نوحه های تقلیدی انحراف در نغمه پردازی های عاشورائی

ماشین های رنگارنگ با سیستمهای صوتی قوی ،در ایام محرم باز باصدای ناهنجار در خیابانها گذر می کنند اما این بار صدای گوش خراششان نغمه هائی تقلیدی از موسیقی پاپ را در دل خیابانها وحتی کوچه های شهر طنین انداز می کنند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

نوحه های تقلیدی یکی از آفتهای امروزی مجالس حسینی است. ادبیات عاشورا از گنجینه های زبان فارسی به شمار می رود و بسیاری از نغمات موسیقی با داستان کربلا گره خورده است . با این وجود در سالهای اخیر برخی از مداحان با رویکردی غیرقابل توجیه با کپی برداری از آهنگ های ترانه های عامه پسند مجالس عزای حسینی را به محافلی همراه با شوری بی شعور و گاه لوث شده از لحاظ معنوی تبدیل کرده اند .

در این پست برخی از نوحه های رایج در مراسم عزاداری سالهای اخیر که بیشتر در تهران وبرخی از شهرهای بزرگ رواج یافته است را به همراه قطعات موسیقی که آن نوحه از آن اقتباس شده است را خواهید شنید. این صوت ساخته هنرلند نیست بلکه در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی به دست ما رسده است و نشان می دهد سازنده این قطعه با جمع آوری دقیق نوحه های اقتباس شده از موسیقی های پاپ گام بزرگی در جهت معرفی این نغمه های بی اصالت در فرهنگ عزاداری عاشورا برداشته است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + 2 =