نگاهی به توبیخ و برکناری مدیر شبکه ۵ در سال ۱۳۹۸ و ادامه ماجرا

سال ۱۳۹۸ سرشار از گافهای مدیریتی در سازمان صدا و سیما بوده است که مروری بر آنها باید در حافظه ی تاریخی پژوهشگران رسانه باقی بماند. یکی از این خطاهای فاحش در ماجرای عزل مدیر شبکه ۵ و منصوب نمودن وی به مدیریتی بالاتر پس از مدت اندکی اشاره کرد.

در نیمه ی ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۸ و در حالی که هنوز مصاحبه سید مرتضی میرباقری با خبرگزاری ها مبنی بر توبیخ مدیر شبکه و برکناری مدیر گروه و ناظر پخش در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد و کارشناسان مشغول اظهارنظر درباره ی کم و کیف ماجرای پخش مداحی موهن از تلویزیون بودند، خبر دیگری در رسانه ها همچون برق و باد منتشر شد:

«جواد رمضان نژاد» مدیر  شبکه ۵ سیما برکنار شد.

این خبر از جهات زیادی برای رسانه ای ها حائز اهمیت بود:

  • اول، شدت عمل: تا پیش از این سابقه نداشته است که مدیر شبکه ای تلویزیونی به دلیل پخش یک برنامه به فاصله ی چند ساعت ابتدا توسط معاون سیما توبیخ شود و بعد از آن توسط رییس سازمان صداوسیما برکنار شود. در واقع توبیخ زمانی صورت می گیرد که شخص خاطی در گردونه ی کار باقی مانده است و جهت تذکر و به نشانه ی ناراحتی مسؤل بالاتر از عملکرد وی حکم توبیخ صادر می شود.
  • دوم،ناهماهنگی مدیران: در حالی که میرباقری در مصاحبه ی خود با تسنیم تأکید کرده بود که پخش سخنان موهن مداح خارج از اراده ی مدیران بوده است اما مدیر و ناظر و تهیه کننده ی برنامه اخراج و مدیر شبکه هم به خاطر کوتاهی توبیخ می شود، رییس رسانه ی ملی در اقدامی غیر مترقبه ساعتی بعد از این اظهارات حکم برکناری مدیر شبکه را صادر می کند. اینجا این پرسش مطرح می شودکه آیا میرباقری قبل از مصاحبه با خبرگزاری ها نحوه ی برخورد با مدیر شبکه و خاطیان را با رییس رسانه ی ملی هماهنگ نکرده بود یا اینکه رییس رسانه ی ملی از توبیخ مطلع نبوده و یا اینکه مطلع بوده اما آن را کافی ندانسته ؟ در هر سه مورد مشخص است که ناهماهنگی جدی در سطوح عالی مدیریتی سازمان صداوسیما وجود دارد.
  • سوم، آشفتگی در پخش: سالهاست که مدیران و تهیه کنندگان صدا و سیما می دانند پخش مستقیم مداحی های هیئات مذهبی به دلیل عدم امکان نظارت بر گفته های مداحان مخاطره آمیز است و در زمانی حتی پخش مستقیم مداحی به جز موارد خاص وهماهنگ شدممنوع بوده است.مشخص است که نه مدیر شبکه ۵ سیما و نه مدیر پخش و تهیه کننده ی این برنامه هیچکدام راضی به پخش خزعبلات گفته شده ی  مداح مذکور نبوده اند اما آشفتگی در سیستمی که پیش از این به خوبی کار می کرده نشان می دهد عزل و نصبهای اخیر در رسانه ملی به نام جوان گرایی و آمدن نسلی نو در کنار محسناتش مخاطرات خاصی را هم به وجود خواهد آورد.

نکته آخر:

گرچه نگارنده معتقد است اقدام رییس سازمان صداوسیما در عدم پشتیبانی از جواد رمضانی نژاد عملی منفعلانه در رده های کلان مدیریتی به حساب می آید اما انتصاب مدیر معزول پس از مدتی به ریاست مرکز مهم سیما فیلم نشان می دهد، توبیخ و برکناری تنها واکنشی به افکار عمومی در مقطعی خاص بوده است و مانع از انتصاب وی به مصادر بالاتر نمی گردد. این بدعتی در سیستم مدیریت رسانه ای است که دیگر نمی توان به راستی تصمیمات مدیران ارشدش اطمینان یافت.

تصمیمات عجیب مدیریتی در صداوسیما در سال ۱۳۹۸ به همین جا خلاصه نمی شود و در نوشته های بعدی به برخی دیگر اشاره خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

26 − = 20