هنردر انتظار قانونگذاران فرهنگی

bahar

ایستگاه بهارستان ایستگاه مهمی است!

یک سوی میدان قانونگذاران نشسته اند وسوی دیگر فرهنگیان وهنرمندان تدبیر امورشان را جستجو می کنند .رفت وآمدها دراین میدان اگر به نفع فرهنگ وهنر کشور تنظیم شود اینده روشنتری درانتظار خواهدبود.

حضور هنرمندان و فرهنگیان در انتخابات  پارلمانی در سرتاسر جهان امری  عادی ورایج است.در مملکت ما  نیز ورود چهره های فرهنگی هنری به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی  و شوراهای شهرهای بزرگ معمول است.بنابراین دور ازانتظار نیست که  در انخابات اسفندماه ۱۳۹۴ نیز شاهد حضور تنی چند از هنرمندان یامدیران فرهنگی هنری کشور در رقابتهای انتخاباتی برای ورود به  دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باشیم.

گرچه هنرمندان نیز مانند سایر گروههای اجتماعی شایسته حضور در عرصه های جدی سیاسی اجتماعی هستند، اما  نمی توان انکارکرد که ورود هنرمندان ایرانی به عرصه سیاست چندان خوش یمن نبوده است.

ازعارف قزوینی وفرخی یزدی گرفته تا چهره های مطرح دیگر فرهنگی وهنری در دوره های مختلف تاریخ معاصر ایران.درنوشته ای که از عارف قزوینی باقی مانده است وتاریخ ۱۳۰۷ هجری شمسی درهمدان را برخود دارد چنین آمده است:

“آخر این چه بدبختی بود که دامن گیر من شده‌است. فرمانفرما با من بد، سلیمان میرزا بد، قوام‌السلطنه بد، تقی‌زاده هم بد، نصرت‌الدوله بد، ملک‌الشعرا بد، مرتجع و آزادی خواه هر دو دشمن، من از هر طرف هدف تیر کینه خواهی شده.”

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

فرجام ناخوشایند حضور اهل قلم همچون جهانگیرخان صور اسرافیل بیمهای حضور افرادی اینچنین در صحنه سیاست را  در نسلهای پیش ،بیشتر از امیدهای آن داشت.

اما پس ازپیروزی انقلاب اسلامی امیدها برای حضور پررنگتر اصحاب فرهنگ وهنر در همه زمینه های اجتماعی بیشتر شد وزمینه های مشارکت مدنی اصحاب فرهنگ وهنر هموارتر شد .دراین دوران چهره های مشهوری ازهنرمندان در بین سیاستمداران وسیاستگذاران حضوریافتند ،اگرچه تجربه نشان داده است که این گروه حتی هنگامی که درمناصب حساس نمایندگی مجلس یا شوراها نیز قرارگرفته اند نتوانسته اند حضور مثمر ثمری برای ارتقا جایگاه فرهنگ وهنر این مرزوبوم ایفا نمایند.

modarres_baharestan

حضور  بهروز افخمی فیلمساز خوش سابقه کشور در انتخابات  مجلس ششم  و موفقیت  وی در راهیابی به مجلس شورای اسلامی در حوزه  انتخابیه تهران ری و شمیرانات بارقه هائی از امید را در دل اهل هنر آفرید؛ اما دیری نگذشت که این پیروزی رنگ ولعاب خود را ازدست داد. بنا به اذعان این کارگردان ، در اندک مدتی دریافت آرمان‌های فرهنگی‌اش در عرصه سیاسی  قابل دستیابی نبوده ازاین رو دوره نمایندگی را به شوق بازگشت دوباره به عرصه فیلمسازی به پایان برد.

عبدالحسین مختاباد خواننده خوشنام موسیقی ایرانی نیز حال وروز بهتری در شورای شهرتهران نداشت وقتیکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آموزش موسیقی را از دستور کار فرهنگسراهای خود خارج کرد.

اکنون نیز خبرهائی از تدارک حضور برخی از چهره های هنری برای حضور در انتخابات اسفندماه به گوش می رسد و زمزمه هائی درباره استعفای  قریب الوقوع برخی از مدیران ارشد هنری نیز شنیده می شود.

نفس حضور هنرمندان در نهادهای قانونگذار امر پسندیده ای است ،مشروط بر آن که این عزیزان برنامه های دقیقی برای پیاده کردن اهداف فرهنگی وهنری در کسوت قانونگذار را ازقبل آماده کرده باشند به عنوان مثال اگر کسانی که با مشکلات سینما گران وچالشهای این صنعت آشنا هستند اگر بخواهد در مجلس حضور یابند،باید از هم اکنون برنامه های روشنی برای وضع قوانین متناسب بارشد وتوسعه سینمای ایران در نظر داشته باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 4 =