مصاحبه اختصاصی با «داریوش مهرجوئی» درنمایشگاه بین المللی کتاب تهران

“داریوش مهرجوئی” هنرمندپیشکسوتی است که به دلیل کارگردانی سینما و خلق  آثار جاودانی مانند ” گاو “,اقای هالو” و “هامون” از شهرت و خوشنامی در جامعه فرهنگی و هنری شناخته می شود؛ اما او یک رمان نویس نیز هست. از او تاکنون دو رمان به چاپ رسیده است.«درخرابات مغان» و«آن رسید لعنتی»؛ که این اثر اخیر در بیست ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به وسیله انتشارات به نگار دراخنیار علاقمندان قرارگرفت. در روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه جشن امضای این کتاب در  در سال c1، راهرو ٢، غرفه ٢ (شهر آفتاب) انتشارات به نگار باحضور ایشان و جمع زیادی از دوستدارانشان برگزار شد . در حاشیه این مراسم از ایشان درخواست مصاحبه ای کردیم که قرارشد پرسشها برای ایشان ایمیل شود و ایشان مطالعه و پاسخ دهند. آنچه می خوانید حاصل این گفتگوی کوتاه ومکاتبه ای است که تقدیمتان می شودو «هنرلند»لازم می داند همین جا از هنرمند گرامی جناب آقای حنیف سروری که امکان این مصاحبه  را فراهم کردند تشکر نماید

minilogo اسم کوبنده ای برای رمانتان انتخاب کرده اید:آن رسید لعنتی
چرا اینقدر کوبنده؟
اسم کوبنده یعنی چه ؟ اگر کتاب را خوانده باشید می فهمید که چرا ان رسید لعنتی بود .

minilogoفیلمسازی را بیشتر دوست دارید یا رمان نویسی را ؟وجوه برتری هرکدام نسبت به دیگری ازنظر شما کدام است؟

فیلم سازی یا رمان نویسی . هرد و یکی است و بیش و کم از یک ساختار و شکل زیبا شناختی بر خوردارند . ولی در رمان نویسی راحت ترم . البته من خود را ادبیات چی نمی دانم . و دوست ندارم با نثر کلنجار بروم … ساده می نویسم چون بهترین وسیله بیان است . در سینما همیشه دغدغه زمان پیش می اید . اینکه باید همه چیز را در دو ساعت گفت . در حالی که در رمان چنین محدو دیتی ندارید . در رمان می توان عمیق تر به درون اندیشه و احساس شخصیت ها رفت . و خواننده را در خلق شخصیت ازاد گذاشت ,نوعی دعوت به خلق اثر است . در سینما او را دو ساعت در اطاق تاریک حبس می کنیم و یه مشت تصویر و صدا به خورد او می دهیم که باید بی وقفه هضم کند …و همین رابطه را مشگل می کند , چون ممکن است در ان لحظه تما شاگر حوصله دریافت چنین تصا ویر و مفا هیمی را نداشته باشد . حال انکه در زمینه رمان , خوانند وقتی حالش خوش نیست و حوصله فکر کردن ندارد کتاب را می بندد و می گذارد کنار برای وقتی که حالش را داشت و می توانست با نویسنده خوب همدلی و هم فکری کند .

minilogoبه نظرشما ایا فیلمسازان باید دائما کتاب بخوانند؟ یا فیلم ببینند؟
سینما گر باید همه چیز بخواند … رمان  فلسفه  روانشناسی  تاریخ  سیا ست  مذهب   عرفان نقاشی تاتر و فیلم نامه همه این هاست که از ا و کار گردان سینما می سازد , نه فقط بچسبد به دیدن فیلم یا خواندن فیلم نامه .

minilogo آیا می توانیم بگوئیم نوع در کارهای شما شاخصه اصلی روح بلند پروازتان است؟ آخر هیچکدام از کارهایتان باهم شباهتی ندارد.از «گاو» تا «چه خوبه برگشتی»  و از کارگردانی تا رمان نویسی؟
همه هنرمندان و نویسندگاان دوره های مختلف دارند … نمونه بارزش شکسپیر است که هم تراژدی های دلخراش می نوشت و هم کمدی های خنده دار و سرگرم کننده ولی پر معز و پر معنا . منهم هم گاو و پست چی ساخته ام هم اجاره نشین ها … چه خوبه برگشتی , اقای هالو , مهمان ما ما ن این ها کمده های من است … من دلم می خواهد در همه زمینه ها کار کنم … قانونی وجود ندارد که چرا نباید چنین کنم . فیلمسا زی هم که گفتم عین رمان نویسی است از نظر شخصیت پردازی و داستان سرا ئی و غیره … و بهترین کار برای پرکردن وقفه ها ئی که برا ساختن یک فیلم پیش می اید که گاه به چند سال طول می کشد … من علاوه بر نویسندگی , که با فیلم نامه هایم شروغ کردم کارهای بد دیگری هم می کنم مثل نقاشی و نواختن و پرداختن به موسیقی …

 


عکس از رضا دشتی:IBNA.IR

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + = 25