واکنشها به جوایز بی سابقه «ابد و یک روز»

درپی اهدای بی سابقه مهمترین جوایز سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر به فیلم «ابد ویک روز» به عنوان اولین ساخته کارگردان جوان سینمای ایران «سعید روستائی» از سوی هیئت داوران این جشنواره ،واکنشهای مختلفی از شب گذشته تاکنون در رسانه های مجازی و رادیو وتلویزیون به گوش می رسد.

در برنامه «هفت»به عنوان برنامه شاخص رسانه ملی در حوزه سینما «بهروز افخمی» که خود از جوانی درسینما موفقیتهائی به دست آورده بود و اکنون تهیه و اجرای  برنامه«هفت» در شبکه ۳ سیما را برعهده دارد دراین باره نظرات عجیبی ارائه کرد که درکنار نظرات «مسعود فراستی»منتقد سرشناس این برنامه و همچنین «مهدی فخیم زاده » یکی از اعضای اصلی هیئت داوران این دوره از جشنواره  قابل ارزیابی است.

frasati

«مسعود فراستی » نظر خود را با صراحت بیان کرد:

من اساسا با این انتخاب هیئت داوران و اهدای این میزان جوایز به فیلم «ابد و یک روز» مخالفم. استعداد یک جوان بیست و چندساله را که بلد است کارگردانی کند و ریتم را رعایت کند و … را قبول دارم. اما نگاه حاکم بر فیلم که از این نگاه باید سراغ فیلم برویم محل اشکال است. نگاه فیلم، نگاهی سراسر اگزوتیک و تلخ است. اصلا این نقد من محتوازدگی نیست. نگاهی است که قرار است به فرم برسد. خانه ای می سازد که همه در آن ناامیداند. دو جوانی که هر دو معتادند، دو خواهر که طلاق گرفته اند، مادری که تریاک به فرزندش می رساند و خانه ای که سراسر تریاک است. تنها یک خواهر دلسوز و فداکار در این خانه وجود دارد. چه بر سرش می آید؟ این خانه وطن است. وقتی آدم اصلی این فیلم شعار بلندی می دهد که هرکسی از این خانه برود سگ است و هرکسی برود و برگردد از سگ کمتر است آن هم از سوی بزرگ خانه و وقتی همان فرد دختر خانه را که ستم کش، غم خوار و مظلوم خانه است می فروشد به یک افغانی، او می رود و برمی گردد به این خانه، درواقع فیلمساز جوان بااستعداد ما می گوید این خانه یعنی وطن زندانی ابد و یک روز است. خواهر به خانه برمی گردد آیا امید به این خانه برمی گردد یا ابد و یک روز به این خانه برمی گردد؟ خانه را زندانی ساختیم که او را در این خانه محبوس کردیم. چه نگاهی بر این فیلم حاکم است؟ آیا سعید روستایی در حال آسیب شناسی است یا محکوم به ابد و یک روز است. دو گونه می توان مسئله را مطرح کرد. یک گونه اینکه ما در وضعیتی هستیم که همه چیز تاریک است. مانند تعاریف غرب از ما. یک جور دیگر این که همه واقعیاتی که در جامعه هست در جلوی شما روی میز وجود دارد. او به شیوه اول وارد مسئله شده است و این خطرناک است.

«بهروز افخمی» ازمنظری دیگر با این رأی هیت داوران مخالفت کرد.

afkhmi2

تهیه کننده ومجری برنامه «هفت» گفت:

من نگاهم متفاوت است. من می گویم فرای اینکه این فیلم شایسته انتخاب در بسیاری از بخش ها بود، اما یک موفقیت بزرگ برای یک کارگردان جوان این خطر را دارد که او را پوچ کند و از بین ببرد. حالا این کارگردان با این میزان جایزه در معرض نابودی است. چون فکر می کند با این جوایز به همه چیزی که می خواسته رسیده است. آقای سعید روستایی مراقب باشد.

«مهدی فخیم زاده» به شدت از رأیی که او وهمکارانش در هیئت داوران جشنواره داده بودند این چنین دفاع کرد.fakhim

این عضو شاخص که ریاست سنی هیئت داوران رانیز برعهده داشت  گفت:

نقد فراستی نقد محتوایی است و من از این تعمیم گرایی تعجب می کنم و قبولش ندارم. ما این نگرانی که بهروز افخمی می گوید را داشتیم، اما ما را وکیل نکردند در اینکه این نگرانی را داشته باشیم. ما به وظیفه خود عمل کردیم. من مخالف این مصلحت اندیشی هستم. به ما چه مربوط است او بعد از این جوایز چه خواهد شد؟! به هرحال ما باید وظیفه خود را انجام می دادیم.

