نقد فیلم کار کثیف | بادیگارد حاتمی کیا؛ عرق فروش خسرو معصومی

فریده ذاکری

شناسنامه فیلم کار کثیف

نویسنده و کارگردان:خسرو معصومی

بازیگران:

پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم‌نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن، آروز ابی‌زاده، پیام احمدی‌نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سیدمهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، ساجده مرادپور، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی، بهادر اونلو

داستان فیلم کار کثیف:

هاد تصمیم میگیرد برای مهاجرت به ترکیه سفر کند اما به دلیل گرفتاری‌هایی که برایش رخ میدهد نه تنها مهاجرت، بلکه برای بازگشتش به ایران نیز در هاله‌ای از ابهام قرار میگیرد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

نقد فیلم به قلم فریده ذاکری

فیلم کار کثیف سیزدهمین اثر سینمایی خسرو معصومی است که همیشه گرایش به ساخت فیلم‌هایی با موضوعات اجتماعی دارد و در این فیلم ایرانی نیز به سراغ یکی دیگر از معضلات روز جامعه رفته است.

پرداخت درستی روی شخصیت فرهاد به عنوان دانشجوی انصرافی حقوق صورت نگرفته، پس نمی توان به دلیل بیکاری اش توجیهی برای روی آوردنش به فروش مشروبات الکلی متصور شد و همین مسأله باعث می شود مخاطب با او همراه نشود. کاش حداقل فرهاد دانشجوی حقوق معرفی نمی شد. فیلم عالی نیست اما داستان ساده ای دارد با یک ضربه ی پایانی دور از انتظار کارگردانی بسیار روانی دارد و تقریباً هیچ صحنه ای بیننده را اذیت نمیکند.. بازی ها تقریبآخوب هستند ریتم به خاطر یک دست نبودن گاهی کندمی شود.

کار کثیف
کار کثیف

فیلم شروع بدی ندارد اما رفته رفته ریتم و ضرباهنگش تحلیل می رود و در پاره ای از صحنه ها هم ملال آور می شود و اوج این کندی در زمانی رخ می دهد که کاراکتر شاهرخ به قصه اضافه می شود وعملا حضورش بی مورد بود.
و لی درکل فیلم ارزش دیدن را داردو مطمئن باشید از دیدن این فیلم پشیمان نمی شویدولی بخشهایی ازآن باید درتدوین کم شوند تا دراکران عمومی مخاطب را آزارندهد ..ایرادهای فیلم بیشتر مربوط بهبخشی از میانه فیلم است که مشتری‌های مشروبات الکلی پرکرده‌اند و فرهاد با آن‌ها در ارتباط است و از طیف‌های مختلف جامعه هستند. که بیشترازمسوولین نگران وضعیت بیکاری یک دانشجوی حقوق هستند معصومی سوژه ای متفاوت وجذاب را برگزیده وباترسیم مخاطره های زندگی یک ساقی نوشیدنیهای الکلی به زوایای پنهان روابط انسانها ورودکرده ولی پرداخت ساده وگذرایی داشت که نتوانست تماشاگررا با فرهاد ارتباط دهد .

معصومی در نشست مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر گفت: می خواهم رئیس جمهور بادیدن فیلم‌من عذاب وجدان بگیرد.

بی کاری ساده نیست و این یک فاجعه اجتماعی است.البته این سوژه عالی وجذاب شاید به دلیل برخی ممیزیها وانتخابهای اشتباه نتوانست ازحدعادی یک فیلم فراتر برود‌.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.