نوار زرد | یک سریال زرد با ادا بازی پلیسی!

نوار زرد ؛ یک سریال زرد با ادا بازی پلیسی!

جبارآذین

گرچه درمیان فیلم های سینمایی و سریال ها و فیلم های تلویزیونی ایران، آثار پلیسی و جنایی در غربت نیستند و شماری ازفیلم ها و مجموعه های خوب قدیمی و جدید را تولیدات پلیسی تشکیل می دهد،ولی این گونه پر طرفدار ومشهور و مطرح سینما،به عنوان ژانر هنوز هم درسینمای ایران غریب است.

با آنکه دراین زمینه به همت سینماگران و کارگردان های تلویزیون،تولیداتی به شیوه آثار کلاسیک و مدرن و چند فیلم شبه پست مدرنیستی ساخته شده است،لیکن این آثار بیش ازلحاظ نظر و سلیقه مخاطب،حاصل تجربه آموزی و بازی های فرمیک سازندگانشان بوده اند.

تلویزیون در چند سال اخیر نسبت به سینما درتولید آثار پلیسی ضعیف و متوسط و گاه بالای متوسط،فعال تر بوده است.امابه رغم این پرکاری،اغلب سریال ها وفیلم های پلیسی سیما به ندرت از سطح متوسط فراتررفته واکثرآن ها درردیف محصولات سطحی وضعیف تلویزیون جای گرفته اند.یکی ازتازه تربن تولیدات تلویزیون که به مناسبت هفته نیروی انتظامی ازسیما پخش شد،سریال تقلیدی وکپی شده از روی فیلم های خارجی پلیسی به نام نوار زرد بود.

سریال نوار زرد
سریال نوار زرد

پوریا آذربایجانی کارگردان این مجموعه مناسبتی، پیشتر با ساخت چند فیلم سینمایی ،قابلیت ها و توانایی های خود را نشان داده و نمره مردودی نگرفته است. با آنکه برخی قاب بندی ها، میزانسن ها، فضاسازی ها و سکانس های به نسبت خوب سریال نوار زرد، حاصل نگاه و تلاش سینمایی و تلویزیونی اوست، ولی اشکال های مضمونی و محتوایی فیلمنامه، شخصیت پردازی های تک بعدی و ناقص ودوری زندگی ها و برخی کاراکترهای اصلی این سریال از واقعیات فرهنگ و جامعه ایرانی و تقلید صحنه و تیپ سازی از روی فیلم های مشابه خارجی و بازی های اغلب تصنعی بازیگران ،باعث شده نوار زرد درحد یک سریال سطحی زرد درجا بزند.

نشان دادن تجهیزات و امکانات واتومبیل ها و سلاح های پلیسی ،یک سریال را پلیسی و جذاب نمی کند.خلق داستانی وتصویری یک درام جذاب و پر تحرک حادثه ای باشخصیت ها ی مثبت و منفی قدرتمند ورخدادهای مناسب و جذاب است که می تواند ساختارو شاکله لازم یک اثر پلیسی راشکل دهد.درنوار زرد، تماشاگر با واقعیت ها و مسائل ملموس جامعه ایرانی رو به رو نیست و انگاربرحسب باور غلط سازندگان آن باید صحنه ها و آدم ها وحتی تیپ ها شبیه خارجی باشند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
سریال نوار زرد
سریال نوار زرد

کاراکتر اصلی این سریال یک سرگرد آگاهی استثنایی! است؛پلیسی شیک و پیک و اتو کشیده، خشک و بی روح، همه فن حریف؛ کسی که چندان قانونگرا نیست و خود مختار و خودسر است و در برنامه و پرونده همکارانش دخالت می کند؛ شاسی بلند سوارمی شود، مرفه است، -بسیاری ازپلیس های ما دچار مشکلات مادی،اجاره خانه و..هستند، مانند سایرمردم!- گره تمام پرونده های نیم مانده و مشکوک به دست او گشوده می شود و…در یک کلام پلیسی که فقط فارسی حرف می زند، ولی تیپ و رفتارپلیس های خارجی را دارد و با پلیس ها ی ایران که در باور و اعتقاد ، دارای ویژگی خاص اعتقادی هستند و الگو های دینی و ملی درکارایی آن ها موثراست، فاصله ها دارد.

درواقع سریال نوار زرد،به عنوان نمونه،چنانچه به ایتالیایی دوبله شود، هیچ تفاوتی میان آن با یک سریال دست چندم ایتالیایی نخواهدداشت. هنوز و همچنان سیما و سینمای ما درتولید آثار حرفه ای پلیسی ایرانی که دارای خصوصیات ملی و فرهنگی ایرانی بوده و بویژه پلیس هایش ادای پلیس های خارجی را درنیاورند و انسان هایی فعال و قهرمانانی ایرانی و ملی باشند، فقیر و کم توان است. صدا وسیما با این سریال تقلیدی و سطحی در هفته نیروی انتظامی هم مانند هفته دفاع مقدس نا موفق بود.

سریال نوار زرد
سریال نوار زرد

خلاصه داستان سریال نوار زرد:

«سرگرد امیدی از افسران زبده فتا به همراه سروان محسن، با کلاهبرداری های اینترنتی متعددی روبرو می شود که در این میان با ورود به پرونده ای اتفاقات جدیدی رقم می خورد …»

عوامل سریال نوار زرد

تهیه کننده: محمدرضا شفیعی | کارگردان: پوریا آذربایجانی | نویسنده: کریم لک زاده | بازیگران: امیر آقایی، سیروس گرجستانی، کمند امیرسلیمانی، داریوش اسدزاده، بهاره کیان افشار، امیر غفارمنش، نادر مشایخی، قاسم زارع، محسن بهرامی | مدیر تصویربرداری: هادی شلالوند | صدابردار: علی عدالت دوست | طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری| طراح گریم: کامران خلج | مدیر تولید: فرشید رئوفی | عکاس: حسن هندی | تولید۱۳۹۶ :گروه فیلم و سریال شبکه ۲ |تعداد: ۲۵ قسمت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

43 − 37 =