نقد فیلم کوتاه مگس به کارگردانی الی ویلیامز

محبوبه کیایی

نقد فیلم کوتاه مگس اثر الی ویلیامز Olly_Williams

نویسنده: محبوبه کیائی

داستان فیلم با این جمله شروع می شود:
(پسرا ۳ دقیقه وقت داریم بریم، بریم، بریم)  صدای کشیده شدن ماشه و بعد راننده ای که پشت درهای یک بانک کوچک در اتومبیل خود نشسته و ظاهری پر تنش و عصبی دارد.
با نگاهش درهای بانک را چک می کند، انگشتان مضطربش روی فرمان ماشین بالا و پایین می شود ،اتومبیلش روشن است و یک خلال دندان داخل دهان دارد که دندان های خوک مانندش را به خوبی نمایان می کند.

از آن طرف درب های قفل شده بانک صدای خشونت آمیز سرقت و جیغ و فریاد،مردم به گوش می رسد که با حرکت زیرکانه دوربین به سمت درهای بانک این اضطراب و فشار دوچندان میشود.همانطور که به طور موثر تمام زوایای داخل و خارج اتومبیل گرفته می شود.

مرد داخل ماشین از هر صدایی کلافه است حتی از صدای هلیکوپتر در حال پرواز بالای سرش، همانطور که انگشتان خود را روی فرمان می چرخاند صدای پرواز مگسی را می شنود که در شیشه جلوی اتومبیل فرود می آید و او با چشمانش مگس را با دقت نگاه می کند.

ابتدا برای پراندن آن از برف پاکن ماشین استفاده می کند، مگس می پرد و مرد لبخند طعنه آمیزی به آن میزند.ساعتش را نگاه می کند ساعت ۱۰:۵۰ دقیقه صبح می باشد برای او زمان به کندی حرکت می کند و او باید تمرکز کافی برای این سه دقیقه تعیین شده را داشته باشد.

باز هم صدای مگس بازی دوربین از زوایای دیگر اتومبیل و حرکت چشم مرد داخل اتومبیل به دنبال صدای مگس و نزدیک شدن صدا به پشت سر او که با دست خودش یک ضربه به پشت سر خود می زند تا مگس را از خود دور کند. و بعد صدا نزدیکتر و نزدیکتر شده تا مرد کاملا تمرکز خود را از دست می دهد و برای دور کردن مگس از خود چند ضربه به خودش وارد می کند و کلافه و عصبی مگس را از خود دور ساخته و باز بازی دوربین و چشم های مرد که به دنبال مگس می باشد.

مگس این بار روی آینه جلو اتومبیل می نشیند و مرد یک ضربه با دست چپش به آینه می زند و آسیب می بیند و عصبانیتش دو چندان می شود.مگس هنوز روی شیشه جلوی ماشین قدم می زند،مرد این بار برای از بین بردن آن از ماسک سرقت خود استفاده می کند.با فشارهایی که به شیشه وارد می کند فکر می کند آن را از بین برده اما باز بی فایده می باشد.

باز هم بازی دوربین و در بسته بانک و صداهای آن طرف در و دوباره حرکت دوربین به داخل اتومبیل و صدای وز وز مگس و عصبی و کلافه شدن مرد و حرکات تند دستانش برای دور کردن مگس ، تقریبا باید گفت تا به اینجا مرد داخل اتومبیل تمام تمرکز و هدف خودش را جهت سرقت از بانک از دست داده و همه ی حواسش معطوف به از بین بردن مگس می باشد.

درست مثل بازی موش و گربه انقدر که این بار برای به دام انداختن مگس برای او توسط نوشیدنی و تکه شیرینی داخل پاکت تله می گذارد و باز هم ناکام از کشتن مگس، با ضربه ای که به فرمان وارد می کند صدای بوق اتومبیل را در می آورد و همه حواس ها را به خود معطوف می کند.

با زحمت فراوان با ضربه های متعدد بوق را قطع می کند بی آنکه حواسش به باز شدن کیسه هوا باشد، از باز شدن کیسه هوا ضربه ای به او وارد می شود که تقریباً او را ناتوان و بی جان می کند، نفس هایش کند تر از قبل شده اند، مگس سمج روی صورتش می نشیند به ضربه هایی که به صورتش می زند با خلال دندانی که در دهانش داشته از خشم و اضطراب زیاد این بار به طور جدی تر به خودش آسیب می رساند.

فریادهای بلندش، سگ نزدیک به او را متوجه چیزی کرده و سگ شروع به پارس کردن می کند،حالا دیگر اوج هیجان فیلم را می توان در این سکانس از فیلم دید که مرد اسلحه خود را برداشته و به سمت مگس شلیک می کند.

شیشه سمت چپ ماشین را خورد می کند، از شدت خشم چندین بار سر خود را به فرمان اتومبیل زده ، بدون فکر پیاده شده و شش تیر دیگر بدون هیچ تمرکز و هدفی به سمت مگس در هوا و روی اتومبیل رها می کند، تیرها تمام می شود اما هنوز هم خشم مرد تمام نشده، یا به اصطلاح هنوز نتوانسته خشم خودش را مدیریت کند، تعداد زیادی ضربه به اتومبیل می زند.

تقریباً با شلیک هایی که به سمت اتومبیل کرده ماشین از کار افتاده و قادر به حرکت نمی باشد تمام این سر و صدا ها بسیار تمیز انجام شده اند تا باعث خبردار شدن پلیس شود و صدای آژیر پلیس از دور خشم مرد را کمتر کرده ، دوربین با نگاه مرد راننده به سمت در بانک رفته و دوستانش را نشان می دهد که زخمی و متعجب با ساک های پر از پول از بانک خارج شده اند و نگاه و میمیک صورت خنگ و بی تفاوت مرد راننده که خبر از تمام شدن ماجرا می دهد و در آخر موزیک خشن و اضطراب آور با ساز الکترونیکی که مخاطب را در تعلیق این نگرانی می چرخاند.
سه دقیقه طولانی که مرد راننده نتوانست خشم خودش را کنترل کند. نکته جالب فیلم اینجاست که فیلم در یک لوکیشن ثابت روایت می شود.

دیالوگ در آن وجود ندارد اما صداهایی که هر چند ثانیه به گوش می رسد آسیبی به فیلم نمی زند که هیچ بلکه مخاطب را دچار هیجان می کند.

و این صدای تیراندازی ها و فریاد های پشت در بسته است که من مخاطب را خارج از قاب بسته اتومبیل به هراس و اضطراب و نگرانی می کشاند و این بی کلامی کاراکتر اصلی فیلم همه و همه با حرکات بدنش و نگاه هایی که از سویی به سوی دیگر می رود جبران می شود.

و همچنین حرکات تند و عصبی مرد که با بی تفاوتی ها و پوزخند هایش ریتم فیلم را بالانس می کند و با خرابکاری هایش و سوزاندن تمام انرژی و وقتش برای از بین بردن مگس در آخر از خود یک طنز گزنده به جای می گذارد.
نقد فیلم کوتاه مگس | محبوبه_کیائی ، کارشناس ارشد پژوهش هنر| اسفند۱۳۹۷خورشیدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. saeef می گوید

    سلام با تشکر از سایت خوبتون و تشکر از خانم کیائی برای نقد های بینظیر تون . مثل همیشه باز درخشیدید ممنون از نقد مگس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

54 + = 61