واقعه عاشورا سنگ محکی بود برای عیارسنجی مرد از نامرد

واقعه عاشورا سنگ محکی بود برای عیارسنجی جوانمرد از ناجوانمرد و وفادار از بی وفا که چنین هم شد.

واقعه عاشورا سنگ محکی بود برای عیارسنجی مرد از نامرد|سیدرضا اورنگ|سزرمین هنر|ادبیات

تاسوعا و عاشوراهای بسیاری آمده و خواهد آمد.چندین قرن است که عزاداری مردم بر شهادت امام حسین(ع)،خاندان و یاران جوانمرد و وفادارش ادامه داشته و خواهد داشت،زیرا واقعه ای از آن بزرگ تر در جهان اتفاق نیفتاده و شاید نیفتد.

نوحه خوانی،گریه و بر سینه و سر زدن در عزای سرور آزادگان و مصیبتی که بر خاندانش رفت در ایام محرم،به خصوص دهه اول این ماه و به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا همیشه با عشق و شور تمام وجود داشته و خواهد داشت.

واقعه عظیم عاشورا،هرگز فراموش نشده و نخواهد شد،زیرا بزرگ ترین و مهم ترین مدرسه ای است که می توان در آن درس آزادگی، وفاداری و جوانمردی گرفت.

آدمی از زمان خلقت تاکنون در معرض امتحان و انتخاب بوده و خواهد بود.هر انسانی می تواند ادعای جوانمردی و آزادگی کند،منعی هم بر هیچ کسی نیست.اصلا آزادی در انتخاب درست معنا پیدا می کند.انتخاب درست و وفادار بودن به آن ، معیار آزادگی آدمیان است.

هر انسانی در نهایت آزادی می تواند راه خود را انتخاب کند.کسی که ترس در دل دارد و عافیت طلبی پیشه می کند،هرگز نتوانسته و نمی تواند انتخاب درستی داشته باشد و رنگ آزادگی به چشم نخواهد دید.قبای آزادگی و جوانمردی برازنده هر اندامی نبوده و نخواهد بود.

اگر چنین بود که دیگر در جهان مشکلی نبود و همه چیز بر وفق مراد بود.نه جنگی وجود داشته و نه لشگر کشی به سرزمین های دیگر.

وقتی همه آزاده باشند و جوانمرد،جهان در صلح و سلامت کامل خواهد بود،اما چنین نبوده و نخواهد بود.زیرا همواره عده ای منفعت طلب و حریص، برای رسیدن به مال و مقام یا حتی نجات جان خویش،آزادگی و جوانمردی را قربانی کرده ،در امتحان الهی و انسانی مردود شده و از حق انتخاب خویش درست بهره نمی گیرند.

جوانمردی و آزادگی زن و مرد ندارد،این در تاریخ بارها اثبات شده است.همیشه آزادمردان و آزادزنانی بوده اند که امتحان الهی را با سربلندی پشت سر گذاشته اند.

واقعه عاشورا سنگ محکی بود برای عیارسنجی جوانمرد از ناجوانمرد و وفادار از بی وفا که چنین هم شد.

بسیاری از افرادی که در لشگر یزیدیان جای گرفته و مقابل سپاه اندک،اما قوی و با ایمان امام حسین (ع) ایستادند و شمشیرهای جهل و شقاوت را از نیام کفر و نفاق بیرون کشیدند،ادعای جوانمردی و آزادگی داشتند.عده بیشماری از آنان،همان کسانی بودند که با نامه های متعدد از امام خواستند که به کوفه بیاید تا با او بیعت کرده و در مقابل یزید و یزیدیان بایستند و از دین خدا صیانت کنند.

همین جمع پرادعا و لاف زن،زمانی که وقت انتخاب و امتحان رسید، از ترس جان یا کسب مال و مقام،وفاداری،جوانمردی و آزادگی خویش را زیر پا نهاده و به جنگ وفادارترین،جوانمردترین و آزاده ترین افراد روی زمین رفتند.

انسان جوانمرد و آزاده،هرگز پا روی قول خویش نگذاشته و عهدی را که بسته نمی شکند.

امام حسین(ع)،خاندانش و یاران باوفای او در معرض سخت ترین امتحان و حساس ترین انتخاب قرار گرفتند،اما بدون ترس و هیچ شکی،آزادگی و جوانمردی را برگزیدند و تا پای جان روی انتخاب خویش ایستادند.

در واقعه عظیم عاشورا،همه مردم در معرض امتحان و انتخاب قرار گرفتند،اما از بین آن جمع عظیم،فقط ۷۲ نفر به همراه خانواده های شان سربلند بیرون آمدند.آنان تمام مشقات، زخم ها،اسارت و شهادت را به جان خریدند،اما از عهد خویش بازنگشتند و در صراط مستقیم خدا و دین برحقش ماندند و از مقام انسانیت تا پای جان دفاع کردند.

بانوان بزرگواری مانند:حضرت زینب کبری(س)،حضرت رباب،لیلا،مادر وهب و…که در میدان کربلا حضور داشتند نیز آزادگانی جوانمرد بودند که سخت ترین مشقات را تحمل کردند،اما وفادار ماندند.

واقعه عظیم عاشورا،بوته آزمایش بود برای همه مردم تا سره از ناسره تمیز داده شود.باید از این رخداد بزرگ درس جوانمردی و آزادگی گرفت.جوانمرد و آزاده بودن،زمان و مکان و زن و مرد ندارد.امروز هم بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از آن حادثه تکرارنشدنی باید درس گرفت و به کار بست.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 7