محمدمهدی دادمان رییس جدید حوزه هنری،موفق به تغییر می شود؟

محمدمهدی دادمان رییس جدید حوزه هنری،موفق به تغییر می شود؟|رضا اورنگ|  حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در دهه ۶۰ دوران پر رونقی داشت که دیگر هرگز تکرار نشده و نمی شود.

در این دوره جوانانی که از پشت میز نشستن بیزار بودند با پشتکار و ایمانی راسخ و با استفاده از تجربه گرانسنگ بزرگان هنر و ادب، توانستند قدم های بزرگی برای پیشرفت ادب،هنر و به خصوص سینمای ایران بردارند که الحق نیز موفق بودند.
روحیه خدمت خالصانه در وجود این جوانان می جوشید،برای همین توانستند در کارشان موفق باشند.اگر در اتاق های تزیین شده می نشستند و فقط کارتابل امضا می کردند،هرگز نمی توانستند در مسیر موفقیت گام بردارند.

حوزه هنری از دهه ۷۰ تا کنون

از اواسط دهه ۷۰ حوزه هنری به دست انداز افتاد و کم کم رونق گذشته خود را از دست داد.در این دوره با ساختن ساختمان های مختلف و راه اندازی ادارات زائد،روح را از حوزه و نیروهای کارآمدش گرفتند و همه را زمینگیر کردند.


امروز،دیگر از آن نیروهای جوان کاربلد که توانایی انجام هر کاری را داشتند خبری نیست و نخواهد شد.جایگزین کردن مدیران مدرک به دست و کت و شلوار شیک پوشیده به جای آنان،باعث شد حوزه هنری دچار رکود و رخوت شود و از سال های خوب خود فاصله بگیرد.
بخش سینمای حوزه هنری که زمانی از فعال ترین بخش های این نهاد بود،سال هاست که به اداره ای خنثی تبدیل شده که هر از گاهی فیلمی را توسط تهیه کننده ها و کارگردانان سفارش شده و نظر کرده،برای خالی نبودن عریضه تولید کرده و می کند که جز هدر دادن بیت المال مردم،سودی در بر نداشته است،نه مالی و نه معنوی.

امروز کسانی بر مسند پست های سازمان سینمایی حوزه هنری تکیه زده اند که عاشق سینما نبوده و فقط آن را در کلاس ها و از کتب مختلف شناخته اند،برای همین درکی از سینما ندارند که بتوانند تاثیر گذار باشند.

محمدمهدی دادمان
محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری
شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

مدیری که مدام پشت میز نشسته و تنها برای انجام کار ضروری حاضر می شود از اتاق شیک و بزرگ خویش بیرون بیاید،می تواند موجب پیشرفت هنر و سینمای کشور بشود؟محال است!


حوزه هنری حدود ۱۵۰ سالن سینما در اختیار دارد که به هیچ وجه نتوانسته از آنها استفاده درست ببرد و هر روز نیز بر تعداد آن می افزاید.اگر مدیران کارکشته ای این سینماها را اداره می کردند،مطمئنا اوضاع بسیار متفاوت تر از امروز بود.

اشتباه مشترک حوزه هنری و صاحبان پردیس ها


حوزه هنری،سازمان سینمایی و علی سرتیپی ،برای ساخت سینما و پردیس بیشتر،با یکدیگر مسابقه گذاشته اند!هر سه راه خطا رفته و می روند،زیرا وقتی سینمای ایران دارای مشکل است و هر روز ضعیف تر و نحیف تر می شود،چه احتیاجی به سالن بیشتر دارد؟اول باید سینما احیا شود،بعد سالن سینمای جدید ساخت.

به اعتقاد نگارنده، حوزه هنری،سازمان سینمایی و علی سرتیپی قصدشان از سالن سازی برای اهداف سینمایی و جذب مخاطبان نیست،بلکه فقط می خواهند ملکی به املاک خود اضافه کنند،زیرا ساختمان و زمین در ایران حکم کیمیا را پیدا کرده و بی خطرترین و سودآورترین تجارت کشور محسوب می شود.
حوزه هنری و سازمان سینمایی اش به صورت محفلی و فامیلی اداره شده و می شوند.مدیریت ها فقط بین خودی ها دست به دست می شود و حقی برای دیگران قائل نیستند.این هم یکی دیگر از دلایل افت حوزه هنری است که اگر هرچه زودتر چاره جویی نشود،کار از کار خواهد گذشت و نوشدارو کارساز نخواهد بود.
در دهه ۶۰ ،حوزه از تمام امکانات و ادبا و هنرمندان بهره می برد تا تاثیرگذار باشد،اما در این دو دهه اخیر،کمتر سراغ ادبا و هنرمندان با تجربه رفته اند،زیرا آنان را خودی ندانسته و نمی دانند!مگر هنر هم خودی و غیر خودی دارد؟!چرا نباید از افراد کاربلد و با تجربه ای که در عرصه هنر،ادب و رسانه کارشناس هستند استفاده کنند؟

جوانی به نام محمدمهدی دادمان


جوانی به نام محمدمهدی دادمان اخیرا به ریاست حوزه هنری انتخاب شده تا تغییراتی را در آن صورت دهد،اما به نظر محال می آید،زیرا تفکر حاکم بر حوزه هنری و مدیرانش تغییر کرده و اندیشه را نمی شود به این زودی ها تغییر داد،حداقل باید یک نسل بگذرد تا شاید نتیجه دهد.اکثر مشکلات حوزه هنری و به خصوص سازمان سینمایی آن،در بحث اجرا نیست که اصلاح شود،بلکه مشکل اصلی تفکر حاکم است .
حوزه هنری که زمانی با حرکت زنده بود و تمام مدیرانش با آستین بالا زده و لباس خاک گرفته در تکاپو برای انجام کار بهتر بودند،امروز مدیرانی پشت میز نشین دارد که حاضر نیستند،حتی غباری بر قبای گرانقیمت شان بنشیند،چه رسد به آنکه خاکی شوند!
ریاست جدید حوزه هنری،اگر بخواهد همچنان حوزه را محفلی اداره کرده و دسته بندی خودی و غیر خودی داشته باشد،محال است در کار خود موفق شود.باید از همه نیروهای با تجربه و جوان بهره بگیرد.
با توجه به اینکه محمدمهدی دادمان،پیش از این قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بود و راه حلی برای برای کم کردن مشکلات حوزه هنری نداشت،بعید است بتواند در این پست هم موفق باشد،مگر اینکه عزمی راسخ داشته باشد و همه هنرمندان کشور را به یاری طلبد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 1 =