وداع با معلم :استاد برهان آزاد درگذشت

نهم تیرماه ۱۳۹۵ جامعه دانشگاهی کشور ،استادی را ازدست داد که سهم بزرگی در تربیت چند نسل از تهیه کنندکان وکارگردانان تلویزیون وسینمای ایران داشت. استاد «ناصر برهان آزاد» درگذشت.هنرلند این ضایعه اسفناک را به عموم دوستان ،شاگردان وهمکاران ایشان به خصوص خانواده محترم ایشان تسلیت می گوید.یادداشتی که می خوانید نوشته جناب آقای«محمدعلی زارع شریفی» است که خود از پیشکسوتان تهیه کنندگی سیما به حساب می آیند و به طور اختصاصی برای هنرلند ارسال کرده اند.

ناصر برهان آزاد چهره آشنای تولید سینمای ایران ومدرس کوشا ومهربان سینما وتلویزیون در سکوت رسانه های مختلف دارفانی را وداع گفت.

در سالهای ۶۴ تا ۶۸ افتخار شاگردی ایشان را داشتم.چهره مهربان و تلاش او برای آموزش فنون سینما وتلویزیون برای همه ی داشجویان رشنه های سیما وتلویزیون فراموش نشدنی است.
ویژگی آن مرحوم ،اجرایی بودن و عمل گرا بودنش بود.کمابیش همزمان با تدریس در امور تولید برنامه های گوناگون فعالیت می کرد. اگرچه او در دهه ۴۰ به عنوان یکی از کارگردانان سریال مشهور «خانه قمر خانم» مخاطبان فراوانی را پای تلویزیون کشانده بود اما اوج فعالیت او در دهه های  ۶۰ و۷۰ومدیرتولیدی فیلم «سرب» کیمیایی بود که در روز قدس همین امسال برای چندمین بار از شبکه اول سیما به نمایش درآمد و از زمره فیلمهای شاخص ضد صهیونیستی سینمای ایران به شمار می رود.او علاوه بر بازیگری در فیلم سینمایی «سیرک بزرگ» مدیرتولید فیلمهایی چون،«آرامش در میان مردگان» ، «یک روز یک زندگی،یک مرد»و…بود.

در تولید برنامه های تلویزیونی همگام با دانشجویان فعالیت میکرد…استاد راهنما ومشاوری دلسوز بود.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

در کلیه امور هنری واجرایی تولید یک فیلم صاحب نظر وکارشناسی آگاه بود و دانش خود را بی ادعا و با عشق به دانشجویان می آموخت .همیشه می گفت برای موفقیت در این رشته باید مطالعه وکارکرد…به علمی بودن کار تولید تلویزیونی وسینما بسیار اعتقاد داشت. سادگی وخاکی بودن او زبانزد بود

از میان شاگردان شاخص ایشان می توان از آقایان:جعفرپناهی.بهمن قبادی،پرویز شهبازی و علیرضا رییسیان نام برد ؛که هرکدام از آنها اکنون به عنوان چهره های صاحب نام سینمای ایران شناخته می شوند.

اما نکته آخر  دریغ و افسوس از این است که صداوسیما درباره بیماری و درگذشت این استاد مسلم تولید تلویزیونی که حق زیادی برگردن نسلهای مختلف دانشجویان دانشکده صداوسیما داشته است حق مطلب را ادا نکرد، به نحوی که بسیاری از دوستان ودانشجویان ایشان خبر درگذشت ایشان را از طریق شبکه های اجتماعی دریافت کردند.روحش شاد


خبرتکمیلی: مراسم ختم این هنرمند فقید  امروز شنبه ۱۲ تیر ماه از ساعت ۱۸:۴۵ تا ۲۰:۱۵ در مسجد الرضا(ع) واقع در خیابان خرمشهر، میدان نیلوفر برگزار می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. کارگردان مستند بلده می گوید

    اقای زارع شریفی ممنون که یادی کردید از این مرد خوب، من این بخت را داشتم که مستندم را با راهنمایی و کمک بیدریغ این مرد به سرانجام برسانم و افسوس می خورم که چرا از این همه شاگرد و همکار کسی در حد و شان ایشان مطلبی ننوشت و یادی نکرد.
    بواقع عملگرا بود و دانسته های زیادی به من منتقل کرد. هنوز ناراحت رفتنشان هستم . خاطرات جالبی هم از تاریخ تلویزیون و سینما داشتند. کاش مراسمی در خور ایشان که نه در خور نقش و اثرشان در تربیت شاگردانشان برگزار می گردید.
    روحش شاد و قدرشناسی شما نیز مستدام باد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

58 − 48 =