هنر انسان بودن!

خوب بودن یک هنراست . اگر هنر انسان را به تعالی می رساند ، متعالی شدن هم میتواند هنر تلقی شود . ازاین رو شاید بتوان گاندی و ماندلا را هم هنرمند خواند. هنرمندانی که انسان را به خوبیهای درونی و نیکیهای ذاتی فرامی خواند ولی نه با شعر و قلم ونه با بوم ورنگ بلکه با عملی برآمده از اندیشه . و در اشلی کوچکتر کاسیوس مارسلوس کلِی را نیز باید هنرمند نامید.نه به آن دلیل که بر صحنه اسکار منتخبان سینما را به چالش کشبد بلکه از آن رو که در عمل ثابت کرد انسانیت هنری است متعالی که گوهر وجودی بشر را جلا می دهد.

امروز انسانیت غمگین از فراق ورزشکاری است که با فرهنگی متفاوت ، نزدیکترین پیوندهای عاطفی را با فرهنگ ملت ایران برقرار کرد. از ورزشی سراسر خشونت ، عطوفتی انسانی استخراج کرد و بردلها نشست.کاسیوس مارسلوس که در خانواده ای آفریقائی تبار در آمریکا متولد شد در همان جوانی دین حنیف اسلام را برگزید و دو نام بزرگ “محمد” و ” علی” را زینت نام خویش کرد.

kelei1
او از دوازده سالگی مشت زنی را شروع کرد و ۱۰ سال بعد (۱۹۶۴) قهرمان بوکس جهان شد.سه سال بعد از کسب عنوان قهرمانی جهان، محمد علی از خدمت در ارتش آمریکا سر باز زد.او علاوه بر مخالفت علنی با جنگ ویتنام،

گفت باورهای مذهبی اش به او اجازه حضور در ارتش را نمی دهد.

پلیس آمریکا به همین علت محمد علی را بازداشت کرد و عناوین قهرمانی اش هم از او سلب شد.او که به اتهام ‘فرار از خدمت’ گناهکار شناخته شده بود، چند سالی از رینگ بوکس دور ماند تا این که در آغاز دهه ۷۰ میلادی دادگاه عالی آمریکا محکومیت وی را لغو کرد.او در جریان جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا، در کنار رهبران این جنبش، همچون مارتین لوتر کینگ و ملکوم ایکس (حاج ملک شباز) فعالیت می‌کرد.

محمد علی کلی تا همین اواخر نیز از فعالیت های سیاسی دست نکشید و ماه دسامبر گذشته طی بیانیه ای از دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری به علت اظهاراتش در مورد ‘ممنوع الورود کردن مسلمانان به آمریکا’ انتقاد کرد.

او در بیانیه‌ای که NBC آن را منتشر کرده بدون آوردن نام ترامپ نوشت: “ما به عنوان مسلمان باید مقابل این آدم‌ها که می‌خواهند از اسلام برای رسیدن به هدف‌های مقطعی خودشان استفاده کنند بایستیم. این آدم‌ها، خیلی‌ها را از راه شناخت اسلام منحرف کرده‌اند. مسلمان‌های واقعی می‌دانند یا باید بدانند اسلام علیه هیچ کس نیست. ”

کلی در سال ۱۳۷۲ به ایران نیز سفر کرد.که عکسهای زیر یادگار آن سفراست.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

94 − 92 =