نقد فیلم کوتاه مرد خندان اثر ای.جی. برایانز

نقد فیلم کوتاه مرد خندان اثر ای.جی. برایانز

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

محبوبه کیائی

شناسنامه فیلم

نام فیلم کوتاه:
The_Smiling_Man

کارگردان:
A.j.Briones
مفتخر به کسب ۱۳ عنوان جایزه از جشنواره های فیلم کوتاه
زمان فیلم :۸_دقیقه
محصول: ۲۰۱۵ در بریتانیا از ۱۰۰ نمره ۷۱ می باشد.  امتیاز فیلم در (IMDB)

خلاصه داستان و نقد فیلم

داستان فیلم  مرد خندان با دختر بچه ای جذاب و دلفریب آغاز می شود که در اتاق خوابش تنها در حال دیدن یک کارتون کلاسیک است.
( میکی ماوس) کارتونی از کمپانی دیزنی با محوریتی بر مضامین اومانیستی (همه چیز انسان و خواسته های اوست)و این اولین انیمیشن صدا دار این کمپانی می باشد.

نکته:چرا میکی ماوس؟ ←هدف اصلی کنترل ذهن کودک چیزی که یکی از اهداف بزرگ این کمپانی می باشد.

کودک در حین تماشای کارتون حس می کند که در خانه تنها نیست و متوجه سایه ای روی دیوار می شود و از سر کنجکاوی بلند شده و به طرف راهرو خانه می رود و در ابتدای راهرو یک بادکنک قرمز را مشاهده می کند.

نکته:قرمز ←نماد قدرت و نماد خونریزی

وقتی کودک بادکنک قرمز را در دست می گیرد با دقت به کیسه آویخته به انتهای بادکنک نگاه می کند ، تیکه هایی از یک عروسک را می بیند و این بار در انتهای پله های راهرو خانه چشمش به بادکنک آبی رنگی می افتد این بار با گام های قوی تری به پایین پله ها رفته و باد کنک آبی را در دست می گیرد و باز هم کیسه ای آویخته از تکه های یک عروسک.

نکته:آبی←نماد اعتماد و احساسات عمیق

در این قسمت فیلم کارگردان بزرگترین قدرت جاذبه و سبک بصری و تخیلی خود را به مخاطب با حرکت یک اسکلت دست به سمت دختر نشان می دهد که در لحظه ای کوتاه به آن پایان می دهد.و در اینجا کودک متوجه بادکنکی مشکی می شود که در انتهای پله ها و کمی جلو تر قرار دارد.و باز هم در انتهای بادکنک تکه هایی از بدن یک عروسک در داخل کیسه.

نکته:سیاه← نماد قاطعیت و رانده شدن به سوی یاس و مرگ

در این سکانس ، فیلمبردار لحظه به لحظه فیلم را در حد یک استدیوی بزرگ تضمین می کند.در سراسر فیلم یک رنگ سفید وجود دارد از نرده های خانه گرفته تا در اتاق ها،که به معنی امنیت و پاک بودن است و رنگی متفاوت از تاریکی داستان و راهرویی که با حقه های ظریف دوربین و دکوراسیون خوب و لوازم جانبی همه نشان دهنده وجود یک خانواده دوست داشتنی می باشد.

نکته: تنها ضعف فیلم مرد خندان یک فرض کاملاً ساده از روند خطی و ساده فیلم است که می توان از آن یک فیلم بلند ساخت سناریویی با تعلیقی بیشتر برای مخاطب.

نکته:کودکی شیرین با واکنش و اعمال فیزیکی در سطح بالا با قد و قامتی دلنشین همراه با بازی هوشمندانه دوربین در ادامه صدای قل خوردن یک قوطی و روشن شدن هوشمندانه چراغ توسط کودک برای پیدا کردن منبع صدا ابتدا یک گام بلند و بعد باز نمایان شدن اسکلت یک دست و نیمه صورتی که گام های کودک را کوتاه تر از قبل می کند در حالی که کودک سه بادکنک را در دست دارد که تشکیل شده از یک مثلث رنگی با شخصیتی تهاجمی ، برنده و صریح دارد و در عین حال نمادی از (تفکر و روشنایی) می باشد.

