مروری بر کارنامه فرهنگی برنامه ۲۰۱۸

عادل فردوسی پور و بی عدالتی هایش به زبان فارسی

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ در روسیه به پایان رسید و خوب و بدیهایش، شیرینی ها و تلخی هایش برای فوتبالیست ها و طرفدارانشان به خاطره ها پیوست.اکنون زمان بررسی کارنامه فرهنگی مهمترین برنامه تلویزیونی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در رسانه ملی است.

رسانه ای که این روزها به دلایل مختلف تحت انتقادات مخاطبان و افکار عمومی است و شاید هر نقدی ولو تخصصی به حساب همین نوع انتقادات گذاشته شود که امیدواریم مسؤلان و کارشناسان صدا و سیما این نوشته را در آن راستا نپندارند و صرفاً به جنبه های فرهنگی و تخصصی متن توجه نمایند .

موفقیت در سرگرمی و تفریح

در نگاهی کلی می توانیم بگوییم صدا و سیما در انجام وظیفه سرگرمی و تفریحی و اطلاع رسانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه عملکرد مثبت و درخور تحسینی از خود به جا گذاشت که نمی توان آن را نادیده گرفت و بنا به رسم فرهنگی خویش باید به تمامی عواملی که در این روزها و شبها برای پوشش کامل مسابقات کار و تلاش کرده اند خسته نباشید بگوییم.

ناموفق در آموزش و آگاهی رسانی

در عین حال به جز دو وظیفه ای که برشمردیم صدا و سیما وظایف دیگری نیز دارد که به نظر می رسد آنچنانکه لازمه ی یک سیستم ایدئولوژیک تبلیغی است به آن توجه نمی شود. وظیفه هایی مانند آموزش یا آگاهی رسانی که از این حیث در کارنامه این سازمان نمره های درخشانی نمی یابیم.

باید دقت کرد که یک رسانه ی موفق رسانه ای است که به تمامی جوانب وظایف خویش در قبال مخاطبان با دقت و درستی عمل کند و هرگونه عدم توازن در انجام این وظایف از سوی برنامه ساز و مدیران رسانه به نمرات منفی در کارنامه رسانه منجر می شودونمره هایی که در احراز آنها سیاستگذران رسانه ملی و برنامه سازان سرشناسش هم پیمان به شمار می روند.

 

عادل فردوسی پور مجری و تهیه کننده جام جهانی 2018 روسیه
عادل فردوسی پور مجری و تهیه کننده برنامه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

عادل فردوسی پور برنامه ساز خوش شانسی است که در ۲۰ سال اخیر در سیستم به شدت خودی و غیر خودی کننده ی صداوسیما توانسته است محبوب رادیکال ترین مدیران سیاسی رسانه ملی در شبکه ۳ باشد و هرچند وجهه ی اپوزیسیون واری به خود می گیرد اما کیست که نداند در این سیستم بسته اوست که با کژدار و مریز کردنهای مختلف همچنان خود را در ارتباط تؤامان با مسؤلان و مخاطبان نگاه داشته است.

بنابراین نمی توان کارنامه صداوسیما را در هرکدام از سرفصلهای گفته شده بدون درنظر گرفتن نقش محوری عادل فردوسی پور به عنوان مجری ویژه برنامه۲۰۱۸ در شبکه ۳ سیما بررسی کرد.

وی به عنوان تهیه کننده و مجری ویژه برنامه جام جهانی در سیمای جمهوری اسلامی ایران بی شک در نمره های مثبت و منفی این کارنامه سهیم و شریک است. یعنی همانطور که در اطلاع رسانی و ایجاد سرگرمی در این ایام نمره قبولی می گیرد در بخش آگاهی رسانی و آموزش نیازمند تلاش به شمار می رود و امید است لااقل در دو مورد زیر تفکر و تأمل کند:

اول، رواج فرهنگ بخت آزمایی و تبلیغات بی حساب و کتاب

دوم،بی توجهی به ارزشهای زبان فارسی

در بخش بعدی  این نوشتار به طور مفصل به تشریح این موارد خواهیم پرداخت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 34 = 44