فیلم کوتاه تماس تلفنی | یک ارتباط قلبی هوشمندانه

نقد فیلم کوتاه تماس تلفنی

فیلم کوتاه تماس تلفنی : یک ارتباط قلبی هوشمندانه | محبوبه کیایی | سرزمین هنر

شناسنامه فیلم:

نام فیلم:تماس تلفنیThe phone call 

کارگردان: مت کرکبیMat Kirkby 

محصول:۲۰۱۳ انگلستانUnited Kingdom 

ژانر: درام

زمان فیلم: ۲۱ دقیقه

نامزد دریافت بهترین فیلم هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار

نقد فیلم کوتاه تماس تلفنی

آغاز فیلم با یک موسیقی زیبا به سبک آثار گلن میلر و بازی دوربین از یک کلوزآپ به یک مدیوم شات و یک کادر طلایی با حضور شخصیت اصلی داستان در نقطه یک سوم کادر و حرکت از صحنه ای به صحنه ی دیگر است که به شروع فیلم روند منطقی می دهد.

فیلم کوتاه تماس تلفنی، داستان یک بازی قلبی و احساسی است با یک فیلم نامه ی هوشمند که در مخاطب حس تعلیق و انتظار را بیدار می کند و از یک موضوع ساده یک داستان متقاعد کننده می سازد و ارزش های اجتماعی و زیبا شناختی فیلم را در خود حفظ می کند تا فیلم در قلمرو داستان فیلم باور پذیر باشد.

نوع چیدمان صحنه فیلم همان فرم روایی داستان فیلم است که با بازی های به موقع دوربین و بازیگران آن کامل می شود. برای مثال:

لانگ شات هایی که از نمای یک مرکز بحران (مرکزی برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی رایگان و فوری) گرفته شده با فرم روایی داستان هماهنگی ایجاد می کند. و این همان لحن خاص فیلم است که با نورپردازی و کمپوزیسیون درست تکمیل می شود.

محدودیت لوکیشن

گاهی فکر می کنیم محدودیت های لوکیشن باعث کاهش تنوع بصری پلان ها می شود، اما بازی دوربین با انواع شات ها حتی در یک محیط بسته نیز می تواند موفقیت آمیز باشد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

چنانچه می بینید که دوربین فیلم برداری با حرکت های به موقع راست به چپ و چپ به راست در داخل همان مرکز بحران تنوع بصری ایجاد کرده است .و با کلوز آپ های زیبا از چهره ی سالی هاوکینز (هِدِر) و با «تمرکز بر شخصیّت» او به تماشاگران می فهماند که داستان داستانِ کیست.

آن‌وقت می‌توانند با داستان احساس نزدیکی کنند و به طریقی بفهمند چه چیزی در فیلم مهم است. کشمکش درستی که کارگردان بین موضوع و کاراکتر اصلی ایجاد کرده تا مخاطب را به موقع منقلب کند.

کنترل زمان در تماس تلفنی

نکته مهم دیگر فیلم، کنترل زمان سالی هاوکینز(هِدِر) با فردی است که با او تماس گرفته  است، با چه مهارت خارق العاده ای هم درد و هم دل او می شود و بازی قلبی میان هر دو شکل می گیرد. همدردی: قدرت ورود به احساسات یا ذهن فرد دیگر و همدلی:

قدرت ورود به شخصیت فرد دیگر و تصور تجربیات اوست. چنانچه می بینیم دیالوگ های رد و بدل شده میان سالی هاوکینز(هِدِر) و فرد تماس گیرنده که تا لحظه آخر در فیلم کوتاه تماس تلفنی ادامه دارد بسیار تاثیر گذار است.

در همدلی ما در ۳ سطح قرار می گیریم:
۱.ابتدا خود را در جایگاه و دیدگاه طرف مقابل قرار می دهیم
۲.آنگاه احساسات و هیجانات او را از دیدگاه و جایگاه او مورد بررسی قرار می دهیم
۳.سپس اقدام به ارایه راه حل های ممکن برای او می کنیم

۱.همدلی توأم با گرمی ، اعتماد ساز است
۲.معمولاً احساس درک شدن به خودی خود درمانبخش است
۳.همدلی و انعکاس ، باعث متمرکز شدن حواس مراجع کننده بر تجارب درونی شان می شود

چنانچه به خوبی در فیلم می بینیم که همدلی سالی هاوکینز(هِدِر)، بیشتر بر درک دلالت دارد، یعنی اینکه می فهمد طرف مقابل چرا چنین کاری را کرده است یا چرا چنین حسی را دارد، منشاء این حس چیست، انگیزه این کار کدام است. در همدلی هدف و آنچه رخ میدهد، این درک و شناخت است.

توانمندی در روایت داستان

توانمندی در روایت داستان در فیلم های کوتاه از اهمیت بیش تری برخوردار است. دیالوگ های سبک و گاهی زبان بدن دیالوگ های لازم را انتقال می دهد.چنانچه حالت های احساسی و زبان بدن  به خوبی گویای این نکته است. همینطور سوال هایی که از فرد تماس گیرنده می پرسد تا زمان بیشتری بخرد قابل تقدیر است.

یکی از نکات مهم در فیلم کوتاه توجه دقیق به صحنه ابتدایی فیلم است. همه چیز درباره کاراکترها و رفتارهای آن ها و محیطی که انتخاب شده مشخص می شود. یکی از رازهای ساخت فیلم کوتاه این است که موفقیت در سکانس ابتدایی فیلم نهفته است.

و این کار تأثیر اولیه چشم گیری بر جای می گذارد و دقیقا نشان می دهد کاراکتر فیلم چه کسی است و تا چه اندازه مهارت دارد و یک شخصیت به‌یادماندنی همواره جزء اصلی یک فیلم کوتاه خواهد بود.

هدف فیلم

همه هدف فیلم کوتاه تماس تلفنی برای تقویت چشم انداز ذهن مخاطب و نشان دادن یک نمایش واقعی از یک ارتباط قلبی است و از آن یک فیلم کوتاه موفق و بالیاقت می سازد که ارزش دیدن دارد.

فیلم های کوتاه می توانند بخش کوچکی از زندگی یا ماجرایی خارج از این این سیاره باشند. تصور کنید ۲۱ دقیقه را در جهانی می گذرانید که اشتیاق کاوش در آن را دارید. کاوش گر باشید و حصار های ذهن خود را از بین برده و از دیدن این فیلم کوتاه لذت ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 7 =