همگناه در سوءاستفاده، همرفیق در افزایش هزینه

همگناه در سوءاستفاده، همرفیق در افزایش هزینه | سیدمهدی موسوی‌تبار | تلویزیون | سرزمین هنر

درحالی که رسانه‌های رسمی و مسئولان دولتی و غیردولتی از مردم خواستند و همچنان می‌خواهند از خانه بیرون نیایند و خودشان را با دیدن و شنیدن برنامه‌های جذاب یا خواندن کتاب سرگرم کنند، اما در هفته گذشته خبر افزایش تعرفه دو پلتفرم داخلی فیلیمو و نماوا تعجب‌آور بود.

این دو پلتفرم، با وجود اختلافات ظاهری اما چندی‌پیش طی یک حرکت کاملا هماهنگ، هزینه اشتراک خود را بیش از دوبرابر افزایش دادند و به‌عبارت دیگر، از ۲۵هزار تومان برای یک‌ماه به ۵۹ هزار تومان برای همین بازه زمانی افزایش دادند که با احتساب مالیات پرداختی، به رقم ۶۴هزار و ۳۱۰تومان می‌رسیم!

فراموش نکرده‌ایم بیش از یک‌سال است در جهت رشد این دو سایت که در سال‌های گذشته با هدف حمایت بیشتر از تولید و دست‌اندرکاران داخلی و مخاطب ایرانی فعالیت خود را آغاز کردند، تقریبا تمامی سایت‌های دانلود فیلم فیلتر شد. قوه‌قضائیه و نیروهای نظارتی دیگر در این مساله ورود جدی کرده و میدان را برای حضور و فعالیت پلتفرم داخلی آماده کردند.

همگناه با نماوا و فیلیمو

 

حالا و با میدانی که به‌صورت انحصاری به این دو سایت پخش فیلم و سریال داده شده، شاهد به راه افتادن انحصاری دیگر در شبکه رسانه‌ای آنلاین هستیم. وب‌سایت‌های نماوا و فیلیمو بدون رعایت حق کپی‌رایت آثار خارجی این محصولات را دوبله کرده و حتی با دست‌بردن به محتوای اصلی در داخل پلتفرم خود به اشتراک می‌گذارند و حالا قصد دارند برای فعالیت تماما غیرقانونی خود مبلغ بسیار بالایی را ماهانه از کاربران دریافت کنند.

این اتفاق درحالی افتاده که صداوسیما نیز با ساختن سریال‌هایی مانند «دادِستان» و «روزهای ابدی» عملا قافیه را به شبکه نمایش خانگی باخته و مخاطبش را دودستی تقدیم رسانه‌های دیگر کرده است. ازسوی دیگر اقبال فوق‌العاده مردم در سال کرونایی به شبکه نمایش خانگی باعث شده مدیران این رسانه‌ها، به‌جای همراهی و درک شرایط جامعه و مردم به فکر دریافتی بیشتر از آنها باشند.

غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه گفته می‌شود یکی از دلایلی که اینها به این میزان، راحت افزایش تعرفه می‌دهند، انحصاری است که دارند، اینچنین می‌گوید: «سینما اگر بخواهد بلیت خود را گران کند وزات ارشاد اجازه نمی‌دهد، باید با اجازه وزارت ارشاد باشد با اینکه هم هزینه سالن و همه‌چیز گران شده است ولی ظاهرا کسی نیست که به وضعیت پلتفرم‌ها رسیدگی کند. ساترا خود را در یک زمینه مسئول می‌بیند. اینکه ساترا نظارت محتوایی دارد و نظارت مدیریتی ندارد به‌درد نمی‌خورد.»

بازی برد و باخت

این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که رسانه فراگیر و بزرگی مانند تلویزیون، انگار دست از ساختن سریال‌های فاخر و جذاب کشیده و به بهانه افزایش هزینه‌ها، میدان را به نفع شبکه نمایش خانگی خالی کرده است. صداوسیما بازی ۶ هیچ برده را به وی‌اودی‌ها باخته است و تغییر نتیجه از طریق قانون هم چندان جذاب و اخلاقی نیست و هرچند دیر اما وقتش رسیده که تصمیم مقتدرانه و بهتری بگیرد و از سپردن سریال‌ها به دوستان ظاهرا همفکر و همراه دست بردارد و کیفیت اثر را بر موارد دیگر ترجیح دهد.

قطعا یکی از دلایل قدرت‌نمایی و انحصارگرایی پلتفرم‌های داخلی، ضعف و انفعال تلویزیون در سال‌های اخیر بوده و تجربه نشان داده که یک سریال خوب به مراتب بیشتر از یک شبکه متوسط، اثر داشته و مخاطب جذب کرده است. شاید شبکه نمایش خانگی به خودش حق بدهد که اوقات فراغت و سرگرمی مردم را در حضور خواب‌آلوده صداوسیما به گروگان بگیرد و بابت تولیداتش که از وظایف اصلی‌اش است طلب پول بیشتری کند.

منبع: فرهیختگان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

78 − 77 =