نقد و تحلیل نمایش «مانداک»/گریز از بند کلیشه ها
ویژگی متمایز کننده نمایش های فنتستیک با درام های ژورنالیستیک یا سرگرمی ساز این است که نمایش های خیال پردازانه بیشتر برای طبقه روشن اندیش یا شاید به گفتاری دقیق تر شبه منورالفکر اجرا می شوند و این اجراها ابداعات هنری و رنگ و لعاب دارند.
نقد و تحلیل نمایش «مانداک»/گریز از بند کلیشه ها|عرفان پهلوانی|سرزمین هنر|تئاتر
نمایش «مانداک»، تلاشی از هنرمندان شهر ملایر، نمایشی بود که پس از اجرا در واپسین روز دومین جشنواره منطقه ای بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق، آدینه ۹ دی ۱۴۰۱ شمسی و در کرمانشاه، در سومین روز چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ در تهران و سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر هم روی صحنه رفت.
یکی از کارهای مورد علاقه منتقدان هنری، دستهبندی و رسته بندی آفریده های هنری است. این دسته بندیها بر پایه سنجه های گوناگون رخ می دهند. یکی از این سنجه ها یا همان متر و معیارها، رسته بندی آثار نمایشی بر پایه سنجه های چیستی یا همان انواع کیفی درام است. «مانداک» بیشتر یادآور نمایش های فنتستیک یا خیال پردازانه است. این دسته از نمایش ها همانند نمایش های ژورنالیستیک یا سرگرمی ساز هستند با تفاوتی که در ادامه بدان اشاره خواهم کرد. ابتدا بهتر است بار دیگر ویژگی ها و راهکارهای شناسایی نمایش های ژورنالیستیک یا سرگرمی ساز را مرور کنیم.
این دسته از نمایش ها:
- داستان ساده دارند.
- داستان نزدیک به مردم دارند.
- قهرمان پروری مضاعف دارند.
- بیشتر به جای تعقل، احساسات و عواطف تماشاگر را بر می انگیزند.
- طولانی هستند.
- تماشاگر را به هیجان می آورند و سرگرم می سازند.
نمایش «مانداک» دارای هر ۶ ویژگی یادشده است. داستان آن ساده و نزدیک به مردم است، اما بدون ضرورت و کارکردی دراماتیک تلاش شده است که این داستان، پیچیده روایت شود. پیچیدگی ای ظاهری و نه عمیق که صد البته در سطح هم باقی میماند.
«مانداک» قهرمان پروری مضاعف دارد و در زمان اندکی بیش از یک ساعت، به نسبت مطول است. این نمایش گرچه میتواند تا حدی هیجان برانگیز باشد و کمی عواطف تماشاگران را تحت تاثیر قرار دهد، اما چندان با تفکر و تعقل آنان کاری ندارد و این مهم موجب میشود که عمر این اثر پس از پایان اجرا تا دیری نپاید و اندکی پس از خروج از سالن از یاد برود و در انبوه چالش های ذهنی و زیستی تماشاگر امروز گم شود.
ویژگی متمایز کننده نمایش های فنتستیک با درام های ژورنالیستیک یا سرگرمی ساز این است که نمایش های خیال پردازانه بیشتر برای طبقه روشن اندیش یا شاید به گفتاری دقیق تر شبه منورالفکر اجرا می شوند و این اجراها ابداعات هنری و رنگ و لعاب دارند.
«مانداک» رنگ و لعاب دارد، اما از نوآوری های هنری بی بهره است. در جهان امروز و به یاری رسانه های تلویزیونی جهانی و پایگاه های داده اینترنتی، به آسانی می توان نمونه های پرشماری از این دست اجراها و ریختارهای نمایشی را به تماشا نشست و «مانداک» کپی دست چندمی از آن اجراها و نمایش ها به نظر می رسد.
«مانداک» سرشار از تصویر و حرکت است، اما ضرورت و کارکرد دراماتیک تصاویر و حرکات این نمایش در جهان خود اثر تعریف نمی شوند و به نظر می رسد که بسیاری از حرکت های دیگر نیز می توانند جایگزین طراحی های حرکت این نمایش شوند. ای کاش که در طراحی حرکت های این نمایش از زیبایی شناسی و داشته های فرهنگی ایران زمین بهره گرفته می شد.
در گستره فرهنگی ایران، بیشتر اقوام دارای حرکت های موزونی هستند که آن دست افشانی ها و پایکوبی های اغلب آیینی را می توان از دیدگاه نشانه شناسی به ژرفی کاوید و رمز گشایی کرد. شاید اگر نمایش «مانداک» با یک نگاه روز آمد از گنجینه حرکت های موزون ایرانی بهره می جست، به اجرایی امروزی تر و اینجایی تر، ایرانی تر و اکنونی تر دست می یافت. از بند کلیشه های بارها تکرار شده
می گریخت و آورده هایی داشت که می توانست مایه ور از آنها، افزون بر اجرایی تاثیر گذار تر در میهن، در فرای مرزهای ایران هم خوش بدرخشد.
بازی رنگ و نور و طراحی صحنه نمایش «مانداک» چشم نواز هستند، اما چون کارکرد دراماتیک و ضرورت اجرایی نمی یابند، بیشتر سمت و سوی یک آتراکسیون یا شوی تلویزیونی می روند. انرژی و تمرکز بالای بازیگران و اجرای خوش احساس و تاثیرگذار پیانیست نمایش «مانداک»، ستودنی و شایسته تقدیر است.