مریم حیدرزاده : هرگز خودم را جای کسی نگذاشته ام

مصاحبه اختصاصی سرزمین هنر با مریم حیدزاده( شاعر)- رضا یزدان پناه

خانم مریم حیدرزاده ، مردم شما رو بیشتر به عنوان یه ترانه سرا می شناسن ولی شما نقاش و نویسنده هم هستید . آیا در نقاشی هاتون سبک خاصی رو دنبال می کنید ؟

مریم حیدرزاده:بله؛ من در نقاشی هام سبک ناتورالیسم یعنی همون طبیعت گرایی رو دنبال می کنم و حدود نه ساله که نقاشی رو شروع کردم ، البته نگاهی هم به سبک اکسپرسیونیسم دارم .

اکسپرسیونیسم سبکیه که عناصر رو به شکل رئال نقاشی می کنیم ، منتها برداشتی از نگاه نقاش به عناصر در اون لحاظ میشه ولی اصل نقاشی رئاله . من بیشتر به این سبک گرایش دارم و با آبرنگ و اکریلیک کار می کنم .

در نقاشی هاتون چه موضوعاتی براتون الهام بخشه و بیشتر از چه عناصری استفاده می کنید ؟

من علاقه زیادی به فصل پاییز دارم و بیشتر تابلوهایی که دارم تابلو پاییزه ، ولی خب تمام عناصری که در طبیعت میشه گردآوری کرد از جنگل ، دریا و برف تا … رو در نقاشی هام استفاده می کنم .

با توجه به اینکه شما در سن سه سالگی بیناییتون رو از دست دادید رنگها رو چه جوری تشخیص میدین ؟

بله . من سه سالم که بود جراحی کردم و بیناییمو از دست دادم . یه تصاویر و بقایایی مبهم از رنگها در ذهن من مونده مثل یه هاله .

 خانم حیدرزاده شما تو یکی از شعراتون می گید : خونه هامون پر نرده ، پشت هر پنجره پرده ، قفسا پر پرنده ، لبای بدون خنده یا در شعر دیگه ای میگید آخه مگه فرشته هم رسم شکستن بلده ، آدم میتونه بد باشه مگه فرشته هم بده .استنباط من اینه که از کلمات ساده ای استفاده می کنید . آیا کنار هم قرار دادن و چیدمان این کلمات مناسبه ؟ یا این روح و حسی هست که شما از وجود خودتون منتقل می کنید در ترانه که باعث میشه خواننده های طراز اول و سطح بالا تحت تأثیر قرار بگیرن و این ترانه ها رو اجراء کنن ؟

من همیشه در هر مقطعی از زندگی واقعی خودمو به تصویر کشیدم . هیچ وقت تو ترانه هام و اشعارم از عنصر تخیل استفاده نکردم.هرگز خودمو جای کسی نگذاشتم یا کسی بخواد سوژه ای به من سفارش بده . نمیتونم با چیزی که برام بیگانه ست ارتباط بگیرم .

همیشه بخش حقیقی زندگی خودمو در قالب ترانه به تصویر کشیدم و اینکه اگر ما کلمات رو مثل پازل کنار هم بچینیم ،شعر اون روح و مسئولیت تأثیرگذاریشو از دست میده و فقط یه پازل می مونه با کلمات تکمیل شده و اصلاً خصوصیات تأثیرگذاری روی مخاطب رو نداره.

اما اگه خودتو به امواج خروشان اقیانوس بسپاری و ترانه صدات بزنه و مثل یک الهام از آسمون بهت نازل بشه ، اون کلمات که صدات میزنن به ذهنت میان و تو فقط مسئول هستی که اون رو روی کاغذ منتقل کنی.

در ترانه مریم پاییزی ، شما میگید : دختر شبای پاییز میمونم با تو همیشه و کل این ترانه به شکلی هست که انگار مخاطب خود شما هستید . آیا این ترانه جنبه عرفانی داره ؟

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

نه . من همیشه دوست داشتم یه کسی با این مضمون این ترانه رو برام بگه و چون نشد خودم دست به کار شدم و این ترانه رو نوشتم و در یکی از کتابام منتشر شد که توسط یکی از خواننده ها اجراء شد .

