پرسش های تأمل برانگیز اندر حکایت موزیک ویدیوی پاپ پورن مناقشه برانگیز ساسی

محمدمهدی فتوره چی

پرسش های تأمل برانگیز اندر حکایت موزیک ویدیوی پاپ پورن مناقشه برانگیز ساسی | دکتر محمدمهدی فتوره چی | سرزمین هنر | فرهنگ و ارتباطات| 

بار دیگر بنیان نظام فرهنگی جامعه در حال گذار و پر چالش ما در پی ساخت و بازنشر یک موزیک ویدئوی متفاوت و هنجار شکنانه لرزید و هم وطنان فرهیخته و فرهنگ دوست ما را متحیر ساخت؛ ویدئویی که در ظرف مدت کوتاهی در شبکه های اجتماعی به چرخش درآمد و نام ساسی مانکن در صدر جستجوهای کاربران ایرانی قرار گرفت.

در پی بازنشر موزیک جنتلمن در گذشته این خواننده غربتی و خود شیفته به رغم  سفارش مطبوعات, از نگارش یادداشتی تحلیلی از شیوه ساخت اینگونه موزیک ویدئوهای چالش برانگیز و نامتعارف اجتناب کردم تا پرداختن به این موضوعات، جامعه را از مسائل کلان فرهنگی باز ندارد؛ ولیکن حال که به نظر می رسد برخی سلبریتی ها و خوانندگان آهنگ های مبتذل خارج نشین با نقشه و سناریوی طراحی شده ای  با دعوت از ستاره ی مشهور پورن هالیوودی، وارد کارزار تهاجم فرهنگی و تهدید ارزش های اخلاقی و هنجارهای دینی شده و عزم تکمیل پازل ناتوی فرهنگی کرده اند، نمی توان واکنشی نشان نداد و ابعاد ساخت و نشر چنین تولیداتی را نادیده گرفت.

اندر حکایت موزیک ویدیوی پاپ پورن

این بار به دلیل ایفای نقش یک هنرپیشه معروف پورن امریکایی نه تنها کارشناسان دینی و فرهنگ دوستان فریاد وامصیبت سر دادند  بلکه برخی از چهره های سینمایی کشور نیز از ساخت و نشر چنین ویدئو کلیپ مبتذل و مناقشه برانگیزی ابراز تاسف و انزجار کرده و نگرانی عمیق خود را به انحای مختلف از تاثیر پذیری فرزندانشان متعاقب بازنشر سریع و گسترده آن در شبکه های اجتماعی ابراز کردند.

از آنجا که ساخت و بازنشر چنین تولیدات سخیفی هر از گاهی با بعد تخریبی و هنجارشکنانه بیشتری، آحاد جامعه بویژه کودکان و نوجوانان نسل اینترنت را تهدید و موجبات نگرانی عمیق والدین و کارشناسان فرهنگی را فراهم می کند در این یادداشت بر خلاف مرقومه های گذشته قصد دارم به جای هر گونه تحلیل و توضیح علل و عوامل پیدایش چنین افراد هنجارشکن و نامتعادلی به جای آنکه به معلول بپردازم با طرح سئوالاتی از مسئولان عالی فرهنگی نظام، علل شکل گیری چنین هویت های روان پریش و هنجار شکن را که به سبب سیاست های ناکارآمد فرهنگی و تربیتی متولیان امر و نیز به مدد گسترش شبکه های اجتماعی به طور چشمگیری در حال افزایش و تاثیرگذاری بر فرزندان سرگشته مان شدند را جویا شوم.

به ویژه آنکه کم و بیش اغلب کارشناسان فرهنگی و مذهبی کشور در نقد اوضاع فرهنگی امروزه در جامعه شبکه ای و رسانه ای شده، علت اصلی را به حضور مدیران نالایق در مناصب عالی مدیریتی و نیز ناکارآمدی سیاست های فرهنگی در ساخت و تولید و نشر تولیدات مناسب فرهنگی مرتبط دانسته اند و بی تردید، امروز بیش از هر زمان دیگر نه تنها نوجوانان بلکه کودکانمان در کنار آموزش های مجازی، اوقات زیادی را در اینترنت و شبکه های اجتماعی سپری کرده و بیش از هر زمان دیگر در فضاهای مجازی فرهنگ پذیر می شوند  و لذا اغلب کارشناسان مربوطه سهم والدین و اولیای تربیتی نهادهای آموزشی را در این معضل چندان با اهمیت تلقی نمی کنند.

