پل اسکافیلد بزرگ، بازیگری برای تمام فصول | هنرمند اخلاق گرای سینما

مادر هنر، فرزندان بسیاری را در دامان خود پرورش داده و آنان را وارد عرصه بازیگری تئاتر و سینما کرده است، بازیگرانی که با هنرنمایی خود صحنه‌های تئاتر و پرده‌های سینما را به تسخیر درآورده‌اند.

در بین این هنرمندان توانا، بازیگرانی پا به عرصه نهاده که نه تنها هنر بازیگری را به اوج رسانده‌اند، بلکه با رفتار انسانی و اخلاق آسمانی، روح هنر را نیز به پرواز درآورده‌اند.

 

پل اسکافیلد، سرآمد بازیگران اخلاق گرا

سرآمد تمام بازیگران اخلاق‌گرا، به شهادت شاهدان هنر، پل اسکافیلد بزرگ است؛ هنرمندی که هرگز شهرت دنیوی او را فریب نداد و زرق و برق سینما، به خصوص هالیوود چشم او را کور نکرد. عزت نفس، از او هنرمندی توانا ساخته بود که هم در صحنه تئاتر و سینما و هم در عرصه زندگی خوش درخشید. وی هرگز پای خود را از شاهراه متن بیرون ننهاد و وارد بیراهه حاشیه نشد.

پل اسکافیلد
پل اسکافیلد تئاتریست و بازیگر

پل اسکافیلد بزرگ، نه تنها در جشن‌های آنچنانی شرکت نمی‌کرد، بلکه در مراسم رسمی، از جمله اهدای جوایز و افتتاح فیلم‌هایش نیز حضور نمی‌یافت.
او حتی از دریافت نشان «شوالیه» نیز خودداری کرد.

 

مهارت بازیگری

پل اسکافیلد، زمانی پا به عرصه تئاتر نهاد و به شهرت رسید که بازیگران بزرگ و توانایی چون سرلارنس الیویه و ریچارد برتون در عرصه بازیگری انگلستان و جهان خودنمایی می‌کردند.

مهارت وی در بازیگری و جلب تماشاگر باعث شده بود تا بهترین نقش‌ها در ممتاز‌ترین نمایش‌ها به او داده شود.

بازی گیرای او، نه تنها تماشاگران، بلکه منتقدان و هنرمندان را نیز به وجد می‌آورد. در قدرت بازیگری اسکافیلد همین کافی است که بازیگر بزرگ و توانای تئاتر و سینما، ریچارد برتون درباره او گفته بود:

«از ۱۰ لحظه بزرگ تاریخ تئاتر، ۸ لحظه از آن پل‌اسکافیلد است».

 

مردی برای تمام فصول

دایره هنر او تنها محدود به تئاتر نبود، بلکه در عرصه عریض سینما نیز یکه تازی می‌کرد. هنگامی که “فرد زینه‌مان کارگردان نام‌آور سینما می‌خواست فیلم «مردی برای تمام فصول» را مقابل دوربین ببرد، بازیگران بزرگی برای ایفای نقش «سر تامس‌مور» کاندیدا بودند، اما او انگشت روی نام پل اسکافیلد بزرگ نهاد، زیرا می‌دانست تنها بازیگری که می‌تواند با هنر و متانت خود، این کاراکتر را خوب از کار دربیاورد اوست.

مردی برای تمام فصول
مردی برای تمام فصول – فیلمی از فرد زینه‌مان

«مردی برای تمام فصول» فیلمی تأثیرگذار و حرفه‌ای است با کارگردانی عالی یک هنرمند کار کشته و کار بلد، اما همگان اذعان دارند که بازی تکرار نشدنی پل اسکافیلد در نقش سر تامس مور، باعث موفقیت این فیلم در سراسر جهان و ثبت آن در حافظه تاریخ سینما شده است. با اینکه عوامل حرفه‌ای سینما و تئاتر در این پروژه حضور داشتند، اما بار اصلی و سنگین فیلم را پل اسکافیلد به دوش کشید به سر منزل مقصود رسانید. تنها از عهده بازیگری چون او برمی‌آمد تا با دم مسیحایی خود و اخلاق ذاتی و متانت همیشگی، به کالبد بی جان کاراکتر سرتامس مور روح هنر بدمد.

 

اخلاق و متانت، اولیت زندگی

شخصی که در «مردی برای تمام فصول» حضور داشت، پل اسکافیلد نبود، بلکه خود سر تامس‌ مور بود، کاراکتری که در آینه هنر اسکافیلد جلوه گر شد. او در زندگی واقعی نیز سرتامس مور بود، مردی که حاضر نشد برای منافع شخصی خود، اخلاق و متانت را زیر پا بگذارد. بی شک اگر در زندگی واقعی نیز می‌خواستند با تهدید، زندانی کردن و حتی اعدام، پل اسکافیلد را وادارند تا از ایده‌آل‌هایش دست بردارد، این کار را نمی‌کرد و مانند سرتامس مور سربدار می‌شد.

 

انزوا طلبی من یک راز است!

در دهه ۶۰ میلادی که بازیگران بزرگ و مطرحی در عرصه سینما عرض اندام می‌کردند و هرکدام از آنان وزنه‌ای سنگین در هالیوود به حساب می‌آمدند، این پل اسکافیلد بود که به خاطر بازی درخشان و استثنایی‌اش در «مردی برای تمام فصول» شایسته دریافت جایزه اسکار شناخته شد.

مناعت طبع و عزت نفس باعث شده بود، او به جوایز و تقدیرها دل نبندد و فقط برای مردم هنرنمایی کند. برای همین برای دریافت جایزه اسکار که هر بازیگری برای گرفتن آن خود را به آب و آتش می‌زند، در مراسم اهدای جوایز حضور نیافت و همبازی خود را برای دریافت آن به آنجا فرستاد. این کار او درس بزرگی بود برای تمام هنرمندان تا فقط به هنر، اخلاق و مردم فکر کنند، زیرا جوایز و افتخارات در یادها باقی نمی‌مانند، بلکه این نام نیک است که در دل مردم و خاطره تاریخ جاودان می‌ماند.

اسکافیلد سال ۱۹۹۲ به ساندی تایمز گفته بود: «انزوا طلبی من یک راز است،‌ بله من نقش‌های بسیار زیادی را نپذیرفته‌ام. مردی به سن من باید هم از برخی چیزها بگذرد، اما نکته اینجاست که من هرگز از بازی و بازیگری آزرده نمی‌شوم و این کاملاً عجیب است. بازیگری تنها کاری است که من بلدم، من بازیگرم.»

مردی برای تمام فصول
مردی برای تمام فصول – اثر فرد زینه‌مان

پل اسکافیلد هنرمندی بود ساده زیست، اخلاق گرا، صاحب سبک و مردم دوست که در عرصه زندگی و بازیگری هر دو موفق بود. بعید است در آسمان تئاتر و سینما، ستاره‌ دیگری مانند او که هم در بازیگری و هم در اخلاق سرآمد زمان بود بدرخشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 10 =