واقعیت افزوده:رادیو مخاطب یا کاربر/ جامعه شناسی محبوبیت سریال شهرزاد
در این پست دو ویدئو شامل به عنوان واقعیت افزوده دو مقاله ی رادیوئی(شنونده رادیو،مخاطب یا کاربر) و تلویزیونی(نقدی بر سریال شهرزاد) در فصلنامه سرزمین هنر را ملاحظه خواهید کرد.
*شنونده رادیو،مخاطب یا کاربر
«دکترحسن خجسته»برای اهالی رادیو نامی است که با احترام برده می شود. اگرچه معلم بود و از آموزش وپرورش به رادیو آمده بود اما ، رادیو را خوب شناخت و به خوبی رادیوئی شد. اولین شماره فصلنامه سرزمین هنر با مقاله کوتاه و کاربردی از ایشان مزین است.
آنچه «همگرایی فناوری ارتباطات» در برابر رادیو قرار داده و آن را بعد از ورود به عالم رسانه با بزرگترین چالش حفظ موقعیت روبرو ساخته، تغییر نقش شنونده از مخاطب به کاربر یا از شنونده به تولیدکننده است؛ آنهم بهصورت چندرسانهای. عبارت «محتوای تولیدی کاربران»
اصطلاحی است که امروزه درباره محتوای رسانههای زیاد شنیده میشود. نباید از این تغییر در تعابیر بهسادگی گذشت. تبدیل مخاطب به کاربر، ناشی از انقلاب در تکنولوژی ارتباطات است و این تغییر بنیادی را در رابطه مخاطب و رسانهها ازجمله رادیو ایجاد کرده است. شاید تفاوت اصلی میان کاربران و شنوندگان را باید در این دانست، شنونده وقتی برنامه مطلوبی از رادیو پخش نشود، حداکثر آن را خاموش میکند؛ درصورتیکه کاربران بر اساس علایق خود به عکسالعمل میپردازند و میتوانند حتی با استعداد چندرسانهای، محتوای موردنظر خود را تولید و در بستر وب منتشر کنند؛ البته پلتفرم موبایل را نیز باید بر کارآمدی هرچه بیشتر این بستر اضافه نمود.متن کامل این مقاله را در بخش رادیوی اولین شماره فصلنامه سرزمین هنر در صفحات ۳۰ تا ۳۳ مطالعه کنید.
*جامعه شناسی معنائی یک سریال پر بیننده:شهرزاد
تبریک.برای انتشار این فصل نامه جند رسانه ای که نام بلند استاد ارجمند جناب آقای دکتر خجسته در آن می درخشد.موفق باشید