پرواز دوباره سیمرغ برفراز دنیای سینما

جشنواره جهانی فیلم فجر چند سالی‌ست که به همت اهالی و فیلمسازان بِنام سینمای ایران،سعی شده که سر و شکل جدیدی به جشنواره جهانی فیلم فجر داده شود ؛جشنواره ای که امسال عدد ۳۵ را در ابتدای نامش دارد

چند سالی‌ست که به همت اهالی و فیلمسازان بِنام سینمای ایران،سعی شده که سر و شکل جدیدی به جشنواره‌یی داده شود که امسال عدد ۳۵ را به دنبال اسمش دارد. جدا از این که چرا در هرفستیوال فیلم خارج از کشور، فیلمسازان ایرانی حضور جدی و آبرومندی دارند ولی ما در برگزاری جشنواره جهانی نتوانستیم اعتبار آنها را کسب کنیم. البته موانع مشخصی مانند عدم نمایش صحنه ها و فیلمهای که با فرهنگ ما همخوانی ندارد،یا دادن جوایز چشمگیر به فیلمهای برگزیده، وجود دارد. اما در این سه دوره که بخش بین‌المللی از بخش ملی جدا شده، شاهد رشد کمی و کیفی محسوس جشنواره جهانی فیلم هستیم.

امسال ۱۰سالن به نمایش ۱۴۰فیلم از ۵۸ کشور دنیا اختصاص دارد. بخش‌های جانبی مانند فیلم‌های قدیمی بازسازی شده ایرانی می تواند تماشاگر را غافگیر کند و اینکه به ما نشان دهد سابقه و جایگاه سینمای ما در دنیا بسیار رشک برانگیز است. دور از جناح‌بندی‌ها و سلیقه‌های صنوف، اعضاء و عوامل اجرایی این جشنواره سعی کرده اند همدلی خانواده سینمای ایران را به نمایش بگذارند و به دنیا نشان دهند که اینجا زادگاه فیلمسازانی مانند کیارستمی‌‌ست که نگاه دنیا را به سینمای ما عوض کرد. البته بعضی نظرات منتقدان برگزاری این جشنواره قابل دفاع است ولی برخی انتقادها به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی است. امیدواریم که این تضادها و مخالفت‌ها که نشان از تکثر افکار در سینمای ایران است به رشد و تعالی این هنر فراتر از مرزهای ایران بیانجامد.

پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر امسال با عکسی از مجموعه برفِ «عباس کیارستمی» طراحی شده است.

جشنواره جهانی فیلم فجر

گزارش های اختصاصی “هنرلند” از جشنواره جهانی فیلم فجر را می توانید هر روز از طریق وبسایت ما ، همچنین صفحه هنرلند در تلگرام به نشانی honarland_ir@ و در اینستاگرام به نشانی honarland@ دنبال کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 4