ملانصرالدین دوران ما درگذشت | مروری بر دو پیام تسلیت درگذشت زرویی نصرآباد

هفته ای که گذشت جامعه فرهنگی ادبی ایران در فقدان نویسنده و شاعر طنزپرداز کشورمان مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد به سوگ نشست. در پی این واقعه اسفبار پیامهای متفاوتی از سوی هنرمندان و شاعران و ادیبان منتشر شد، که دو نمونه از متفاوت ترین این پیامها را برگزیده ایم که تقدیمتان می  کنیم.

پیام تسلیت سید مهدی شجاعی (نویسنده کتاب کشتی پهلو گرفته)

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت برادرم ابوالفضل زرویی نصرآباد ،خبری دهشتناک و تکان دهنده بود.مردم ایران، به خصوص اصحاب فرهنگ و ادب و هنرو بالاخص اهالی خطه طنز،شخصیتی شریف و وارسته،فاضل،آزاده، مهربان ، اهل درد و ادیب و هنرمند را از دست دادند که داغ فقدانش تا ابد بر دل‌ها خواهد ماند. وسعت جای خالی اش چنان بیکرانه و نامحدود است که هیچ چیز و هیچ کس آن را پر نمی‌کند.

سید مهدی شجاعی
سید مهدی شجاعی

ابوالفضل زرویی نه تنها شخصیتی بی بدیل در ادبیات طنز معاصر بود که در تاریخ طنز ایران مثل و نظیر نداشت. اگرچه مرگ حق است و سرنوشت محتوم و مختوم همه ما؛ اما داغ سنگین تری که سفر ناگهانی این بزرگمرد عرصه ادب، بر دل ما گذاشت، مرگ مظلومانه و غریبانه اش بود. رحلت غریبانه ابوالفضل زرویی نشان داد که عرصه فرهنگ و ادب و هنر در کشور ما بی صاحب‌ترین است و هیچ قوه تمیز و تشخیصی که لعل و گوهر را از خزف بازشناسد و قدر بداند در هیچ سطحی از مدیران و مسئولان وجود ندارد.

رحلت غریبانه ابوالفضل زرویی نشان داد که در کشور ما هیچ مقام مسئولی دلش برای فرهنگ و ادب نمی‌تپد و سیاستگذاران و مدیران کلان در عرصه فرهنگ و هنر، از کمترین دغدغه‌ای برای اهالی این خطه برخوردار نیستند.در رحلت مظلومانه این شخصیت بی بدیل عرصه ادب، همه مدیران و مسئولان عالی و دانی مسئولند و باید در هر دو جهان پاسخگوی بی توجهی و سهل انگاری و بی رحمی خود باشند.

ابوالفضل زرویی نصرآباد
ابوالفضل زرویی نصرآباد

در این واقعه مؤلمه و مصیبت جانسوز هیچ کدام حق ندارند ابراز تاثر و تاسف کنند و پیام تسلیت بدهند و برای خود کسب آبرو کنند. کسانی که از وضعیت و شرایط این عزیز خبر داشتند و هیچ کدام هیچ قدمی برنداشتند. همان بهتر که ما را با غم خود رها کنند و به کار و بار خود بپردازند.

این مصیبت طاقت سوز را به یکایک عزیزان ادیب و طنزپرداز تسلیت عرض می‌کنم و برایشان از خداوند صبر و سلامتی می‌طلبم. بخصوص عزیزانی که ابوالفضل را از نزدیک می‌شناختند و با او رفاقت داشتند. عزیزانی که نمی‌دانند در کدام مصیبت بگریند. مصیبت از دست دادن رفیقی شفیق و با معرفت، مصیبت فقدان ادیب و طنزپردازی بی بدیل یا مصیبت بی پناهی اصحاب فرهنگ و هنر.

خداوند متعال، ابوالفضل زرویی را با موالیانش بخصوص حضرت ابوالفضل قمر بنی هاشم محشور فرماید و غریق رحمت و غفران بی انتهایش گرداند.

متن هادی حیدری (کاریکاتوریست) برای درگذشت ابوالفضل زرویی نصرآباد

ملانصرالدین دوران ما درگذشت

چه خبری تلخ تر از این که ابوالفضل زرویی نصرآباد درگذشت؟خیلی شوکه شدم.باورش سخت است.

هادی حیدری
هادی حیدری

ایران دوران ما،یکی از بهترین طنز نویسان خود را از دست داد.افتار آشنایی و دوستی با اورا زمان فعالیت در مجلات گل آقا پیدا کردم.شخصیتی آرام و بی نهایت هوشمند داشت.مانند برادر بزرگتر راهنمایی ام می کرد و حضورشخوشایند و دلنشین بود.مرحوم کیومرث صابری بسیار به او امید داشت و دلبسته قلم وآینده او بود.

زرویی متولد ۱۳۴۸ بود و در آن روزهای دهه هفتاد ،ستون بسیار معروف تذکره المقالات با امضای ملانصرالدین را در هفته نامه گل آقا می نوشت.

پس از گل آقا بسیار کم او را دیدم اما دورادور جویای احوالش بودم. سالها با بیماری دست و پنجه نرم می کرد به طوری که چهره اش بیش تر از سن و سالش نشان می داد.چند روز قبل در فکر بودم تا برای مراسمی که در تدارکش هستیم به عنوان یکی از میهمانان اصلی از ابوالفضل زرویی دعوت کنیم که خبر امشب،غافلگیرم کرد.

زرویی چند ماه مانده به جشن  پنجاهمین سال تولدش درگذشت و غمی بر غم هایمان افتاد.برایش آرزوی آرامش روح می کنم و به همه طنز نویسان و مخاطبان آثار این طنز پرداز یگانه،تسلیت می گویم.روحش شاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

93 − 83 =