مروری بر ده فیلم ایرانی برای رقابت اسکار ۲۰۱۸

ده فیلم ایرانی هیئت انتخاب فیلمهای ایرانی برای اسکار ۲۰۱۸ نام ده فیلم ایرانی را برای رقابت جهت کسب عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۸ اعلام کرد. باشگاه خبرنگاران در گزارشی به معرفی این فیلمها پرداخته است که در این پست گزیده ی آن را تقدیم می کنیم.

مروری بر ده فیلم ایرانی برای رقابت اسکار

«نفس» به کارگردانی نرگس آبیار یکی از گزینه هاست که هم در ایران اکران شده و هم در چند جشنواره جهانی حضور داشته و موفق به دریافت جوایزی شده است. بهترین فیلم تماشاگران جشنواره فیلم‌های ایرانی زوریخ و تندیس بهترین کارگردانی جشنواره فیلم تالین از جمله جوایز این فیلم است.

فیلم مالاریا
مالاریا

«مالاریا» ساخته پرویز شهبازی است که در ۲۸ جشنواره حضور پیدا کرده و پنج جایزه را از جشنواره های مختلف دریافت کرده است و جدیدا برای پخش در سینماهای ده کشور اروپایی، مالزی و آمریکای شمالی قرارداد بسته است اما هنوز در ایران اکران نشده است که در صورت انتخاب از قانون یک هفته اکران در کشور استفاده کند.

«رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله است که توفیق حضور در جشنواره های خارجی را نداشته اما در ایران اکران شده و فقط از لیلا حاتمی به عنوان بازیگری که سینمای جهان با نام و کارهایش آشناست، بهره می برد.

«برادرم خسرو» فیلم اول بلند سینمایی احسان بیگلری است که شهاب حسینی برگزیده جایزه بین المللی نخل طلای کن در آن ایفای نقش کرده است و می تواند تاثیر خوبی در انتخاب نماینده داشته باشد.

ماجرای نیمروز
ماجرای نیمروز

«ماجرای نیمروز» اثر محمد حسین مهدویان با نگاهی به سینمای ارزشی که مورد توجه اهالی خاص و عام سینما قرار گرفت و توانست اکران نسبتا موفقی داشته باشد که فقط خطر نگاه سیاسی اسکار به آن وارد است که حتی اگر در صورتی که به عنوان نماینده انتخاب شود با توجه به سیاست های اسکار از ادامه رقابت حذف شود.

«لاک قرمز» ساخته سید جمال سید حاتمی می تواند به لحاظ تلخی موضوع و سوژه‌اش مورد توجه اسکاری ها قرار بگیرد. در عین حال «بیست و یک روز بعد» کاری از محمدرضا خردمندان به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی اش هم اکنون در حال اکران است و اولین حضور بین المللی خود را در جشنواره آسیاپاسیفیک تجربه می کند.

حمیدرضا قربانی تجربه دستیاری اصغر فرهادی را دارد و «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» با جشنواره های بین المللی آشناست و در برخی از آن ها حضور داشته است.

فیلم بیست و یک روز بعد
بیست و یک روز بعد

«ویلایی ها» ساخته منیرقیدی نیز با موضوع دفاع مقدس با نگاهی متفاوت به مقوله جنگ می پردازد اما شاید درگیر نگاه سیاسی و رویکردی اسکار شود.

«وارونگی» بهنام بهزادی نیز در چند فستیوال مهم بین المللی بوده و محتوای آن می تواند در راستا و خاستگاه اسکار باشد. بخش نگاه نو جشنواره کن ۲۰۱۶ ، جشنواره‌های ونکوور، هامبورگ، کمبریج، مِد ایتالیا، کرالا، نرو‍ژ، خیخون، گوآ، دبی، چنای وگوتنبرگ، برنده بهترین فیلم از جشنواره مد ایتالیا و بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه از جشنواره چنای از جمله جوایز بین المللی این فیلم است.

فیلم وارونگی
وارونگی

گفته می شود چهارشنبه نتیجه نهایی اعلام خواهد شد، باید منتظر ماند و دید کدامیک از نماینده های کشورمان در اسکار حضور پیدا می‌کنند آثاری که هرکدام به نحوی پتانسیل دارند که البته اگر نخواهیم نگاه سیاسی جشنواره را مد نظر بگیریم دو فیلم «ویلایی ها» و «ماجرای نیمروز» می توانند حضور داشته باشند، اگر بخش جوایز و حضور پررنگ بین المللی را ببینیم «مالاریا» و «وارونگی» گزینه مناسبی هستند و اگر بازیگران را در راس قرار دهیم «برادرم خسرو» و «رگ خواب» را می توان نام برد. فیلم‌های دیگری هم هستند که در صورت اتفاقات عجیب و غریب احتمال انتخاب وجود دارد.


برای مطالعه استراتژی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درباره اسکار لینکهای زیر را ببینید:

بررسی جایگاه اسکار در استراتژی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران-قسمت اول

بررسی جایگاه اسکار در استراتژی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران-قسمت دوم

بررسی جایگاه اسکار دراستراتژی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران-قسمت سوم

بررسی جایگاه اسکاردر استراتژی فرهنگی ایران -قسمت چهارم-اصغر فرهادی

بررسی علل عدم موفقیت فیلم محمدرسول الله(ص)در اسکار/ استراتژی فرهنگی ایران در اسکار-قسمت پنجم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

44 − = 40