذب اولیه مخاطب در طرحی قوی و تاثیر گذار در چشم بیننده ،بهره ببرد ،نکته حائز اهمیتی است .
قطعا طراح در چنین مواقعی ،در وهله نخست می باید خود ،بطور واقعی ،به مفاهیم موجود و مورد نیاز برای طرحش رسیده باشد ،تا بر اساس درک معنا و موقعیت رویداد و حرفی که در آن موجود است ،شعور ذاتی خود را در تخیلی مرتبط ،با هنرمندی بسیار که برگرفته از تجاربی همانند است ،بکار بسته تا نهایتا موفق به خلق اثری شود که بیننده خاص وعام ، با ملاحظه آن ،به نوع کار واقف و از طرفی ،بر اثر دریافت تاثیر گذاری که در او اتفاق افتاده ،لب به تحسین هنرمند گشوده و وی را بدلیل کار ارزنده اش ،تحسین نماید .

متاسفانه دوسال مداوم است که چشم مشتاقان جشنواره تئاتر فجر ،در قدم اول ،فقط به نقوش و رنگهایی می افتد که نه تنها کپی برداری بدون حق رایت؛ بلکه تقلیدی محض و نا بلدانه و خام ،از پوسترهایی است که در سایر کشورها،برای فعالیت های هنری شان ،تهیه کرده اند !با این تفاوت که طراح پوستر اصلی ،قطعا با دلایلی مستند، از روی آگاهی به دلایل نوع فعالیت ،پوسترش را طراحی و اجرا نموده است اما پوستر تقلیدی ،با نگاه و تجربه ای خام و نا آگاه ،فکری رابه قول معروف برداشته و آن را با یک سرهم بندی ابتدایی اجرا و ارائه داده است ! تعجب آن که آیا استادی جهت تشخیص ،بالای سر داشته یا خیر ! که اگر نه ، وا مصیبتا ! و اگر بله ،که باز باید پرسید چنین استادی ،چگونه و با چه برداشتی از خرد خویش و شعور مخاطب و اهمیت هنری خود جشنواره ، پوستر را تعیین تکلیف ،کرده است ؟!

نواقص در پوستر یاد شده به حدی فراوان و چشمگیر است که برای دریافت و توضیح آن حتی نیاز به تخصص چندانی در حوزه یاد شده ،نمی توان احساس کرد . کما این که نگارنده در جهت انتقاد خود ،به همان حجم اندک اش ازآگاهی و اطلاعات و تجارب عملی اش اکتفا نموده و به بیان ونگارش نواقص موجود در پوسترجشنواره تئاتر فجر سالجاری،۱۳۹۵ اشاره نموده است .

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

و بالاخره این که شرح این نواقص ،در ادامه مطلب ،تیتر وار و البته با مختصری توضیح ،برای اطلاع علاقمندان و خوانندگان گرامی ،قید گردیده است .

                                                                                        پوستر ۲سال قبل جشنواره تئاتر تقلیدی ناشیانه از اصل

پوستر جشنواره تئاتر فجر

 

کجای دنیا برای یک چنین جشنواره ای که جنبه رقابت هیجانی و احتمالا نشاط آور دارد ،از این رنگهای سرد و چرک و خنثی و مات ،استفاده می کنند ؟! 
رنگ سبز در تقابل رنگهای سیاه و سفید آمده اما هیچ کمکی به خنثی بودن آن نکرده است .
فونت بکار رفته ،طوری در چیدمان آمده که اگر بیننده ،در جریان کار نباشد ،از مساله هیچ دانسته ای را کسب نمی کند !
قاب دور چشمها که مثلا بعنوان ماسک و نمادی برای نمایش استفاده شده ، نتوانسته به اصل سوژه کمک کند !
پوستر چنین جشنواره ای باید پویایی را در حرکتی نمادین از کل موضوع ،به چشم بیننده ،بیاورد که اینجا متاسفانه ،چنین چیزی وجود ندارد !
جزءجزء عناصر بکار رفته در یک پوستر با هدف مشخص باید طوری طراحی شده باشد که اگر یک جزءآن حذف شود کار ناقص دیده شود یا بعبارتی در یک پوستر هر جزء باید مفهوم کار را برساند اما اینهم لحاظ نشده است .
استفاده از چهره زن با توجه به فرم و مدل انتخابی ،برای چنین موضوعی ،کاملا فرمایشی و مصنوعی است !!
و هیچ نشانه ای دال بر انتقال مفهوم نمایش و یا فیلم ،برای بیننده ندارد !،چون بسیار معمولی و عادی است !
بیشتر به درد تبلیغ روسری می خورد و حتی میشود گفت نزدیک به یک عکس پرسنلی است تا یک عکس برای تئاتر و فیلم !
پوستر حرکت ندارد و صامت است و خنثی !
حتی برای یک کار دانشجویی هم مناسب نیست !

 خلاصه اینکه پوستر جشنواره تئاتر فجر امسال کپی ناشیانه دیگری از یک نمونه خارجی است. با این تفاوت که زن در پوستر ایرانی روسری به سر دارد آن هم روسری ای با مارک ورساچه ولی زن در پوستر خارجی بدون حجاب است.

به مقایسه این دو پوستر بپردازید و خودتان قضاوت کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. بیات می گوید

    به نظر من این پوستر بیان مناسبی برای چنین رویداد مهم و نیز در طراز تحولی که طی این سالها در این هنر رخ داده نیست

  2. امین عارف می گوید

    متاسفانه سرسری گرفتن جنبه های هنری در کشور ما به یک امر مرسوم در آمده.
    و بیشتر از انکه باید گرایش به نکات خلاقه باشد به جنبه های سفارشی بهای بیشتری داده می شود.

  3. لیلا ثمری می گوید

    واقعا ممنون … چون اگه منتقدانی مثل شما اینها رو رسوا نکنند امثال این هنرمندنماها با بی هنری هر چه تمام تر و وقاحت به سرقت هنری خود ادامه میدند و آثار بی ارزش خودشون رو به خورد جامعه میدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 17 = 21