نورمحمد دُرپور | دوتار نوازی عاشق | فخر موسیقی تربت جام

نورمحمد دُرپور (۱۳۱۰- ۲۸ اسفند ۱۳۹۳، تربت جام)

خواننده

نورمحمد درپور خواننده ایرانی و از بزرگان آواز خطه خراسان بود. وی در پاییز ۱۳۹۳، به دلیل درمان توده سرطان روده بزرگ خود، در بیمارستان بستری شد و در حین شیمی درمانی، دچار عارضه قلبی و مغزی شد و در نهایت، در آخرین روزهای سال ۱۳۹۳، جان خود را از دست داد.

درپور همانند بسیاری دیگر از خنیاگران و راویان موسیقی مناطق از طریق جشنواره موسیقی فجر و نیز جشنواره­ های آیینه و آواز، موسیقی حماسی و نیز جشنواره موسیقی نواحی کرمان و جشنواره های ذکر و ذاکرین به جامعه موسیقی معرفی شد و سپس به عنوان نوازنده ای صاحب سبک و شیوه اجراهای متعددی را در کشورهای خارجی به صحنه برد.

اجرای او در جشنواره موسیقی مقدس برلین در سال ۲۰۰۲ که به همراه محمدرضا درویشی و فرید سلمانیان در جشنواره حضور یافته بودند، تماشاگران را سخت تحت تاثیر قرار داد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

نازنین جودت

او از معدود بازماندگان صاحب سبک در منطقه جنوب خراسان بود که گنجینه ای از نغمه­ های شفاهی موسیقی این مناطق را در سینه داشت و می توان او را نماد موسیقی عرفانی منطقه تربت جام و خراسان به شمار آورد که در روایت هایش همه گاه از شعر شاعران و عارفان نامی این منطقه استفاده کرده است که از جمله آن ها می توان به شاعران و عارفانی چون حاج قاضی جلال الدین فقهی سلجوقی، ملا عبدالرئوف مجیدی، شیخ احمد جامی، مولاناعبدالرحمن جامی اشاره کرد.

درپور طی سفر به کشورهای آلمان و هلـند توانست موسیـقی عرفـانی تربت جـام را به خوبی به جهانیـان معرفی کند، از درپور آلبومی تحقیـقاتی نیز درباره موسیقی خراسان منتشر شده است.

او آثاری را نیز در واحد موسیقی مرکز خراسان رضوی اجرا کرده است که از آنجمله می ­توان به مقام­های «خالق یکتا»، «صـمدا» و «حکایت احمد جامی» اشاره کرد.

نورمحمد دُرپور در جایی درباره آموختن هنر موسیقی گفته است: «دوتار را خودم یاد گرفتم. آنقدر زدم تا یاد گرفتم. آواز را اما پیش چندتا از استادان قدیمی آموختم. ملایاسین مریدار، ملادادخدا، ملاعیسی کبودانی، استادانم بودند. هزاران بیت از حفظ دارم که همه و همه یاد خداست…»

اجرای تصویری «غزل کوچه باغی – باش تا حسن نگارم خیمه بر صحرا زند» از جمله کارهای شناخته شده نورمحمد دُرپور  به شمار می ­ رود. در اینجا یکی از آخرین اجراهای این استاد موسیقی محلی را می بینید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

51 + = 61