ندا قاسمی: کرمانشاه پتانسیل بالائی در زمینه تئاتر و بازیگری دارد

گفت و گو با ندا قاسمی بازیگر سریال نون.خ

ندا قاسمی فعالیت خود را در  تئاتر و  صدا و سیمای مرکز کرمانشاه شروع نمود و به عنوان بازیگر و مجری در برنامه های ترکیبی و سریال با این مرکز همکاری داشت و از سال ۹۳ به عنوان گوینده و دوبلور و بازیگر واحد نمایش رادیو کرمانشاه مشغول است. بازی در سریال ساخت ایران ۲، تله فیلم چشمان بیداربمو، تله فیلم کاندیداتور، سریال مجردها و چند فیلم کوتاه را در کارنامه خود دارد.
در جشنواره های سراسری مختلف از جمله جشنواره تئاتر ایثار به عنوان بازیگر برگزیده انتخاب گردید. و سال ۹۵ در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای نمایش گاهی، کاندید بهترین بازیگر زن شد. و همچنین فیلم کوتاه آواز دست ها به کارگردانی حمزه زارعی که در ۸ جشنواره جهانی حضور یافته، نقش ایفا نموده است. ندا قاسمی در سریال نون.خ که فروردین ۹۸ از شبکه یک سیما پخش شد در نقش «شیرین» مورد توجه مخاطبین قرار گرفت. سرزمین هنر گفت و گوئی را با ایشان تهیه نموده که شما را به آن دعوت می کنیم.

لطفا ضمن معرفی خود مختصری از انگیزه فعالیت در عرصه نمایش را برای مخاطبان سرزمین هنر شرح دهید؟

من ندا قاسمی متولد ۳۰ خرداد ۶۶ در حال حاضر بازیگر و دانشجوی مقطع دکتری شیمی در دانشگاه تهران هستم. در کرمانشاه متولد شدم. دوران کودکی و نوجوانی من در همین شهر سپری شد. از کودکی بسیار خیال پرداز بودم. معمولا زمانهای زیادی که تنها می شدم به دلیل شاغل بودن مادرم، تمام مدت در خلوت رویا می بافتم. این رویا بافی ها قطعا از طریق نیروی درونی هدایت می شد و من را به سمت علاقه به بازیگری می کشانید. دقیقا به خاطر ندارم چند سالم بود که به مادرم گفتم قصد دارم بازیگر شوم چون خیلی کوچک بودم. در واقع آن زمان درست نمی دانستم که چه استعدادی در من هست که بتوانم بازیگر شوم. این بازیگری بود که من را به سمت خود می کشانید. اما وقتی وارد این حرفه شدم به ضعفها و توانایی هایم نیز آگاه شدم.

از چه زمانی فعالیت بازیگری را شروع کردید؟

فعالیت هنری ام را از سال ۱۳۸۷ با تئاتر شروع کردم. در این سالها در نمایش های گاهی، کبوتری ناگهان، بیتلها، چقدر قیافه شما برایم آشنا نیست، پاییز هزار و سیصد و جنگ، سکوت تلخ انارهای شیرین و… ایفای نقش کردم ودر این فاصله همکاری هایی هم با سیمای کرمانشاه به عنوان بازیگر، مجری و البته از سال ۹۳ وارد واحد نمایش رادیو کرمانشاه شدم و به عنوان گوینده، بازیگر و دوبلور تجربیاتی کسب نمودم.

با توجه به فعالیتی که در زمینه تئاتر کرمانشاه داشته اید آینده هنرهای نمایشی این استان را چطور ارزیابی می کنید؟

کرمانشاه پتانسیل بسیار بالایی در زمینه تئاتر و بازیگری دارد. از قدیم الایام که اساتیدی مثل آقای مرتضوی و آقای پلوک در کرمانشاه فعالیت می کردند. کرمانشاه همیشه در جشنواره های مختلف کشوری یکی از افتخار آفرین ها بوده و این عنوان را هنوز یدک می کشد. امیدوارم با مدیریت درست و برگزاری کارگاه های تخصصی، زمینه برای پرورش استعدادها فراهم شود. چیزی که در دوره حضور من در تئاتر کرمانشاه متاسفانه وجود نداشت. اما فکر می کنم الان شرایط مساعدتری ایجاد شده است که همین موضوع برای جوانهائی که در این استان فعالیت می کنند امیدوار کننده است.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

چرا هیچ فیلم شاخصی در مورد کرمانشاه ساخته نشده است؟

اینکه چرا فیلم شاخصی در این زمینه کار نشده؛ شاید دلیل آن کم کاری افراد دلسوز بوده است. البته در بین کارهای سینمایی چند فیلم وجود دارد که بسیار زیبا به مناطق کردنشین پرداخته اند و بسیار شاخص هستند، اما در هر صورت کافی نیست.

 

 

انتقادهایی به لهجه های متفاوت سریال نون.خ شد، نظر شخصی شما چیست؟

در سریال نون.خ تلاش این بود که به نوعی فرهنگ کردی و منطقه ی کرد نشین به سایر نقاط کشور معرفی شود. به نظرم همین ایده اولیه و تلاش برای انجام آن مهمترین نقطه قوت کار است و البته قطعا هر کاری در شروع ممکن است ضعف هایی داشته باشد و این سریال هم مستثنی نیست. بالاخره چه در لهجه و چه در استفاده کامل از پتانسیل مناطق کردنشین، ضعف هایی بود که شاید برمی گردد به نگرانی تیم درباره بازخورد سراسری کار، که حالا با توجه به بازتاب خوبی که این سریال داشت در صورت تداوم، دست تیم اجرایی هم برای هرچه بیشتر نشان دادن جذابیت های کردی باز تر خواهد بود.

چه پیشنهادی به جوانهای علاقمند به بازیگری دارید؟

برای من بازیگری لذت مطلق است. فارغ از جهان پیرامون گویا در فضای تازه ای نفس می کشم که تماماّ مکاشفه است. فکر می کنم بازیگری این قابلیت را دارد که به رشد روحی انسان کمک کند و انسان را در مسیرش به سمت اهداف والایی سوق دهد.  برای بازیگر شدن باید خوب دید. خوب شنید. و خوب درک کرد. و همچنین باید کتاب خواند، موسیقی شنید و باید نقاشی دید.  تمام این ها اگر برای من که علاقه مند به بازیگری هستم اتفاق بیافتد، قطعا دستاوردهای بزرگی به دست می آورم. ضمن اینکه در این راه نباید خسته شد. بازیگری بسیار پیچیده است. باید خواست و جنگید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

95 − 85 =