هادی شفاییه (۱۳۹۷-۱۳۰۲)

عکاس

هادی شفائیه در سال ۱۳۰۲ در شهرستان تبریز دیده به جهان گشود.

وی نخستین بار در سال ۱۳۱۲  عکاسی و چاپ و ظهور عکس را تجربه کرد. اگرچه تحصیلات خود را در رشته ی داروسازی دنبال می کرد اما علاقه اش به عکاسی مسیر زندگیش را تغییر داد.شفاییه در سال ۱۳۲۰ برای نخستین بار در یک مسابقه عکاسی که توسط انجمن فرهنگی ایران و فرانسه ترتیب داده شده بود، شرکت کرد و مقام اول این مسابقه را کسب کرد. در فروردین ۱۳۳۴ با افتتاح «استودیو هادی» رسماً و بطور حرفه‌ای عکاسی را شروع نمود، و در تابستان همان سال اولین کلاس عکاسی ایران را برگزار نمود.

فعالیت آموزشی 

هادی شفائیه در سال ۱۳۴۹ رشتهٔ عکاسی در دانشگاه‌های ایران طراحی و پایه گذاری کرد. مدیریت گروه و رئیس دپارتمان عکاسی در پردیس هنر در دانشگاه تهران از بدو پیدایش آن و  استقرار دورهٔ چهار سالهٔ عکاسی، از مهمترین فعالیتهای او در زمینه ی آموزش کلاسیک عکاسی به هموطنانش به شمار می رود.وی مدیریت و تدریس گروه عکاسی را تا آخر سال تحصیلی ۱۳۶۶ خود به عهده داشت.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

اگرچه فعالیت‌های عکاسی وی گونه‌های مختلف عکاسی را در بر می‌گیرد، ولی شهرتش بیشتر به خاطر پرتره‌هایی است که عکاسی کرده‌است. در سال ۱۳۶۷ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و تا پایان عمر در اوهایو کار و زندگی کرد.

احمد شاملو-عکسی از هادی شفائیه
احمد شاملو-عکسی از هادی شفائیه

از مشهورترین کارهای او پرتره‌های نیما یوشیج و احمد شاملو(و دیگر مشاهیر ادبی و هنری همدورهٔ خویش) هستند. «فن و هنر عکاسی»، کتابی در عکاسی از قلم ایشان است که در سال ۱۳۷۲ توسط شرکت انتشارات علمی و فرهنگی در تهران به چاپ رسیده‌است.هادی شفائیه در هفتم شهریور ۱۳۹۷ در ایالات متحده آمریکا چشم ازجهان فروبست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

50 + = 53