پایان فاجعه آمیز سریال های تلویزیونی ادامه دارد

تلویزیون سلیقه مدار، انحصاری و اسپانسری کشور، همچنان حریم و حرمت هنر و هنرمند و مخاطب راپاس نمی دارد. این را می توان از پایان فاجعه آمیز سریالهای تلویزیونی دانست.

از میان صدها نمونه این بی احترامی و بی اعتنایی، این بار فقط به مجموعه ها و سریالهای تلویزیونی اشاره می کنم که می تواند مشت نمونه خروار باشد. نبود حضور حرفه ای های سینما و تلویزیون در عرصه سریال سازی تلویزیون، به دلیل بدعهدی ها، باندبازی ها و ندانم کاری های مدیران و برنامه سازان کار نابلد سیما و وانهادن میدان تولید فیلم و سریال به دوستان و اقوام کم توان و ناتوان، عامل اصلی غیبت مجموعه های خوب و جذاب و فاخر است.

ازهمین رو اغلب سریال های سیما در سالهای اخیر از نظر ساختار هنری و مضمون و محتوا از سطح متوسط فراتر نرفته اند. جدا از اشکالها و ضعف های داستانی و ساختاری بسیاری از آن ها، چنانچه سریال متعادل تری هم در میانشان یافت شود، به سه دلیل قربانی پایان بندی های بد و فاجعه آمیز می شود.

نخست: دخالتها و نظرهای سلیقه ای، تحمیلی و غیر تخصصی نامدیران تلویزیون که در چگونگی پایان سریال هانقش مهم دارد!

دو: اعمال نظر اسپانسرهای سریال های اسپانسری که نه تنها پایان سریالها که آغاز و میانه و عوامل تولید آن ها، با نظر و سلیقه و سرمایه آن ها، تأمین می شود!

سه: ناتوانی یا کم توانی اکثر سازندگان سریالها که برای سریال ساختن از داستان و فیلمنامه ای که ظرفیت لازم را ندارد، با اضافه کردن ماجراها و داستانک ها به آن، آب و البته نان می بندند و چون نمی توانند، حوادث و آدم های فراوان سریال ها را به درستی جمع کنند، با پایان بندی سطحی و ناپسند و گاه فاجعه آمیز سر و ته آنها را هم می آورند و آه از نهاد همین عده مخاطب تلویزیون برمی آورند.

مصداق ملموس چنین فجایعی که در کارنامه آشفته تلویزیون ثبت می شود، سریال پر حاشیه «پدر» با آن پایان بندی بد و نازل و سریال در مجموع جمع و جور و پرحرف «بازی نقاب ها» با پایان نامناسب و سریال «دلدادگان» با پایان رها و ناپسند است.

باچنین تولیدات و اعمال نظرها و ضعف ها، صدا و سیمای انحصاری و اسپانسری، داعیه رقابت با ماهواره های خارجی را هم دارد، غافل از آنکه با این نوع محصولات آزاردهنده، دچار ریزش فراوان تر مخاطبان شده و آن ها را به جمع مشتریان ماهواره های خارجی ملحق می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 43 = 45