موزه ی هنرهای معاصر ۴۰ سالگی و اما و اگرها | یادداشت وارده

موزه ی هنرهای معاصر یکی از مهمترین موزه های هنری کشور امسال ۴۰ ساله می شود. به همین مناسبت یادداشتی از «افشین پرورش» *را تقدیم خواهیم کرد که به ۱۰ نکته ی مبهم درباره این موزه اشاره دارد. انتشار این یادداشت به معنای تایید یا نفی مطالب مطرح شده نیست و صرفاً جهت اطلاع افکار عمومی مطرح می شود و از پاسخ مسؤلان استقبال می شود.

چهل سالگی موزه هنرهای معاصر و اما و اگرها

افشین پرورش

موزه ی هنرهای معاصر چهل ساله شد، اما:

۱- فهرست کامل آثاری که در طی سالهای ۱۳۵۰ تا بهمن ۱۳۵۶ توسط اشخاص حقیقی و همینطور دفتر مخصوص فرح دیبا خریداری و در زمان افتتاح موزه به این محل منتقل شده بودند، تنها در اختیار خاندان دیبا است.

۲- فهرست آثاری که به نام موزه از بهمن ۱۳۵۶ تا آذر ۱۳۵۷ خریداری شده اند، تنها در اختیار خاندان دیبا است.

۳- فهرست کامل آن دسته از آثار خریداری شده که بخاطر وقایع انقلاب، در خارج از مرزهای ایران تحویل کامران دیبا شده و کماکان در مجموعه ی شخصی او قرار دارد، تنها در اختیار خاندان دیبا است.

۴- دفتر ثبت فهرست آثار امانی و اهدایی موزه از بین رفته است و امکان بررسی موجودی مخزن دوم موزه که به این آثار اختصاص دارد، امکان پذیر نیست. اما تا این لحظه فقدان ۶۳ اثر از نیکزاد نجومی، یک اثر از اندی وارهول و سه اثر از سای تامبلی اثبات شده و از سرنوشت آنها اطلاعی دردست نیست.

۵- در اسفند ماه ۱۳۸۲، م. ک معاونت هنری وقت به دلیل فروش پنهانی آثار این موزه و تخلف در اسناد امانت سپاریها از سمت خود برکنار شد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید
حمل و نقل آثار هنری در موزه هنرهای معاصر
حمل و نقل آثار هنری در موزه هنرهای معاصر

۶- در اوایل سال ۱۳۸۳، علیرضا سمیع آذر مدیر وقت موزه، دستور انتقال غیرقانونی و مخفیانه ی بیش از پانصد اثر از آثار این موزه را به انبار دفتر تجسمی صادر کرد. فهرست این آثار و صورتجلسه های انتقال، معدوم شده است. در فروردین ۱۳۹۶ آثار انتقالی به همراه آثار موجود در انبار دفتر تجسمی(در مجموع بیش از یکهزار اثر) به دلیل آبگرفتگی عمدی از بین رفتند.

۷- در فروردین ۱۳۹۵ قضیه ی واگذاری پنهانی موزه ی هنرهای معاصر و گنجینه ی آن به بخش خصوصی پس از واکنش سریع و به موقع رسانه ها و افکار عمومی، منتفی شد.

۸- در دوسال گذشته مدیران موزه زیر فشار افکار عمومی با اعلام اینکه در لیست تهیه شده توسط مهدی کوثر ریاست اسبق موزه در سال ۱۳۵۸، اسامی تعدادی از هنرمندان و همینطور تعدادی از آثار اشتباه ثبت شده، وعده ی انتشار فهرست جدیدی را دادند که تا به امروز چنین امری محقق نشده است.

۹- در طول یکسال گذشته به بهانه ی نمایش آثار در اروپا، تلاشهایی بی نتیجه برای خروج به قصد فروش ارزشمندترین آثار گنجینه، صورت گرفته است.

۱۰- در طول سالهای اخیر مدیران موزه، عامدانه از هرگونه تغییر در جهت بهبود شرایط نگهداری و حفاظت از موزه و آثار آن جلوگیری کرده اند.

حمل و نقل آثار هنری در موزه هنرهای معاصر
حمل و نقل آثار هنری در موزه هنرهای معاصر

خواست جامعه ی هنری و فرهنگی کشور، آغاز به کار گروه تحقیق و تفحص سازمان بازرسی و دیگر نهادهای قضایی و نظارتی، برای بررسی کامل اصالت آثار گنجینه و همچنین پیگیری تخلفات رخ داده در این موزه، اعلام آثار مفقودی و پیگرد قانونی متخلفان است.


*این متن و عکسها در اینستاگرام  نویسنده ی محترم نیز منتشر شده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. رهگذر می گوید

    با عرض ادب؛ نویسنده (آقای پرورش) فاقد سواد و اطلاع و ارزش کافی برای ثبت مطالبش در چنین سایتی است.

    1. علی می گوید

      حالا شما این را چه جوری تشخیص دادین؟

  2. آیلار می گوید

    از آقای پرورش سپاسگذارم که با تلاش هاشون مردم رو آگاه میکنند امیدوارم این یادداشت ها نتایج خوبی داشته باشه .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − = 6