در سال ۱۳۸۱ مرحوم ایرج قادری فیلمی ساختن به نام چشمان سیاه که آقای گلزار و خانم ماه چهره خلیلی در این فیلم بازی کرده بودن. این فیلم داستان زندگی دختری بود که بیناییشو از دست میده و ترانه سرای معروفی میشه . آیا در اون برهه از زمان به شما پیشنهاد بازی در فیلم شده بود یا اصلاً مشورتی با شما در این مورد انجام شده بود ؟

مریم حیدرزاده : بله . من برای آقای قادری و تمام هنرمندان درگذشته آرزوی بخشش و مغفرت میکنم .من چند جلسه با مرحوم ایرج قادری در دفتر فیلمسازیشون به اتفاق مادرم دیدار کردم وخیلی ابراز تمایل کردن که من خودم نقش رو ایفا کنم منتها به دلایلی با هم توافق نکردیم .

یه سری عقاید ایشون داشتن که قابل احترام بود و یه سری عقاید من داشتم که شاید مورد علاقه ایشون نبود .به هر حال خیلی با دوستی و خوبی به این نتیجه رسیدیم که نمیتونیم این کار مشترک رو با هم داشته باشیم و بعد از اینکه من صرف نظر کردم هیچ یک از اتفاقات زندگی من در این فیلم لحاظ نشد .البته این خواسته خودم بود و ایشون هم رعایت کردن.

خانم حیدرزاده چرا هر چه قدر زمان می گذره اکثر ترانه ها و موسیقی ها در داخل کشور بی محتوا تر می شن ، سلایق سطحی تر می شه و سختگیری مردم در انتخاب یک ترانه کمتر میشه و آیا شما این موضوع رو قبول دارید ؟

مریم حیدرزاده : قطعاً من با شما موافقم.متأسفانه دو ایراد بزرگ به این موضوع وارده . یکی اینکه دوستان آهنگساز ما اگه دست نگه دارن و حساسیت و سختگیری به خرج بدن و هر کاری که بهشون سفارش میشه نسازن خیلی کمک بزرگی می کنن . ما داریم به مردم خوراک بد میدیم و انتظار معجزه داریم .

ما به عنوان ترانه سرا مسئولیم و داریم فرهنگ و ادبیات مملکت رو اداره می کنیم و متأسفم برای شورای بسیار باسواد و دانای شعر وزارت ارشاد ، انسانهایی که خودشونو دارای سبک ، کتاب و عنوان می دونن ، متأسفانه به دلیل تبادلی که با شرکتهای انتشارات موسیقی دارن سعی کردن اهرم فشار رو بردارن .

سالهای گذشته این قدر سختگیری بود که به ساده ترین کلمات ایراد می گرفتن ولی الان همه چی رو رها کردن و اهمیتی نمیدن و هرکسی مختاره از هر کلمه و اشعار بی محتوایی استفاده می کنه . ما داریم مردم رو به سمت و سوی نامناسبی رهنمون می کنیم و اگه اینجوری پیش بره موسیقی به طور کامل به ابتذال کشیده می شه.

و سؤال آخر . همه میدونن شما یک پرسپولیسی متعصب هستید . نظر شما درباره نایب قهرمانی پرسپولیس در آسیا و خوشحالی هواداران تیمهای رقیب از اینکه پرسپولیس قهرمان نشد چیه ؟ اونا حتی به خیابونها اومدن و خوشحالی کردن .

انسانهای بزرگ ، تیمهای بزرگ و شخصیتهای بزرگ همیشه دشمن دارن . یه جمله معروفی هست که میگن زمانی که دشمنی نداشتی از جایگاه اجتماعیت نگران باش که داری از نظرها محو میشی . من افتخار می کنم به تیم محبوبم پرسپولیس که افتخار آفرید و درود میفرستم به برانکوی بزرگ که با دست خالی تیمو تا فینال آسیا برد.

حتی زمانی که پرسپولیس بهترین بازیکنا رو داشت که در بوندس لیگا بازی میکردن نتونست به این جایگاه برسه و تشکر میکنم از بازیکنای نازنین که غیرت و تعصب خودشون رو به همه نشون دادن . قطعاً پرسپولیس برای ما قهرمانه

خانم مریم حیدرزاده ممنون که وقتتون رو در اختیار من قرار دادید . خدا نگهدار

خواهش می کنم خدا نگهدار

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. سمیرا می گوید

    جذاب بود

  2. محمد می گوید

    چشمان سیاه یکی از بهترین فیلمهای ایرج قادری بود

    1. ساسان می گوید

      بهترین فیلمش تاراج بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 1 =