معرفی کتاب هفته: « دِکامرون » اثر «ژان بوکاچیو»

دِکامرون اثری جاودان از ژان بوکاچیو نویسنده ی شهیر ایتالیایی ست. برخی بر این باورند که وی از داستان های کتاب “هزار و یک شب” تاثیر پذیرفته است و بعد از خواندن آن به نوشتن این کتاب روی آورده است. به هر جهت دکامرون خود یکی از عظیم ترین و برترین کتب جهان محسوب می شود که سند تاریخی مهمی درباره ی آن اعصار به شمار می آید.

بوکاچیو این کتاب را در قرن چهاردهم نوشت و تاریخ روایات این کتاب هم در همان زمان اتفاق می افتند. خانه ها، آداب و رسوم مردم و عقاید عیناً در این کتاب تجلی یافته است و از این حیث کتاب ما را با شیوه ی زندگی و تصاویر مردمان آن زمان آشنا می کند.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

داستان کتاب دِکامرون از اینجا شروع می شود که طاعون شهر را فرا می گیرد. هفت زن در کلیسا مشغول به دعا هستند و پس از نیایش با هم همفکری می کنند که از شهر بگریزند اما چون مردی را همراه خود ندارند، احساس خطر می کنند. در همین زمان سه جوان وارد کلیسا می شوند و یکی از آن ها با یکی از آن خانم ها خویشاوند است و بعد از مطرح کردن انگیزه ی سفرشان به دوردست، آن سه مرد هم همراه آنان شده و ده نفری به خانه ی ییلاقی می روند. در آنجا تصمیم بر این می شود که هر روز آن ده نفر گرد یکدیگر جمع شوند و هر کدام داستانی را برای دیگران تعریف کند. این کار تا رفع بیماری از شهرشان ده روز طول می کشد و جمعا در طی آن زمان صد داستان از طرف اعضاء نقل می شود.

بوکاچیو داستان ها را طیف مختلفی انتخاب کرده است و داستان ها گاهی عبرت آموز، طنزٰ اجتماعی و عاشقانه و گاهی حالت حکایت های کوتاه به خود می گیرند. این داستان ها منبع الهام و مورد استفاده بسیاری از نویسندگان بعد وی از جمله شکسپیر و مولیر بوده است.

نخستین بار احمدخان دریابیگی کتاب دکامرون را قبل از انقلاب مشروطه ابتدا به صورت یک سلسله یادداشت در روزنامه مظفری بوشهر منتشر کرد و بعداً به صورت یک کتاب در سال ۱۲۸۲ خورشیدی به چاپ رسید. ترجمه دوم و کاملترین ترجمه ی آن در ایران مربوط به حبیب شنوقی می باشد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. امیر می گوید

    سلام و ممنون بابت مطلب با ارزشتون…آقای حبیب شنوقی در قید حیات هستند؟کسی اطلاعاتی از ایشان در دست داره یا خیر؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 1