فرنجی ،شناخت اقوام و لزوم توجه به سواد رسانه ای

تأملی بر مصاحبه ی جنجالی جعفر خسروی

فرنجی ،شناخت اقوام و لزوم توجه به سواد رسانه ای |تلویزیون | سرزمین هنر |در پی پخش تقطیع شده ی مصاحبه ی برنامه ی «بازهم زندگی» و انتشار آن در فضای مجازی، همکار ما  «برومند شکری» نویسنده و منتقد کرمانشاهی در مصاحبه ای با نمانامه با اشاره به حواشی این برنامه با انتقاد از برخی نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی به نکات مهمی اشاره کرده است که سرزمین هنر توجه شما را به آن جلب می نماید.

فرنجی یک نوع روپوش عشایری و مختص به چوپانان است. موج سواران یا افرادی ناآگاه هستند و یا دوست دارند از چنین موضوعاتی احساسات جامعه را ملتهب کنند.

همان طور که در همه اقوام پوشش های مختلفی برای بسیاری از مشاغل وجود دارد فرنجی نیز از جمله پوشش هایی است که به طور معمول چوپانان یا مردمی که زندگی عشایری دارند از آن در فصول سرد استفاده می کنند.

بسیاری از اقوام من که هنوز به شغل عشایری مشغول هستند از پوشش فرنجی استفاده می کنند و دلیل آن هم این است که معتقد هستند این روپوش نمدی هم یک لباس گرم است و هم می توانند از آن برای زیر انداز استفاده کنند.

چون معتقد هستند که رطوبت خاک باعث بیماری و عفونت است و در مواقعی که استراحت می کنند و مجبور هستند روی سنگ یا خاک دراز بکشند تنها فرنجی یا لباس نمدی مانع از نفوذ رطوبت در بدن است.
کردها در مراسمات مختلف لباسهای متنوع زیادی دارند. به اعتقاد من مهمان برنامه پوشش مناسبی را برای حضور در برنامه استفاده‌ نکرده بود و این قضیه متأسفانه بازتاب رسانه ای خوبی نداشت.

حساسیت نمایندگان  مجلس

در این میان نمایندگان مجلس نیز به جای تفهمیم موضوع به عمق این ناآگاهی دامن زدند. آنها اگر غیرت و عزت کرد برایشان اهمیت دارد با لباس‌ کردی در صحن علنی مجلس حاضر شوند. و یا قانونی تصویب کنند که صدا و سیما را الزام کند که بیشتر در مورد لباس و پوشش اقوام ایرانی فیلم یا مستند بسازد که همه مردم با انوع پوشش ها آشنا شوند.

نمایندگان مجلس حوزه های کردنشین و مخصوصاً نمایندگان کرمانشاه به هیچ عنوان با مراجعه کنندگان خود به زبان کردی صحبت نمی کنند. ولی برای موج سواری در مجلس بیانیه صادر می کنند.

کردها در هر منطقه ای بنا به شغل و موقعیت جغرافیای آن اقلیم لباس های متنوع زیادی دارند و اگر برای یک بار هم به این منطقه سفر کرده باشید خواهید فهمید که لباس مردم شهر کرمانشاه با شهری چون روانسر یا کامیاران فرق دارد و همچنین اورامانات و سنندج نیز لباس های کردی مختلفی می پوشند.

فرنجی لباس مهمانی نیست

در کل فرنجی یکی از دهها پوشش کردی است که از گذشته های دور مختص به چوپانان و مردم عشایر کرد بوده است و البته در بسیاری از عشایر کوچ رو در لرستان و ایلام نیز از این لباس بهره می گیرند.
مهمان برنامه شبکه دو، پوششی مختص به شغل و پیشه چوپانی پوشیده بود. به طبع برای حضور در یک برنامه رسمی نیاز بود که لباس مخصوصی می پوشید. لباس رسمی کردی «چوخه رانک» است که لباسی اصیل، رسمی و زیبایی است.
مثل این است که شما برای رفتن به یک میهمانی از کلاه ایمنی و لباس کارگاهی استفاده کرده باشید. یعنی تا این حد تفاوت وجود دارد و این را من و هر کرد اصیل دیگری به خوبی می داند.
در حالی که مهمان شبکه دو با لباس فرنجی یا چوپانی در برنامه حاضر شده بود، با وجود کرد بودن از لباسی که پوشیده بود به درستی آگاهی نداشت. نکته اینجاست که مجری توضیح کوتاهی نیز در مورد استفاده چوپانان از این لباس داد ولی چون اصطلاحات لباس کوردی را نمی دانست مورد حمله و اظهارات غلط برخی افراد قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

42 − 37 =