پس از پاریس ، کابل هم نام عباس را زمزمه کرد.

۵۶۰x315_bonus-kiarostami-memorial-kabol-afganeestan315 ۱۱۲۰x630_338475

جمعی از هنرمندان جوان، غروب روز سه شنبه در خانه فرهنگ افغانستان گرد هم آمدند تا مروری بر زندگی و فیلمهای عباس کیارستمی داشته باشند و شمعی به یاد او روشن کنند.

علی محمدی کیان، فیلمساز در مورد تاثیر آثار کیارستمی بر تولید فیلم در افغانستان می گوید: «عباس کیارستمی در ساخت فیلم‌هایش از مفهوم هنرپیشه به شکل رایجش عبور کرد و به جای اینکه بر هنرپیشه های مطرح و با تجربه تکیه کند مردم عادی را به عنوان هنرپیشه در فیلمش جای داد او نوعی از فیلم‌سازی ارزان را گسترش داد که اندیشه محور بود بر خلاف فیلم‌های امروزی که امکانات محور است و فیلمسازی اندیشه محور، برای سینماگران جوان افغانستان، سرمشق خوبی برای پیشبرد فعالیت‌هایشان در تولید فیلم شده است.»
به گفته وی، شخصیت هنری کیارستمی محدود به منطقه نمی شد و تاثیر گذاری وی در افغانستان هم به‌خاطر همزبانی و هم‌فرهنگی نیست بلکه زبان هنر و هنرمندی چون کیارستمی، زبانی جهانی است.
عباس کیارستمی در دوره کار حرفه ای خود، هیچگاه به افغانستان سفر نکرد و فیلمی با موضوع افغانستان نساخت اما فیلم‌هایش در بین فارسی زبانان افغانستان، علاقمندان خاص خود را داشت. پس از انتشار خبر درگذشت وی، کاربران افغانستان در شبکه های اجتماعی از درگذشت این سینماگر ایرانی، ابراز تاسف و تاثر کردند.
امان پویامک، نویسنده و شاعر افغانستان می گوید: «عباس کیارستمی را از دوره نوجوانی با فیلم‌هایش می شناسم کسی که در فیلم‌هایش شاعرانگی خاص خود را داشت و سینمای فارسی زبان را وارد مرحله جدیدی کرد مرحله ای که تعدادی از فیلم‌سازان ایرانی و افغانستانی تلاش کردند که با الهام از شیوه او، فیلم بسازند.»
وی ادامه می‌دهد: «فیلم‌های کیارستمی در دهه ۵۰ خورشیدی وارد ذهن سینماگران افغانستان شد و در دهه هفتاد، آثار وی وارد حوزه شاعران افغانستان شد. به عبارتی، او را سهراب سینمای ایران می شناسم.»
در این مراسم مصطفی هزاره از شاعران جوان، شعر تازه سروده‌اش به مناسبت درگذشت عباس کیارستمی را خواند. او کیارستمی را مرد نقره‌ای ایران خواند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

وی اظهار می‌دارد: «کیارستمی قبل از اینکه فیلم‌ساز باشد یک شاعر بود همچنان که خودش اعتقاد داشت فیلم‌ساز بیشتر یک شاعر است که با شعرش فیلم می سازد و زبان فیلم‌های کیارستمی پر از اعتراض و دغدغه‌های جامعه اش بود.»

وی ادامه می دهد: «کیارستمی در آثارش نشان می داد که از عقب ماندگی‌های جامعه اش غمگین است و غم او شبیه به غم و دغدغه من از عقب ماندگی‌های جامعه‌ام است. غم مشابه، احساس مرا به احساس مرحوم کیارستمی نزدیک می‌کند.»

در پایان مراسم، همزمان با روشن کردن شمع، اولین فیلم کوتاه «نان و کوچه» از عباس کیارستمی نمایش داده شد.


منبع عکس وخبر:یورو نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. جدیدی می گوید

    سلام
    اینکه برادران افغان هم بعد از پاریس برای عباس کیا رستمی مراسم یاد بود برگزار میکنند نشان دهنده ی چهریه جهانی کیا رستمی است ونوع نگاه و مقایسه ی نوع فیلم سازی کیا رستمی با دیگر فیلم سازان دنیا دلیل متفاوت بودن او ست و استفاده از القابی مثل
    سهراب سینمایی ومرد نقره ای ایران واقعا شایسته ی ایشان است
    کاش زمان به عقب برگردد ودر زمان زنده بودنش از اوقدر دانی میشد

    بیا تا قدر یکدیگر بدانیم

  2. جدیدی می گوید

    میرسد روزی که بی هم میشویم

    یک به یک از جمع هم کم میشویم

    میرسد روزی که ما در خاطرات

    موجب خندیدن و غم میشویم

    گاه گاهی یاد مان کن سرزمین

    میرسد روزی که بی هم میشویم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 4