نگاهی به مجموعه تلویزیونی «آتشی در گلستان»/ حماسه و سلحشوری زنان ایران

فرهنگ مقاومت و ایستادگی جزو مهم ترین سرمایه های هر کشوری است که درباره آن فیلم ها و سریال های زیادی در ایران و جهان ساخته شده است.

نگاهی به مجموعه تلویزیونی «آتشی در گلستان»/ حماسه و سلحشوری زنان ایران|سرزمین هنر|برومند شکری|تلویزیون

رخدادهای سیاسی دهه پنجاه و شصت شمسی در مناطق کردنشین ابعاد بسیار پیچیده ای دارد که ورود به آن بدون تکیه به اسناد و شواهد معتبر فاقد صلاحیت لازم  برای تولید یک اثر نمایشی قابل توجه است.فرهنگ مقاومت و ایستادگی جزو مهم ترین سرمایه های هر کشوری است که درباره آن فیلم ها و سریال های زیادی در ایران و جهان ساخته شده است.

با دیدن چند قسمت از سریال «آتش در گلستان» که این روزها به همت شبکه پنج و با کارگردانی پرویز شیخ طادی در حال پخش است، علاوه بر تمجید از چنین مجموعه خوش ساختی، ابهامات زیادی درباره رخدادهای کردستان وجود دارد که هنوز برای مردم بی پاسخ مانده است.نخستین سوالی که ممکن است با دیدن این مجموعه در ذهن مخاطب پیش آید ،این است که چرا در طول این چهل سال، کمتر کارگردانی جسارت پیدا کرده سراغ اتفاقات کردستان و رخدادهای سیاسی آن در اواخر دهه پنجاه و ابتدای دهه شصت برود؟

دومین سوالی که ممکن است ذهن مخاطب را درگیر کند، این است که در صورت تجزیه کردستان توسط احزاب کرد، آیا این احزاب توان اداره و حفظ چنین موقعیت استراتژیستی را داشتند یا نه؟

پاسخ به سوال اول روشن است. غائله ای که در ابتدای انقلاب ایران در کردستان رخ داد ، توسط حزب دمکرات کردستان با حمایت حزب بعث عراق به مردم ایران تحمیل شد.

در پاسخ به سوال دوم نیز باید گفت: تجربه تشکیل جمهوری مهاباد ،گواه این موضوع است که تجزیه این بخش از ایران غیر ممکن و با شکست مواجه خواهد شد.

مهم ترین سوالی که ممکن است ذهن مخاطب را درگیر کند، این است که مردم کردستان تا چه میزان به تجزیه از ایران باور داشتند؟

باید اشاره کرد در مناطقی که  فقر اقتصادی و فرهنگی بیشتر است، استفاده از سلاح نیز بیشتر می شود. آنچه اجازه می دهد چنین احزاب و گروه های سیاسی بر احساسات توده های مردم سوار شوند، در وهله اول فقر و در مرحله بعد ناآگاهی از مسائل روز دنیا و نظم نوین جهان است که با مرتفع شدن این قضیه در عصر حاضر، شاهد هستیم مردم دیگر فریب ناسیونالیسم قومی کور و اندیشه های چپ را نمی خورند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

فیلم «آتشی در گلستان» به لحاظ فرم، فضا و همچنین نقش آفرینی بازیگران شاخص آن یکی از بهترین مجموعه هایی است که رسانه ملی ایران به همت شبکه پنج تولید کرده است، اما به لحاظ محتوا در تناقض با اسناد تاریخی است.

معمولا فیلم های تاریخی که رخدادهای آن با برخی شخصیت ها و مناطق استراتژیک گره خورده است، اگر به درستی به آن پرداخته نشود، باورپذیری آن برای مخاطب به شدت سخت خواهد بود. این قضیه می تواند بستر بی اعتمادی را نسبت به رسانه به وجود آورد.

نخستین ایرادی که به فیلم وارد است عنوان روستایی است که بخش عمده سکانس سریال در محوریت آن جریان دارد. در کردستان روستایی با عنوان «رستم باران» وجود خارجی ندارد. سوال اینجاست که با وجود صدها روستا که گروه های مخالف نظام در آن فعالیت داشته اند، چرا باید از یک روستای مجعول استفاده شود؟

برای مثال، فیلم «زندان دوله تو» که در ابتدای دهه شصت ساخته شد، یک واقعه تلخ را که در روستای دوله تو رخ داده بود به تصویر کشید و پرده از جنایات حزب منحله دمکرات برداشت.   

دومین موضوعی که در این فیلم دارای اشکال است. به تصویر کشیدن عبدالرحمان قاسملو یکی از مهم ترین شخصیت های مخالف جمهوری اسلامی است.

وی در ابتدای انقلاب ایران منتخب مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان قانون اساسی بود. شخصیتی که سال ۱۳۲۵ در جمهوری مهاباد نقش مهمی را ایفا کرد. «آتشی در گلستان» در شخصیت پردازی قاسملو و افکار و ایدوئولوژی او دچار ایهام شده و همین موضوع لطمه بزرگی به سریال وارد کرده است.

با این وجود نکته مثبت فیلم، حماسه و سلحشوری زن است. چیزی که خیلی کم در سینما و تلویزیون ایران بدان پرداخته شده است.

شخصیت مرضیه که در هیبت یک فرمانده پرتوان، مدیر و شجاع ظاهر شده ، توانسته است ارتباط خوبی با مخاطب پیدا کند و یا شخصیت پردازی روناک با نقش آفرینی پانته آ سیروس، از جمله نقاط قوت این سریال است.

روناک از جنس یک دختر کرد است که با هر وسیله توانایی دفاع از خود و اطرافیانش را دارد . اگر روح سرکش و تعالی پسند او در مسیر درستی قرار نگیرد، مانند همه دختران فریب خورده ای که در این مناطق جذب گروهک های سیاسی شده اند، مهار آن غیر ممکن می شود. در عین حالی که سلحشورانه مبارزه می کند و نسبت به همه اتفاقات شک و تردید دارد، ولی خوی زنانه خود را حفظ کرده و این همان موضوعی است که شیخ طادی توانسته است از عهده چنین امری برآید.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 35 = 37