نکوداشت استاد میرزا احمد نجفی زنجانی

پنجاه و نهمین نشست پژوهشی هنر با یاد استاد میرزا احمد نجفی زنجانی در نگارخانه برگ برگزار می شود.

استاد میرزا احمد نجفی زنجانی ازبزرگان خوشنویسی معاصر ایران است که نقش به سزائی در هنر خوشنویسی ایفا کرده است.وی از خوشنویسانی است که در نوشتن انواع خط از قبیل نسخ، ثلث، رقاع، کوفی، نستعلیق، شکسته، طغرا و غیره مهارت داشت. مرحوم نجفی در انجمن خوشنویسان ایران به سمت استادی در امر خط ثلث مشغول و تا پایان عمر در این خدمت بود.

به همین دلیل نشریه تندیس که از مهمترین نشریات هنرهای تجسمی کشور به شمار می رود ، با همکاری سازمان زیبا سازی شهر تهران پنجاه ونهمین نشست پژوهشی هنر را به نکو داشت این هنرمند بزرگ اختصاص داده است.

دراین مراسم که با حضور عبدالکریم صادقا، علیرضا هاشمی نژاد و کیانوش معتقدی عصر روز دوشنبه ۱۵ آذرماه برگزار می شود،قراراست  فیلمی از زندگی و آثار این هنرمند که به همین مناسبت تهیه شده، به نمایش در آید و نمایشگاهی از آثار خوشنویسی، عکس و اسناد این هنرمند برجسته تا ۲۵ آذرماه در نگارخانه برگ برپاست.

میرزا احمد نجفی زنجانی
میرزا احمد نجفی زنجانی
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

 احمد نجفی زنجانی

   احمد نجفی زنجانی مشهور به «معصومی» فرزند محمدحسین در سال ۱۲۸۷ متولد شد. استاد در هفت سالگی در مدرسه مرتضوی ایرانیان در نجف اشرف مشغول به تحصیل شد. چون از کودکی به آموختن فنون خط علاقه داشت، ضمن تحصیل زیر نظر اساتید خط به استنساخ کتب دینی و اجتماعی اشتغال ورزید . او در جوانی علاوه بر طی نمودن دروس طلبگی با گرایش به خوشنویسی، آموزش های این هنر را نزد اساتید برجسته آن ایام نظیر استاد هاشم محمد بغدادی و حامد الامدی از خوشنویسان بزرگ عراق و ترکیه طی نمود و بزودی خود نیز به یکی از برجسته ترین اساتید خطوط ثلث و نسخ بدل گردید.

نمونه دست خط استاد میرزا احمد نجفی زنجانی
نمونه دست خط استاد میرزا احمد نجفی زنجانی

وی کار کتابت را از سال ۱۲۹۵ آغاز کرد. این روحانی ارجمند پنج بار کتابت قران مجید به سرانجام رسانید و کتیبه های بسیاری را در مراکز فرهنگی و مذهبی خوشنویسی نمود از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ کتیبه‌های درب طلا و نقره‌ حرم سامرا، ضریح آرامگاه حضرت مسلم(ع) در کوفه؛ ضریح آرامگاه حرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ ضریح آرامگاه حضرت رقیه(س) در شام؛ ضریح آرامگاه حضرت رضا(ع)؛ کتیبه‌های مسجد اعظم و مسجد آئینه و موزه‌ قم؛ رواق آینه‌ زنانه حضرت معصومه(ع)؛ گنبد خواجه ربیع در خراسان؛ صحن کهنه‌ قم؛ کتیبه‌ مسجد دانشگاه تهران به عرض یازده متر و سی سانتیمتر و به طول بیست متر و ده‌ها کتیبه‌ دیگر.

وی از خوشنویسانی است که در نوشتن انواع خط از قبیل نسخ، ثلث، رقاع، کوفی، نستعلیق، شکسته، طغرا و غیره مهارت داشت. مرحوم نجفی در انجمن خوشنویسان ایران به سمت استادی در امر خط ثلث مشغول و تا پایان عمر در این خدمت بود.

استاد نجفی زنجانی در سال ۱۳۶۱ شمسی در سن ۷۴ سالگی دارفانی را وداع گفت و در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

41 − 37 =