نقدی بر سریال عقیق | این عقیق اصل نیست !

این عقیق اصل نیست،بدل و تقلبی است!

جبارآذین

سریال تلویزیونی عقیق تازه ترین محصول همکاری سعیدنعمت الله درمقام فیلمنامه نویس و بهرنگ توفیقی به عنوان کارگردان است. هردو در کارنامه تلویزیونی خود درکنار کارهای ضعیف و متوسط، گاه آثار به نسبت قوی هم داشته اند که به ظاهر موردآخر و درک متقابل داستانی وتصویری و سلایق مشترک،انگیزه ادامه همکاری آن دو در تولید سریال شده است . صدا و سیما هم برمبنای موفقیت های نسبی آن ها در فعالیت مشترکشان _علی رغم ضعف های اساسی سریال زیرپای مادر ،کارمشترک قبلی توفیقی و نعمت الله، درنوشته و اجرا_ و همچنین نظر و لطف خیلی خاص و همیشگی خود به شفیعی تهیه کننده عقیق ! به این سه میدان کار بیشتر داده است!

تکرار خود

با این همه، مطرح شدن نعمت الله به عنوان یک فیلمنامه نویس کاربلد و باذوق تلویزیونی و توفیقی به مثابه یک سریال ساز، نباید سبب انحراف، خود بزرگ بینی،کم کاری،سریال سازی به هرشکل و شیوه و فقط برای کسب درآمد، کم فروشی، تکرار خود و تولید کالا های متوسط و ضعیف تلویزیونی شود. سریال ضعیف تاریخی اجتماعی عقیق، روایتگر یک داستان عاشقانه مکرر است که سازندگان آن کوشیده اند با تعریفی تاریخی برای این داستان کلیشه ای غیر نوآور ،از شدت تکراری بودن آن بکاهند، بدون آنکه شناخت و اطلاعات لازم و کافی از شرایط اجتماعی و تاریخی بستر قصه خود داشته باشند.

سریال عقیق
عقیق

 

این فقر و مشکل به اندازه ای اساسی و توجه به آن چنان سطحی است که رویدادهای عقیق در هر جا و زمان می تواند رخ دهد، منهای بدنه تاریخ کشور! عقیق در تصویر فضاهای داستانی و تیپ سازی ها، نه اداکننده دین که تقلید گر و یادآور سریال های هزاردستان و شعبان استخوانی، شهرزاد، شب دهم، پهلوانان نمی میرند و چندسریال و شبه سریال تاریخی وفیلم داش آکل است.

اشکالات تاریخی

این سریال به دلیل اشکالات نمایشی،تاریخی و اجتماعی که حتی درتصویرسازی ازمناسبات اجتماعی وسیاسی دوران رخدادهای داستان خود ناموفق است، به جای آنکه برای مخاطب سرگرمی ایجاد کرده وجاذبه و همراهی باشخصیت ها وقصه ها راارمغان آورد، سبب دافعه و بی علاقگی او نسبت به آن شده است. به رغم تلاش نعمت الله در بازی باتیپ ها،دیالوگ ها و داستانک بافی های تلخ و شیرین عاشقانه، خانوادگی و اجتماعی و گاه نماسازی های به نسبت خوب توفیقی، عقیق با اتصال ناچسب و کم دانش به گوشه ای از تاریخ معاصر و وصل سفارشی و نه دراماتیک و جذاب قصه ی خود به ماه محرم و عاشورا، نمایانگر بضاعت کم توشه و توان هنری و محتوایی این سریال شده که نه تنها تکرار کننده توفیق های اندک نعمت الله و توفیقی نیست که باری به هرجهت کار کردن، کم کاری و کم فروشی در تولید سریال های خوب و تماشایی تلویزیون را به نمایش می گذارد. عقیق شفیعی تهیه کننده و توفیقی کارگردان و نعمت الله نویسنده، هنرمندانه، شفاف و درخشان،تماشایی و اصل نیست که بدل و قلب و یک عقیق مصنوعی و تقلبی در قاب انگشتری صداوسیما است!


*مشخصات سریال به نقل از وبسایت شبکه ۳ سیما:

سریال «عقیق» عاشقانه ای است در دل تاریخ که سعید نعمت الله آن را در ۱۰قسمت به نگارش در آورده است.

در خلاصه داستان سریال «عقیق» آمده است: به عَجز مهمونم می کنی؟ به تسلیم ؟ این چه رضاییه که باید از ظهر عاشورا و وَقف عقیق و خون پسرم بگذرم؟ رضای کدوم دیاریه ، این رضاییه که تو می خوای…
بازیگران این مجموعه عبارتند از: شبنم مقدمی، علیرضا آرا، نسیم ادبی، بهزاد فراهانی، داریوش سلیمی، ندا عقیقی، کریم امینی، جمال فوادیان، فردین شاه حسینی، مجید رحمتی با حضور هدایت هاشمی و با هنرمندی نادر فلاح

سایر عوامل این اثر به قرار زیرند :
مشاور تاریخی: سیروس سعدوندیان، مدیر هنری صحنه و لباس: مجید میرفخرایی،دستیار کارگردان: مجید مافی،دستیار تهیه کننده: سید سجاد طباطبایی ، برنامه ریز: فرشاد ارج، مدیر تولید: فرشید رئوفی،مدیر تصویربرداری: بهنام کریمی، صدابردار: امیر حاتمی،طراح صحنه: عباس حاج درویش،طراح لباس: سمیرا شجاعی، طراح گریم: کامران خلج، طراح بدلکاری: علیرضا فتحی، جلوه های میدانی: حمید رسولیان، مدیر تدارکات: مهدی آقامحمدی، منشی صحنه: مهین شهبازی، عکاس: محمد دارایی، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای : ملیکا مومنی راد و مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 12 = 13