« همایون » را دریابید

هنرلند | دکترحمید اخوین | « همایون» را دریابید
چونکه گل رفت و گلستان شد خراب
بویِ گل را از که جوییم؟ از گلاب
« همایون» یکی از دستگاه های هفتگانه ردیف موسیقی ایرانی است. ریشه نام این دستگاه، واژه «هماگون» است که معنای فرخنده یا خجسته دارد.

آواز در دستگاه همایون را چنین توصیف کرده‌اند: باشکوه، مجلل و آرام، و در عین حال مؤثر، جذاب، دلربا و زیبا.
انگار شخصیت همایون شجریان تحت تاثیر تمام این معانی شکل گرفته است.

نامی که به معنا، نام مادرش، فرخنده را تداعی می کند که قطعاً صبور و آرام و به دور از حاشیه بوده است و همایون با درک عمیق معنای این نام در ذهن ناخودآگاه، قادر به ارائه مسئولیت های خودآگاه ِشجریان بودنش شده است.
همایون در میان دستگاه های موسیقی ایرانی، دستگاهی عجیب است که می‌تواند همزمان حس خوشبختی و غم را برانگیزد‌ و در عین روایت لالایی های مادرانه، راوی شکوه موسیقی های حماسه ای و زورخانه ای هم باشد.
همایون شجریان ترکیبی از سخت افزار مادری و الگوی نرم افزاری پدر بوده است.

در درون او، به جای جنگ و تعارض، به صلح و ثبات دست یافته اند و بجای تضعیف همدیگر، به تقویت هم پرداخته اند و این ممکن نبود الا به قدرت عشق و صبوری مادرانه و جادوی موسیقی پدر…..

مسئولیت خطیر همایون

او به ویژه در یک سال اخیر فشار روحی زیادی را متحمل شده است تا ضمن حفظ نام و یاد استاد شجریان، به حراست از کیان خانواده نیز بپردازد ودر ضمن، پاسخگوی مطالبات مردمی نسبت به نوسانات مکرر حال عمومی پدر نیز باشد.
فشاری که در چند روز اخیر به بالاترین حد خود رسیده و استرس این مسئولیت پذیری که بی تردید با دغدغه حفظ سلامت ، امنیت و جان دوستداران استاد شجریان نیز همراه بوده، وجود نازنین او را خسته کرده است.
دیدن تصاویر انبوه مردم در کنار بیمارستان و مراسم تشییع و خاک سپاری در فاصله نزدیکی از همایون آن هم در این ایام کرونایی ، بیم سرایت بیماری را افزون می کند.
بیمی که درکنار فشارهای روانی متعدد بیرونی، درکنار بی خوابی ها و خستگی های جسمی و روحی روزهای اخیر و از همه مهمتر،

عدم امکان و فرصت برای سوگواری شخصی، میتواند زمینه ساز افت عملکرد سیستم ایمنی شده و خطر ابتلا به بیماری را بالا ببرد.
همایون را دریابیم….
همایون را دریابید……
او دردانه ای است که باید بیش از اینها قدر بیند و بر صدر نشیند و نقش بی بدیل هنری و اجتماعی اش در ارائه شکلی از موسیقی را که در این از هم گسیختگی اجتماعی قادر به برقراری ارتباط بین نسل های متفاوت و عامل همدلی ملی بوده است را ادامه دهد.

همایون و البته همه شجریان ها، این روزها تا مدتی نیاز به فرصت سوگواری شخصی ، آرامش و استراحت دارند.

*۱.فرخنده گل افشان، مادر همایون شجریان

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + = 22