موزیک ویدیوی پاپ پورن ساسی
موزیک ویدیوی پاپ پورن ساسی مانکی

سؤالاتی در حاشیه ی موزیک ویدیوی پاپ پورن

 

و اما سئوالاتی که امروزه باید از متولیان و مسئولان غافل فرهنگی کشور پرسش کرد:

۱-چرا باید بنیان های نظام فرهنگی جامعه با چنین غنای ادبی امروزه با یک موزیک ویدئوی متفاوتی از سوی یک خواننده موزیک های جلف و مبتذل بلرزد؟

۲-چرا نوجوانان و جوانان و حتی کودکان مان از چنین تولیدات هنجارشکنانه ای اینقدر شگرف انگیز استقبال می کنند؟

۳- چرا هنرمندان و دستگاه های هنری و فرهنگی کشورمان قادر به تولید محتواهای جذاب و متناسب با ذائقه نوجوانان نیستند؟

۴- آیا ممکن است نیاز به شادی و نشاط کودکان و نوجوانان در جامعه ای که پس از ۴۲سال صدا و سیمای نظام از نشان دادن ادوات موسیقی اجتناب می کند یکی از زمینه های گرایش به موسیقی های مبتذل و سرخوش کننده فاقد ارزش های  موسیقیایی باشد؟

۵-آیا می پذیرید که دستگاه های فرهنگی کشور در تولید محتوای مناسب و جذاب برای کودکان، نوجوانان و جوانان کشور موفق عمل نکرده است؟

۶- آیا زمان آن نرسیده است که با دعوت از هنرمندان متعهد این سرزمین برای تولیدات موسیقیایی متناسب با ذائقه کودکان و نوجوانان کشور، سیاستگذاری و برنامه ریزی های جدیدی در دستور کار متولیان عالی فرهنگی کشور قرار گیرد؟

۷- آیا اقداماتی چون فیلترینگ برخی وب سایت ها و شبکه های اجتماعی می تواند مانع دسترسی کاربران بویژه کودکان و نوجوانان به محتواهای ضد اخلاقی و تصاویر پورن و کلیپ هایی از این نوع گردد؟

۸-آیا استفاده از یک بازیگر مشهور صحنه های پورن فیلم های هالیوودی، حاوی این پیام مشخص به ما وشما نیست که با تولید چنین محتوای تامل برانگیز و هنجار شکنانه ای، از این پس شاهد پیدایش جریان رسانه ای مشکوکی در کشور خواهیم بود؟

۹- آیا اعمال محدودیت های سازمان تنظیم مقررات رسانه ای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی(ساترا) در بازنشر چنین تولیدات هنجارشکنانه و مبتذلی در پلتفرم های ایرانی پاک کردن صورت مسئله نیست؟

۱۰- آیا به والدین آموزش های لازم برای کنترل و نظارت هوشمند کنشگری فرزندان کودک و نوجوان بویژه برای گذران اوقات فراغت شان در فضای مجازی ارائه کرده اید؟

مسؤلیت شهروندان و والدین چیست؟

بی تردید در این شعبده ساختار شکنانه فرهنگی نمی توان همه تقصیرها را متوجه مدیران عالی فرهنگی نظام و سیاست های ناکارآمد دولت ها کرد و همه ما شهروندان، والدین و بویژه  هنرمندان کشور هم به سهم خود در پیدایش چنین اوضاع نابسامانی تا اندازه ای سهیم بوده و متهم به کم کاری ها و سستی در انجام وظایف و تکالیف تربیتی و پرورشی هستیم که اگر غیر از این بود مادر و یا پدری برای دیده شدن و یا شادکردن فرزندش اقدام به بازتولید و خوانش آهنگ های هنجارشکنانه به سبک دابسمش نمی کرد و والدین برای بهره گیری صحیح و سالم از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در پی تحصیل مهارت های تحصیل سواد رسانه ای  بر می آمدند و لذا باید  امروزه خود را در برابر این پرسش ها قرار دهیم که:

آیا ما والدین متعهد و مسئولی در قبال فرزندان پاک و معصوممان بوده ایم؟

آیا برای پاسخگویی به نیازهای گذران اوقات فراغت فرزندانمان برنامه ریزی های لازم و نظارت و دقت در کنش های مجازی شان داشته ایم؟آیا تلاشی برای شناخت ذائقه فرهنگی و موسیقیایی فرزندانمان کرده ایم و به نیاز روحی آنان بدرستی و به موقع پاسخی داده ایم؟!

آیا گروه های مرجع و تاثیرگذاری چون هنرمندان، ورزشکاران، معلمان و اساتید دانشگاه ها در زمان وقوع چنین بی اخلاقی های هنجارشکنانه و آسیب زایی در راستای ایفای مسئولیت  اجتماعی شان واکنش مناسب و درخوری از خود بروز داده اند؟و آیا برای مواجه با چنین جریان جهت ده و تهدیدکننده نظام فرهنگی اصیلمان که از خیزش به جهش در آمده، خود و فرزندانمان را برای هجمه های گسترده تر و تاسف بارتر بعدی آماده کرده ایم؟!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

28 − = 25