نگاهی به فیلم پرونده کولینی ( DER FALL COLLINI )

سامان سامانی

وقتی قرار است زمان و قدرت سیاسی فاجعه ای را پنهان کند | نگاهی به فیلم پرونده کولینی ( DER FALL COLLINI )

فیلم پرونده کولینی ساخته ۲۰۱۹ به کارگردانی «مارکو کروزپنتر» و فیلنامه «رابرت گلد» و «فردریک اتو» ، با بازی «الیاس مبرک» و «فرانکو نرو» و …..براساس رمانی به همین نام ساخته شده که توسط «فردیناند فون شیراک» در سال ۲۰۱۱ نوشته شده است..
پرونده کولینی که ظاهراً بر اساس یک واقعیت تاریخی ساخته شده نشان دهنده رسوایی یکی از جنایات قضایی و حمایت شده از سوی حاکمان رده بالای کشور آلمان است که در سال ۱۹۶۸ با تصویب قانون منع پیگیری جنایت های جنایتکاران جنگی  اجرایی شده است.با این متن که:

جنایاتی که در زمان جنگ رخ داده مشمول مرور زمان گشته و عاملان تحت پیگرد قانونی قرار نمی گیرند.

این قانون که به نام «قانون درهر» توسط بوندستاگ آلمانی تصویب گردید باعث شد تا بسیاری از عاملین کشتارهای دسته جمعی مردمان عادی و غیر نظامی ، یا همان جنایتکاران جنگ براحتی از چنگ عدالت بگریزند .
فیلم پرونده کولینی روایتگر بخشهایی از زندگی «فابریزیو کولینی» صنعتگر حدودآ ۷۰ ساله ایتالیایی (فرانکو نرو) است که در سال ۲۰۰۱ به سراغ ژان باتیست هانس مایر (هاینر لاترباخ) در دفتر ریاست جمهوری در هتل مرکزی می رود و دقایقی بعد در لابی با لباسی خون آلود ظاهر می شود ، که دستگیر و به اتهام قتل به زندان می رود.

الیاس مبرک در پرونده کولینی
الیاس مبرک در پرونده کولینی
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

کارگردان در شروع فیلم چیزی از صحنه به قتل رسیدن مایر نشان نمی دهد . دولت وکیلی جوان را برای دفاع از کالینی تعیین می کند ، کاسپار لاینن (الیاس مبرک) او که با نخستین پرونده خود رو برو شده ، به زودی در می یابد وکیل شخصی شده که ظاهراً قاتل هانس مایر یا کسی است که در طول دوران کودکی و نوجوانی و جوانی بزرگترین پشتیبان او بوده به حدی که هم اکنون هم سوار اتوموبیلی می شود که هانس مایر در پی وکیل شدنش به او هدیه داده است .
سؤال اساسی که برای کاسپار وکیل جوان مطرح می شود این است که چگونه یک صنعتگر عادی ایتالیایی ممکن است اقدام به قتل یک رده بالای دولتی و سرمایه دار بزرگ کند؟ که ظاهراً هیچ ارتباطی با هم و احتمالاً سابقۀ آشنایی هم ندارند.
کارگردان که کم کم داستان را بازگشایی می کند، شاید در یک سوم نخست فیلم تماشاگر عادی و کمی عجول را راضی نکند اما با گذشت هر چه بیشتر فیلم و با فلاش بک های متعدد و به جا در ارائه وقایع پیش آمده چه در دوران آشنایی وکیل جوان با مایر و چه نگرشی به دوران جنگ جهانی دوم در آلمان ، به تدریج با پیگیری کاملاً موشکافانه و دقیق و با هوشمندی خاص خودش پرده از جنایتی تاریخی بر می دارد که بی شک بیانگر پایمال شدن خون بسیاری از مردمی است که جرمشان تنها بودن در جغرافیای جنگی است که بخشهایی از جهان را مبدل به ویرانه ای کرد که تاریخ بشر آن را کمتر به خود دیده بود.

به هر رو کار بسیار زیبای کارگردان «مارکو پنتر» و فیلنامه ارزشمندش ، با بازی بسیار عالی و موفق «الیاس مبرک» در نقش وکیل جوان و همچنین بازی بسیار ارزشمند و خوب پیر سینمای ایتالیا «فرانکو نرو» در نقش «کولینی» و دیگر بازیگران فیلم ، در مجموع موفق به خلق اثری دیدنی شده که بی شک تماشاگر هوشمند را تا پایان حتی نمایش نامهای دست اندرکاران فیلم به دنبال خود می کشد.

فرانکو نرو در پرونده کولینی
فرانکو نرو در پرونده کولینی

دیدن این فیلم بسیار زیبا که در خود به نوعی نقدی است بر نوع دموکراسی از نوع البته آلمانی آن در نگاه «فون شیراک» نویسنده کتاب «پرونده کولینی» که نام خود و کتابش را در زمره آثار پر فروش آلمان و اروپا ثبت کرده ، قطعآ توصیۀ کوچکی است از سوی نگارنده .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 8 =