از سوی دیگر « نیکی کریمی » تنها زن عضو هیئت داوران جشنواره که سیمای جمهوری اسلامی ایران حتی یک نمای مدیوم شات از او درمراسم اختتامیه نشان نداد نیز، از رأی خود وسایر اعضای هیئت داوران دفاع کرد.

این عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایسنا فضای حاکم بر داوری را توام با دموکراسی عنوان کرد و گفت:

داوران در نهایت صمیمیت و اتحاد نظر به جمع بندی نهایی رسیدند و خود من یکی از راحت‌ترین تجربه‌های داوری را پشت سر گذاشتم.

وی که تجربه‌های داوری بین‌المللی متعددی را دارد درباره اولین حضورش در جمع داوران بخش اصلی جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه تجربه نو و عجیب و غریبی نبوده است اظهار کرد: قبلا یک بار تجربه بخش بین‌المللی را در کنار آقای میرکریمی داشتم که در آن هم فضای دموکراتی برقرار بود. به نظر من بجز اسکار در هیچ جشنواره دیگری اینقدر تنوع رشته‌ها وجود ندارد و این فشردگی که مجبور باشی در یک هفته ۲۳ فیلم را ببینی کار را سخت می‌کند.

nikikarimi

کریمی با تاکید بر استقلال رای داوران گفت: در ابتدا آقای ایوبی تماسی با آقای فخیم‌زاده به عنوان قدیمی ترین عضو داوری داشتند و خواسته بودند، بدون مصلحت اندیشی آن چیزی که فکر می‌کنیم درست است را انجام دهیم و دقیقا هم چنین اتفاقی افتاد و سعی کردیم به آنچه می‌پسندیم رای دهیم.

این بازیگر و کارگردان درباره انتخاب بهترین بازیگران مرد و زن هم گفت: در این بخش هم کاملا اتفاق نظر وجود داشت و انتخاب‌ها صد در صد با نظر قاطع همه اعضا صورت گرفت.

نیکی کریمی درباره اینکه چقدر فضای بوجود آمده بعد از معرفی نامزدها در انتخاب‌های نهایی موثر بوده است آنرا بدون کوچکترین تاثیری عنوان کرد.

بااین حال به نظر می رسد این موضوع درهفته های آینده همچنان درصدر نقدها ونظرات سینماگران قرارخواهدداشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    این اولین سالی بود که از خط و خط بازی و مرز بندی های این نرنجه اون برنجه و این جایزه برای این بنا بر مصلحته و……..جشنواره فارغ بود….تجربه ای بود برای دموکراسی سینمایی….چرا الکی نگران آینده این و اونیم.بدون اینکه نگران سینما باشیم!!!!.
    شما هم به رای داورانی که نگاهشان به مردم بسیار نزدیک بود احترام بگذارید.مردم میدانند چطوری انتخاب کنند اگر بگذارید خوب ببینند.وقت آن رسیده که بزرگان سینما برای جوانهای سینما دست بزنند و منتقدان هم به رشد جوانان در فضای سینما افتخار کنند.امسال سال دموکراسی سینمای ایران بود.سال داوری های آزادانه و فقط بر اساس توان نه بر ایاس مصلحت و جناح بندی.این را قدر بدانیم.دموکراسی فقط در کوچه و خیابان بدست نمی آید این یعنی دموکراسی.به این پیشگامی در عرصه هنر سینما به ایوبی و به جنتی و همه همه تبریک.

  2. بهنام می گوید

    من به عینه شاهد بودم که در پردیس سینمایی مهر شهر اقای فراستی و همراهان در نیمه یکی از فیلمها خارج شدند)خودشان روزش را می دانند(!!!!چنین انتقادهای تند و سختی اعتبار ایشان را از بین می بره.متاسفانه میکروفن و صدا و سیما دست ایشان است.دوستان کمی انصاف خوب است.نقد باید سازنده باشد نه ویرانگر.

  3. رضا چهره نگار می گوید

    باسمه تعالی

    به گمانم جناب فراستی, خودش در ابتدای سخن, به گفته ی خودش پاسخ میده. اما از گفته ی اقای افخمی متعجبم.. شاید در سیاست تربیتی یک پدر در قبال فرزند نابالغش بشه این سیاست رو درک کرد که از تشویق فرزندش خودداری کنه یا نه, … اما در جایگاهی که الان ایشون در اون نشسته, این گفته واقعا بی معنی و غیرحرفه ایه. هنوز بنده درکی از برخی که خودشون رو سریعا در جایگاه پدری قرار میدن, ندارم. لذا فکر میکنم باید فضاهای نقد رو به جای این پرگویی ها و خودبزرگ بینی ها, با اصول و معیارهای ارزیابی پر کنیم.
    ممنون از عزیزان و زحمتکشان گروه ارزشمند هنرلند
    رضاچهره نگار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 9