می خواهم زنده بمانم ، نوستالژی سینما | هدیه ی ایرج قادری به سینمای ایران

 نوستالژی سینما (قسمت 1) | توسط: رضا یزدان پناه

ایرج قادری پس از ده سالی که با زمینه سازی محسن مخملباف ممنوع الفعالیت بود، در سال ۱۳۷۳ بازگشت شکوهمندی به سینما داشت و با ساخت فیلم « می خواهم زنده بمانم » صف های طویلی را در ورودی سینماها به وجود آورد و تا ثانیه های پایانی فیلم نفس تماشاگران را در سینه حبس کرد.

« می خواهم زنده بمانم » یک تراژدی خانوادگی احساسی، نوشته رسول صدر عاملی و به تهیه کنندگی مرتضی شایسته در سال ۱۳۷۳ ساخته شد و لقب پرفروش ترین فیلم سال را به خود اختصاص داد.

ایرج قادری
                                               ایرج قادری – کارگردان فیلمنامه نویس و بازیگر | گرافیک: الهام جهان فرد

خلاصه ی فیلم

داستان فیلم از آنجا شروع می شود که زوج اصلان (فرامرز قریبیان) و ماه منیر (مهناز انصاریان) که یک پسر ۱۱ ساله به نام باربد دارند به خاطر عدم تفاهم و ناسازگاری از هم جدا می شوند. پس از مدتی اصلان با فرنگیس (فاطمه گودرزی) ازدواج می کند.

باربد که با اصلان زندگی می کند بعد از این ازدواج اصلان را از خود دورتر حس می کند. باربد احساس تنهایی کرده و افسرده می شود.

در روزی که فقط فرنگیس در منزل حضور دارد، باربد با ضربات چاقو در حمام منزل خودکشی می کند و فرنگیس متهم به کشتن باربد می شود. اصلان که یک وکیل کار کشته است همه ی تلاش خود را می کند تا فرنگیس تبرئه شود. ولی فرنگیس به اعدام محکوم شده و تا پای چوبه دار می رود اما در نهایت نجات پیدا می کند.

می خواهم زنده بمانم اثر ایرج قادری

در فیلمنامه ابتدایی قرار بر این بوده که فرنگیس اعدام شود که با مخالفت ایرج قادری سکانس های پایانی فیلم دچار تغییرات می شود و فرنگیس نجات پیدا می کند. لحظات پایانی فیلم بسیار احساسی ساخته شده و موازی با هر پلان، قلب تماشاگر می تپد و تا ثانیه های پایانی فیلم، تماشاگر نمی تواند پیش بینی کند که فرنگیس اعدام می شود یا نجات پیدا می کند .

 

موسیقی متن زیبای ناصر چشم آذر به همراه فیلمبرداری فوق حرفه ای فرج حیدری جلوه ی خاصی به فیلم بخشیده و این فیلم پس از گذشت ۲۶ سال همچنان زنده است. هر چند ایرادات حقوقی به این فیلم وارد است ولی خون سینمایی ایرج قادری در رگهای این فیلم جریان دارد و تا حد بسیاری بر روی عواطف و احساسات مخاطب تأثیر گذار است .

اجرای زنده موسیقی متن فیلم «  می خواهم زنده بمانم  »  اثر ناصر چشم آذر

 

روح ایرج قادری ، ناصر چشم آذر و فرج حیدری شاد و یادشان گرامی باد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. محمد می گوید

    فیلم خاطره انگیزی بود

  2. فریده می گوید

    واقعا روح این بزرگان شاد . چه فیلمی عجب موزیکی . منو برد به دوران نوجوانی . یادمه آخر این فیلم فقط گریه می کردم

  3. مریم می گوید

    بهترین فیلم دهه هفتاد

  4. shabnam می گوید

    بهترین فیلم دهه هفتاد از نظر اکثر کارشناسا آژانس شیشه ای بود

  5. پرویز می گوید

    فیلم خوبی بود روح ایرج خان شاد

  6. سمیرا می گوید

    جالب بود روحش شاد

  7. سمیرا می گوید

    جالب بود روحشان شاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 2