نقد و بررسی رمان لارز نوشته لوییز اردریک

نقد و بررسی رمان لارز نوشته لوییز اردریک

“لارز” نام رمانی از لوییز اردریک است که در منطقه خیالی داکوتا در آمریکا اتفاق می افتد.

پدر لارز , لندروکس مردی است که مدتهاست در پی شکار گوزن نر شمالی است, اما به اشتباه به کودک پنج ساله همسایه شلیک می کند و باعث مرگ او می شود.

لندروکس و همسر سرخپوستش تصمیم میگیرند طبق رسم قبیله ای , فرزندشان لارز را که همسن مقتول است به همسایه بسپارند. اگرچه مانند هر پدر و مادر دیگری این واگذاری برایشان سخت , تلخ و دردناک است.

” لندروکس و امالین پسرشان را نیز با خود آورده بودند, پسربچه ای که از نظر روحی درست نقطه مقابل داستی بود, اما چون هر دو پنج ساله بودند, شبیه هم بودند, با همان حس کنجکاوی و همان حس اتکا و اعتماد…

باید به پیتر می گفتند که منظورشان از اینکه پسر ما از این به بعد پسر شماست چیست.

دهان پیتر از شدت تعجب و اندوه باز مانده بود.

 پیتر گفت نه! هرگز چنین چیزی نشنیده ام. لندروکس گفت این یه رسم قدیمیه…”

داستان به در منطقه سرخپوستی خیالی به نام داکوتای شمالی اتفاق می افتد و چندین ماجرا را در طول هم روایت می کند این داستان غالبا به سبک رئالیسم است اما گاهی با ریالیسم جادویی در می آمیزد که تا به خواننده قدمت و باستانی بودن سرخپوستان را در آمریکا یاد آوری کند.

داستان لارز, داستانی چند وجهی است که پیرامون دو خانواده و دو همسایه که در نزدیکی هم هستند بیان می شودو حوادث عجیبی را نشان می دهد که با ورود لارز به خانه همسایه اتفاق می افتد.

لارز بیانگر آسیب بین نسلی, تاریخ, عدالت انسانی, عشق, سحر و جادو, انعطاف پذیری روح بشر است.
نویسنده لارز در لابه لای سطور کتاب به اختلافات و پایمال شدن حقوق سرخپوستان آمریکا توسط سفید پوستان مهاجر, می پردازد , چراکه سرخپوستان مالک اصلی و قدیمی آمریکا هستند.

"لارز" نام رمانی از لوییز اردریک است که در منطقه خیالی داکوتا در آمریکا اتفاق می افتد.

فرانک باوم در قرن نوزده در مقاله ای در یکی از روزنامه های آمریکا خاطر نشان کرده بود:” امنیت کامل ما به نابودی سرخپوستان بستگی دارد.”

لوییز اردریک به صراحت با بیان داستان لارز اول – تجاوز و سپس دزیده شدن جنازه او توسط سفید پوستان- نشان می دهد که چگونه سرزمین آبا و اجدادی به یغما می رود و پس از آن وارثان آب و خاک به دست بیگانگان بزرگ می شوند و خو و خصلت آنان را می پذیرند.

بازپس گیری سرزمین از دست دشمنان امری آسان وغریزی است. اما بازپس گیری روح نسلهای آینده و ایجادحس وطن دوستی در نسلها از آن هم ضروری تر است.
حفظ سرزمین از دیرباز دغدغه اصلی ملتها بوده است, که دستمایه داستان لارز قرار گرفته است.

لا رز پنج ساله نمونه کوچک نسل سرخپوست امروزه آمریکاست که به دست سفید پوستان افتاده است, و ضمن ادامه راه و روش نسلهای پیشین مجبور به تطابق با جامعه ای است که در آن زندگی میکند.

نام کتاب از اسمی برگرفته شده است که سالها در قبیله و اجداد بر روی اشخاص تاثیر گذار نهاده شده است و به این امر نشان دهنده این است که دارنده این نام چه مسئولیت خطیرو رنج عظیمی بر عهده دارد.

” آنها از گذاشتن اسم لا رز روی فرزندانشان خودداری کرده بودند تا وقتی که آخرین فرزندشان به دنیا آمد. اسم لارز هم معصوم و هم قدرتمند بود و به ناجیان خاندان تعلق داشت. عزمشان را جزم کرده بودند که از این اسم استفاده نکنند اما گویی این آخری با آن اسم به دنیا آمده بود.”

 

لارز خود را با تصمیم پدر و مادر – جبر جامعه- به خوبی مطابقت می دهد.
 او با شخصیت مطیع , آرام و عمیق خود حلقه اتصال خانواده ها شده است.
بزرگسالان داستان هر کدام به گونه ای آسیب دیده اند و لا رز علیرغم سن کم , می کوشد آسیبها را تا حدی تسلی بخشد و آنها را به زندگی طبیعی بازگرداند.

اگرچه میزان رنجی که لارز متحمل شده است از دید خواننده به مراتب بیشتر از بقیه شخصیتهاست. اما این رنج روحی باعث رشد و تعالی شخصیت لارز شده است. لارز همان ناجی ای است که قبیله چشم به او دوخته است. مانند مادربزرگش – که معلم بازنشسته است- به خوبی به سایر شخصیتها می آموزد که چطور در نقش خودشان قرار گیرند.

 

رمان لارز نوشته لوییز اردریک با ترجمه سید سعید کلاتی در سال ۱۳۹۷ در نشر نون به چاپ رسید. این رمان برنده جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی آمریکاست.

غزل قربانپور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + = 16