هفتاد و نه سالگی رادیو: اینجا تهران است، رادیو ایران

یادداشت سردبیر

امروز چهارم اردیبهشت است. هفتاد و نه سال پیش در چنین روزی رادیو در ایران متولد شد.ماجرا از زمانی شروع شد که سید رضا سجادی پشت میکروفون ساختمان بی سیم رفت و صدایش در جاده قدیم شمیران پیچید: اینجا تهران است، رادیو ایران. ورود این تکنولوژی جدید به کشورمان مصداق ورود جامعه ایرانی به عصرالکترونیک بود. عصری که مارشال مک لوهان از آن به نام کهکشان مارکونی یاد می کند.عصری که دانش و فرهنگِ ایرانیان را رونقی صد چندان بخشید.این فقط یک ادعای ساده نیست. کافی است مروری بر تاریخ هنر و ادبیات معاصر ایران کنیم تا بدانیم  تمامی مفاخر ادب فارسی و مشاهیر موسیقی ایران از سال ۱۳۱۹ هجری شمسی تا همین اواخر در رادیو شنیده می شدند.

امروز روز تولد رادیو است….

برگزاری جشن تولد رادیو را چندسالی است با دست خالی اما دلی گرم وامیدوار ، با دوستانی بهتر ازجان در موسسه سرزمین هنر و مجله چندرسانه ای آن و وبسایت honarland. Ir شروع کرده ایم.
روزهایی که هیچ خبری از جشن تولد رادیو نبود و می رفت این روز مهم به فراموشی سپرده شود هسته اصلی این جشن به همت مریم قاسمی، آناهیتا برزویی، علیرضاچابکرو و عباس یاربی در فصلنامه سرزمین هنر تشکیل شد وخیلی زود دوستانی مانند دکتر سلیمانی از فرهنگسرای ارسباران و دکتر لعلی از ماهنامه مدیریت ارتباطات به ما پیوستند.

اگرچه امسال یاری این دو عزیز را نداشتیم اما یاران قدیمی به کمک آمده اند تا امسال هم این جشن باشکوهتر برگزارشود.
مریم جلالی، حسین عربی، مهران رسام،ماهداد توکلی، حسن خجسته، مژگان ذوالفقارخانی، نسیم رفیعی، مریم واعظ زاده، مجیدپرکار، علی مبارکی، امیرحسین پولادی، گلپرفصاحت، محمداسعدی، آرش بنای زیرک حق و…. عزیزانی هستند که در این چند سال ما را در این جشن یاری کرده اند. از همه متشکرم.

ارمغان اردیبهشت ۱۳۹۸

امسال به درخواست دوست عزیزم نورالدین جعفری دبیر جشنواره بین المللی رادیو که می خواهند مراسم اختتامیه ی جشنواره را امشب برگزار کنند و به احترام  دکتر شاه آبادی معاون سازمان صداوسیما در رادیو و همکاران عزیزی که می خواهند در هر دو مراسم حضور داشته باشند، ما تصمیم گرفته ایم ارمغان اردیبهشت ۹۸ و جشن تولد ۷۹سالگی رادیو را روز جمعه ۶ اردیبهشت ساعت ۱۹ در فرهنگسرای ارسباران برگزارمی کنیم.

خوشحال می شویم در این جشن دیدار تازه کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد شایگان می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مجموعه سرزمین هنر ، روز رادیو رو به عزیزان به ویژه استاد گرامی دکتر دباغ تبریک عرض مینمایم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 1 =