نگاهی به برنامه های تحویل سال سیمای جمهوری اسلامی ایران در نوروز ۹۹

مصاحبه مدیر مسول سرزمین هنر با خبرگزاری ایسنا-قسمت اول

خبرگزاری دانشجویان ایران(isna)پس از پایان تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ مصاحبه ای با علیرضا دباغ مدیرمسؤل سرزمین هنر انجام داده است که به دلیل طولانی بودن در سه بخش تقدیم حضورتان خواهد شد: قسمت اول این مصاحبه به برنامه های تحویل سال ۹۹ از تلویزیون اختصاص دارد

علیرضا دباغ که دکترای مطالعات فرهنگی و رسانه دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره برنامه های تحویل سال تلویزیون گفت: برنامه‌های تحویل سال تلویزیون را مشاهده کردم اما متأسفانه باید بگویم این برنامه‌ها آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانستند در این شرایط حادی که ما با آن مواجه هستیم مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد.
برنامه‌های تحویل سال امسال تحت تاثیر همزمانی با شهادت امام موسی کاظم(ع) قرار گرفتند و نتوانستند از یکی از عوامل شادی‌زا (موسیقی) استفاده کنند که طبیعی هم بود؛ اما برنامه‌ها می‌توانستند با محتوای بهتری ارائه شوند و از جزئیات دیگری استفاده شود.
او مصادف شدن عید نوروز با شهادت یکی از ائمه را فرصتی برای ایجاد لحظات معنوی دانست و گفت: شاید به دلیل مصادف شدن با شهادت یکی از ائمه دست صدا و سیما بسته بود اما می توانستند از ظرفیت های موجود برای تبدیل این موضوع به یک فرصت معنوی بهتر استفاده کنند.

تعلق خاطر صداوسیما به چند محفل و مداح تهرانی

سلیقه ی نازل برنامه سازی مذهبی در صداوسیما که نشأت گرفته از تعلقات خاطر مدیران این رسانه به چند محفل مذهبی در تهران و چند مداح مشهور با سبکهای مشابه است باعث می شود که از ظرفیت سایر محافل و نغمات مذهبی استفاده نشود.
دباغ در ادامه صحبت‌هایش درباره ممنوعیت حضور در اماکن مذهبی به ویژه حرم مطهر امام رضا(ع) برای لحظه تحویل سال به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: مردم امسال امکان حضور در حرم امام رضا (ع) و همچنین امام‌زاده‌ها را نداشتند اما تلویزیون هم برنامه‌ریزی دقیقی برای انجام برنامه های تحویل سال در حرم رضوی نداشت.

برنامه های تحویل سال
برنامه های تحویل سال

در سال‌‌های گذشته میلیون ها نفر لحظه تحویل سال در حرم امام رضا (ع) بودند و امسال دل‌های بسیاری از مردم متوجه آنجا بود.تلویزیون باید نقش گسترده‌تری را برای بردن دل ها و نظر ها به سمت حرم علی بن موسی الرضا ع و حضرت معصومه س انجام می‌داد.

دوربینهای پشت بام و لانگ شاتهای همیشگی

دوربین در حرم بود اما برنامه‌ای جامع و کامل که با آمیزه های هنری و فرهنگی همراه باشد وجود نداشت. ظاهراً راحت ترین کار همان لانگ شاتهای پشت بام حرم و یک مجری و یک مداح که در عزا و جشنها می آیند و می روند تمام همت صداوسیماست . که امسال به دلیل فقدان جمعیت در حرم این نماها هم طبعاً نمی توانست به صورت مستقیم جذابیتی برای پخش داشته باشد.

این منتقد در ادامه درباره برنامه‌های تحویل سال تلویزیون چنین گفت: دکورهای برنامه‌های تحویل سال اصلاً جذاب نبودند. سفره هفت سینی که تلویزیون نمایش می‌دهد باید برای میلیون‌ها بیننده که در خانه پای تلویزیون هستند جذاب باشد و با سفره هفت سین منازل متفاوت باشد.

کوتاهی در دکوراسیون برنامه های تحویل سال

این جزو هزینه‌های لوکس نیست بلکه برای شادی و ایجاد نشاط بصری برای مخاطب استفاده می‌شود؛ نمی‌گویم تجملات باشد اما قطعاً هنرمندان ما قدرت این را داشتند تا سفره هفت سین‌های زیبایی را برای برنامه‌ها تهیه کنند. دکور استودیوها هم خیلی معمولی و سطحی بودند و آنچنان جذابیت بصری نداشت.
استفاده از مجریانی به عنوان مجری تحویل سال که در تمام طول سال برنامه های مختلف تلویزیون را اجرا می کنند و در هرمناسبتی هم خودشان مجری هستند و هم تهیه کننده ، خود به خود این پیام را می دهد که هیچ تحولی در برنامه ای که قرار است حالها را به احسن حالها تبدیل کند رخ نخواهد داد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 1