معرفی کتاب هفتگی در هنرلند- قسمت اول

بر آن شدیم تا هفته ای سه کتاب تازه به چاپ رسیده را معرفی کنیم تا شما را در راه کتاب خوانی همراهی و یاری کرده باشیم . در این هفته به معرفی سه کتاب “مهمانی تلخ” از سیامک گلشیری، “زنان ، دشتان، و جنون ماهانه” از شهلا زرلکی ، و  ” خواب اقاقیا”از ماندانا زندی میپردازیم : 

مهمانی تلخ 

این کتاب نوشته آقای سیامک گلشیری است که توسط نشر چشمه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. رمان مهمانی تلخ ، داستان معلمی است که شبی به همراه همسرش به باغ یکی از شاگردانش می‌رود. دانشجویی که سال‌ها پیش خود استاد باعث اخراج او از دانشگاه شده بود. آنها شبی پرحادثه را در آن باغ دورافتاده از سر می‌گذرانند. شبی که بی‌گمان هرگز فراموش نخواهند کرد. این رمان با داستانی پرکشش و با فضایی پر گره ، خواننده را تا آخرین خط با خود همراه میکند.

 زنان ، دشتان و جنون ماهانه

این کتاب به قلم خانم شهلا زرلکی و آخرین کار ایشان است که  از نشر چشمه وارد کتابفروشی ها شده است. پژوهشی اسطوره شناختی و تاریخی درباره ی قاعدگی و نشانگان پیش از آن است. دشتان واژه ی فارسی پهلوی است که در این کتاب به جای واژه ی قاعدگی بکار رفته است. وضعیتی زیستی که بسیاری از زنان در سنین باروری با آن درگیرند و زندگی روزمره شان را تحت تاثر قرار میدهد. این اثر پژوهشی ، قاعدگی و همه ی مسائل آن را در تاریخ و اسطوره دنبال میکند و به دنبال یافتن پاسخی است به این پرسش : چرا قاعدگی همواره مسئله ای مذموم در فرهنگ و باورهای کهن و امروزی بوده است؟ در واقع این پرسش ، پاسخ تقریبا روشنی دارد که رد پای آن در متون دینی و حتی اسطوره های جهانی دیده میشود و ریشه در فرهنگی چند هزار ساله دارد. نکاه منفی نسبت به این پدید و طبعا نادیده گرفتن آن ، وجه مشترک بسیاری از فرهنگ ها و سنت هاست.

خواب اقاقیا

این کتاب آخرین اثر خانم ماندانا زندی است که از نشر ماهین به چاپ رسیده است. مجموعه ای است از داستانهای پست مدرن و مدرن رئال. بعضی ازداستان ها دربارهٔ مشکلات تنهایی بشر امروز و انزوای انسان است. بعضی هم رویکرد جامعه شناختی دارند و همینطور مشکلات حاصل از فقر مطالعه و دانش در جامعه امروز ما. داستان “شین مثل شاپرک”، دربارهٔ مشکلات خانوادهٔ یک جانباز اعصاب و روان است و مشکلاتی که برای خانواده پدید آورده. داستان “جنبش زرد” به انقلاب ها و جنبش های سیاسی سالهای اخیر در خاورمیانه توجه دارد و نسلی که دستخوش تغییرات حاصل از این پدیده است. داستان “جدی نگیرید” هم دربارهٔ نسل امروزی است که با فرهنگ و ادبیات پیشین خود بیگانه است. و بهمین ترتیب داستان های دیگر هم هرکدام، به نحوی به بررسی مشکلات جامعه امروز توجه دارند.درحالیکه هرکدام از زاویه دیدهای متفاوت و ساختار جداگانه ای پیروی میکنند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 1 =