مروری بر وضعیت موسیقی در برنامه های نوروز ۱۳۹۹ تلویزیون

مصاحبه ایسنا با علیرضا دباغ مدیر مسول سرزمین هنر-قست دوم

خبرگزاری دانشجویان ایران(isna)پس از پایان تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ مصاحبه ای با علیرضا دباغ مدیرمسؤل سرزمین هنر انجام داده است که قسمت اول آن به برنامه های تحویل سال اختصاص داشت. قسمت دوم این مصاحبه به وضعیت پخش موسیقی در برنامه های نوروزی سال ۱۳۹۹ صداوسیما اختصاص دارد.

دباغ درباره موسیقی‌های نازل ارائه شده در ویژه برنامه‌های نوروزی تلویزیون نیز گفت: متاسفانه دنباله فرهنگی صدا‌وسیما از موسیقی سنتی ما جدا شده است و به خاطر یکسری دیدگاه‌های خاص سیاسی عده‌ای از هنرمندان امکان حضور در صداوسیما را ندارند.

وقتی این دنباله بریده می‌شود، چه جایگزینی بهتر از موسیقی دم‌دستی و حتی موسیقی خالتوری که متاسفانه به رادیو و تلویزیون راه پیدا کرده است. موسیقی‌هایی که فاقد عناصر هنری هستند و خیلی راحت تولید می‌شوند. شعرها بسیار نازل و سبک‌سرانه آن هم در سرزمینی که مهد بزرگترین شاعران و ترانه سرایان است.

خاطره ای از وضعیت موسیقی در رادیو

او که سابقه ی تولید برنامه های مختلف رادیویی و تلویزیونی را در کارنامه دارد، یکی از برنامه‌هایش در رادیو شیراز را یادآوری می‌کند و می‌گوید: من زمانی تهیه‌کننده برنامه صبحگاحی رادیو در شیراز بودم.

در آن زمان در ساعات ابتدایی صبح یکی از تصنیفهای ساخته استاد مرحوم مشکاتیان که بسیار در آن ساعت صبح برای شنوندگان جذاب بود بر روی این غزل از حافظ خوانده می شد:
صبح است ساقیا قدحی پرشراب کن دور فلک درنگ ندارد شتاب کن
زان پیشتر که عالم فانی شود خراب ما را ز جام باده گلگون خراب کن

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید


غزلی با مفاهیم عمیق عرفانی، الان باید ببینیم وضعیت موسیقی در برنامه های صداوسیما چگونه است و چه موسیقی‌هایی با چه شعرهایی جایگزین این‌ها شده است.

شعرهای موسیقی امروز رادیو

عظمت این شعر را مقایسه کنید با شعرهای این روزهایی که در رادیو و تلویزیون می شنویم. در رادیو ایران که صدای ملی محسوب می شود ترانه هایی که بیشتر شنیده می شود اگر در موسیقی پاپ است شعرهای عاشقانه ی مبتنی بر عشقهای زمینی دارد مثلاً:
بارون که زد چترت فراموشت نشه عشقم!
یا اگر موسیقی سنتی است :
لی لی لی لی لی لی حوضک ، جوجو اومد آب بخوره افتاد توی حوضک!!!
رادیو و تلویزیون نیاز به خوراک دارد و یکی از مهمترین خوراک‌ها برایش موسیقی است.

دباغ درباره این موضوع اضافه کرد: فکر می‌کنم سال اول یا دوم ریاست آقای لاریجانی در صدا و سیما بود که ایشان از شجریان دلجویی کرده و به برنامه تحویل سال دعوتشان کرد وسال ۱۳۷۳ با حضور این استاد در استودیوی تلویزیون تحویل شد .

الان ما سطحی‌ترین و دم‌دست ترین افراد را در مهمترین لحظات سال یعنی هنگام تحویل سال که فقط یک مرتبه در هر سال اتفاق می‌افتد را نشان می دهیم. باید بهترین‌های هنر و ادبیات و فرهنگمان در تلویزیون ملی دیده شود که متاسفانه در این چند سال دیده نشد.

درست است که موسیقی پاپ هم مورد نظر بخشی از جوانان جامعه است و باید هم در صداوسیما نمود داشته باشد اما بدانیم که رسانه در حال ذائقه سازی هست.کجاست شجریان،کجاست شهرام ناظری، قربانی،افتخاری یا حتی محمد اصفهانی و علیرضا عصار و همه هنرمندان امروز که آثار فاخری در موسیقی پاپ دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

33 − = 27