مراسم چهلم ناصر ملک مطیعی | مخدوش کردن تاریخ و تطهیر فیلمفارسی

جبار آذین

دیروز بعدازظهر، انجمن منتقدان خانه سینما، باحضورگروهی ازهنرمندان قدیم و جدید سینما و طیفی ازرسانه ها و اعضای خود، اقدام به برگزاری مراسم چهلم هنرمند نامدار سینما زنده یاد ناصرملک مطیعی کرد.

این حرکت انجمن در شرایط حاکمیت نگاه سلیقه ای و سانسوری نامدیران سینما و نگرش ممنوع مداری آن ها، نشانگر ارج گذاری و احترام به سینماگران و هنرمندان آبروداری است که در دوران گذشته و سلطه تولید فیلم های مبتذل ضداخلاقی و کافه ای و جنسی مشهور به فیلمفارسی، توانستند تا حد توان و اجازه شرایط، خود و هنرشان را از آلودگی ها و ابتذال دور نگهدارند و دست کم با همکاری و بازی در چند فیلم فارسی یا فیلم ایرانی و نه فیلمفارسی!از آن زمان تاکنون مورد احترام اهالی سینما و سینمادوستان قرارگیرند. ملک مطیعی، یکی از این هنرمندان بود که در کارنامه سینمایی اش، چند اثر متفاوت داشت و در آن ها ایفاگر نقش های مردم دوستانه و جوانمردانه بود.

مراسم چهلمین روز درگذشت ناصر ملک مطیعی

در مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم «ملک مطیعی» ، چندتن از اهالی هنر از جمله «فریدون جیرانی»، «پوری بنایی»، «تهماسب صلح جو» و.. سخن گفتند. جدا از صحبت های «پوری بنایی» که در تجلیل از همکاران فقیدش «فردین»، «ملک مطیعی»، «بیک ایمانوردی» سخن گفت و به نقد مرده پرستی و تجلیل از هنرمندان در زمان حیات آن ها اشاره کرد، فریدون جیرانی در متنی تحلیلی از سینمای ایران و در بطن آن، به نقش و جایگاه «ملک مطیعی» به عنوان ستاره سینما پرداخت.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

آنچه در نگاه ها و سخنان اغلب سخنران ها و به ویژه «جیرانی» قابل تأمل بود، مخدوش شدن تاریخ و تطهیر به جای نقد منصفانه فیلمفارسی بود. جیرانی ها با نادیده گرفتن انقلاب پنجاه و هفت و دستاورد های آن و ورود ارزش ها به سینما و تغییر نگاه و ارتقای دانش سینماگران و تماشاگران، در صدد تطهیر فیلمفارسی و فیلمفارسی سازان بودند. درحالی که واقعیت مسلم چیزدیگر است و باید به جای تطهیر درقالب تحسین با نگاه انتقادی و منصفانه -آن هم درمراسم منتقدان! به هنر وهنرمندان و تاریخ پرداخت و نباید آگاهانه و مجذوبانه تاریخ ، هنر و سینمای کشور را مخدوش و دوغ و دو شاب را قاطی کرد.

آیا میان مرحوم ملک مطیعی و هنرمندانی مثل او که در ایران و کنارمردم ماندند، با آن به اصطلاح هنرمندهای فیلمفارسی کاباره ای که سال ها است در خارج کشور شب را تا صبح در بارها وکاباره ها می گذرانند و ضد ایران و مردم ایران بد و بیراه می گویند و با دشمنان کشور همکاری می کنند،تفاوتی نیست؟!

آیا میان «خانم بنایی» بافلان رقاصه فرق نیست؟ یا میان فیلم «پهلوان مفرد» با فیلم تختخواب سه نفره! تفاوت وجودندارد؟ و…

لطفاً ارزش ها و آرمان های یک ملت را با تخریب تاریخ و پاک و مظلوم نمایی افراد مسأله دار به نابودی نکشید و حرمت و اعتبار هنر و قلم و هنرمند را به پای مقام و منافع قربانی نکنید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 1