ناگفته های یک خواننده یا خوانده های یک مجری- قسمت دوم

درقسمت نخست گفتیم که یک مرکز رسانه ای حرفه ای هم می تواند غیر حرفه ای عمل کند،درست مانند مصاحبه نوروزی شبکه bbc با داریوش اقبالی که از جنبه های مختلف می تواند مورد نقد وبررسی قرار گیرد.

عنایت فانی که نسخه منتشر نشده کتاب داریوش اقبالی را از ایشان دریافت کرده و خوانده است در برنامه ویژه “به عبارت دیگر” به جای یک مصاحبه کننده کاوشگر به یک گفتگو کننده ساده تبدیل می شود و مقام خود را از یک خبرنگار به یک مهمان معمولی تقلیل می دهد و به شکل ناشیانه ای به جای پرسش از زوایای پنهان زندگی این خواننده جنجالی خودش بخشهائی از کتاب را برای نویسنده کتاب بازخوانی می کند!

به عبارت بهتر می توان گفت که وی به جای استفاده از فرصت به دست آمده از خواندن کتاب زندگی داریوش و حضور وی در مقابل دوربین شبکه bbc ترجیح می دهد به یک گفتگوی سرگرمی و تفریحی روی آورد که گرچه این نوع مصاحبه در نوع خود ارزشمند است و برای ایام نوروز هم مناسب است اما با عنوان دهن پرکنی که برای این برنامه برگزیده اند یعنی ” ناگفته های داریوش ” همخوانی ندارد .

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
ناگفته های داریوش

برای روشن تر شدن موضوع می توانیم به مواردی اشاره کنیم که می توانست از دل این مصاحبه برآید و به دل مخاطب نیز بنشیند. پرسشهائی نظیر این که:

  • چگونه پدری که شما را در کودکی از مادر جدا کرده و به یک سرایدار در باغی در نظر آباد کرج سپرده است می تواند قهرمان زندگی شما باشد؟
  • آیا همین آموزه ها و قهرمان پنداری پدری که خانواده اش از هم پاشیده است باعث ناکامی شما در زندگی مشترک و ازدواج های عجیب و طلاقهای پی در پی نشده است؟
  • شما از زندانی شدنتان به مثابه دوره آشنائی با مسایل سیاسی و اجتماعی یاد می کنید در حالی که دو بار زندانی شدن شما در دوران پهلوی  ظاهرا ارتباطی با مسائل سیاسی نداشته است یک بار به دلیل تصادف رانندگی و بار دیگر به دلیل اعتیاد به مواد مخدر زندانی شده اید آیا این امر صحت دارد یا اینکه برای شما پاپوش دوخنه بودند؟
  • شما از یک سو در شعرهای خود به زندگانی اشرافی خاندان پهلوی طعنه می زنید و یا برای سیاهکل ترانه جنگل را می خوانید اما وقتی به جرم استفاده از مواد مخدر بازداشت می شوید به سفارش اشرف پهلوی زودتر از موعد از زندان آزاد می شوید این تناقض از کجاست؟
  • بسیاری فکر می کردند شما را به عمد معتاد کرده اند اما زمینه های خانوادگیتان و نوشته های شما نشان می دهد که اعتیاد شما ارتباطی با مسائل سیاسی و نظایر آن ندارد و اتفاقا اراده شما به ترک اعتیاد نشان می دهد که خودتان به جبران تقصیری که داشته اید برخاستید و موفق شدید. آیا می توان ادعا کرد افرادی نظیر ایرج جنتی با گرایشهای سیاسی چپ گرای خود از اعتیاد شما برای ساختن چهره ای سیاسی و اپوزسیون وار از شما سوء استفاده کرده اند، بدون آنکه خودتان آدم سیاسی باشید؟

درمجموع باید گفت برنامه گفتگو محور” ناگفته های داریوش ” نه تنها نمی تواند یک مصاحبه کلاسیک و در خور توجه و متناسب با شبکه ای حرفه ای باشد بلکه نمونه بارزی از هدر دادن فرصتها و امکانات کلانی است که اگر در اختیار نیروهای با استعدادی که درمیان خبرنگاران و روزنامه نگاران ایرانی  سراغ دارم قرار می گرفت،می توانستیم شاهد برنامه ای بهتر و جذابتر باشیم .

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

54 − 47 =