 

نکته: اگر شکل به دست آمده مثلث را یک مثلث متساوی الاضلاع در نظر بگیریم در یهودیت نمادی از خداست و نباید نامی از آن برده شود. و در تاریخ و مذهب نماد عقل، قدرت و زیبایی می باشد.و از همه مهم تر نماد زمین نیز می باشد.

رنگ قرمز در کنار رنگ سیاه خاصیتی جادویی و سحر انگیز به ماجرا می دهد که در کنار آبی یک بهره برداری روحی و جسمی در مخاطب می کند و متابولیسم سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد و به نوعی مخاطب را دعوت به آرامش می کند.

 

مردخندان
مرد خندان

در ادامه گام های سست کودک به طرف موجودی که در حال تماشای اوست، چهره ای عجیب و غریب به رنگ سفید با چشم ها و دهانی قرمز در اینجا زاویه های دوربین در عادی نگه داشتن لبخند موجود عجیب و ایجاد نگرانی در مخاطب لبخند های مرد بخش دلهره آور روان پریشی و یک خلقت واقعی و خیره کننده که با خشونت درآمیخته و در ادامه حرکات مات و ظریف دست های او که به اصطلاح در حال شعبده بازی و جلب اعتماد کودک می باشد و ظاهر کردن یک توپ قرمز برای دختر بچه و لبخند رضایت دختر از کار او و قل خوردن توپ به سمت دختر و برداشتن توپ و بو کردن آن که باعث تشویش و نگرانی در موجود عجیب می شود.

در ادامه با مایه قرمز رنگی که در پشت سرش روی زمین قرار دارد شروع به آرایش خود کرده و به قولی به پروتز های برجسته ای در صورت خود می پردازد از جمله ابروها و نوک بینی به همراه خنده های وحشتناک و کنار رفتن او و نشان دادن صحنه پشت سرش و مواجه شدن کودک با جسد مادرش که نفس های آخر را می کشد و شوکه شدن او که مادر را برهنه در یک نایلون می بیند و بلند شدن صدای خنده های شیطانی موجود عجیب و در آخر یک لبخند به شکل دهان یک دلقک با همان مایه قرمز که در این سکانس معلوم می شود که خون همان زن کشته شده می باشد و باز با خنده هایش در من مخاطب ترس را پرورش می دهد و کودک را به همراه من مخاطب مبهوت می سازد از آنچه که دیده و نزدیک شدن صورت او به طرف صورت کودک که باز هم بازی زیرکانه دوربین که انگار موجود به من مخاطب نزدیک شده و می خواهد در مقابل آنچه که دیدیم سکوت کرده و حواس ما را از عوامل بیرونی که تاکنون دیده ایم پرت کرده و ما را وادار می کند تا بیشتر فکر کنیم.

*محبوبه_کیائی(کارشناس ارشد پژوهش هنر_ مرداد۱۳۹۶ خورشیدی)

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظرات
  1. سعید می گوید

    نقد خوب و قوی مرد خندان مخاطب رو مجذوب خودش می‌کنه

  2. مهدی مرادوند می گوید

    عالی بود ?

  3. میلاد می گوید

    این که نقد نبود، فقط ماجرا رو خیلی دقیق تعریف کرده بودید و چند تا نماد رو توضیح داده بودید. بهتر بود معنای کنار هم قرار گرفتن تمامی عناصر در کنار هم رو بیشتر شرح میدادید.

  4. مریم می گوید

    عالی بود ???

  5. سعید می گوید

    فوق العاده بود خانوم کیائی نقد شما آدمو میخ کوب می‌کنه برای زودتر خوندن کلمات بعدی

  6. مجید می گوید

    در واقع منظور از این فیلم اینه که مادر نفرین شده و تکه های عروسک نماد جسم شحص مسحور هست و اگر دقت کنید بسته آخر اجزای بدن یک عروسک هست که روش رموز طلسمات شیطانی نوشته شده و منظورش اینه که بچه بخاطر معصومیتش قدرت درک موضوع رو داره و فهمیده که مادر بوسیله سحر و توسط خادم سحر کشته شده!ولی اون خادم از بچه میخواد که سکوت کنه…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

89 + = 92