فرامرز شکرخواه | هنرمندی که موسیقی خراسان را به سوگ نشاند

فرامرز شکرخواه رخ درنقاب خاک کشید. هنرمند درحالی در ۵۶سالگی دارفانی را وداع کفت که زادگاهش مشهد در مهجورترین سالهای تاریخ هنر به سر می برد. دست اندرکاران سرزمین  هنر (honarland.ir) این ضایعه بزرگ را به هنرمندان خراسان به ویژه برادر ارجمندشان دکتر یونس شکرخواه تسلیت می گوید.به همین مناسبت یادداشتی از روزنامه نگار پیشکسوت ،محمد آقازاده را  همراه با ویدئو کلیپی در این زمینه تقدیمتان می کنیم.

آتش مرگ آگاهی

محمد آقازاده

صدای ساز ویرانم می کند . صدایی که دیگر این جهانی نیست؛ در حضور مرگ معنای دیگر می یابد….

موسیقی را صدای بی کلام هستی و شاید نیستی می دانم . مرگ آگاهی را در جان بر می انگیزد و اضطرابی غوغاگر را در مخاطب بیدار می کند که در دام زندگی روز مره مدام فراموش می شود . اما مرگ فراموش مان نمی کند و هنرمند اگر اهل ساز باشد و یا تصویر و یا نقش با این فراموشی می ستیزد . او در حضور مرگ می زید. کرشمه ها آدمی از جهانی که باید باشد را بیدار نگاه می دارد ولی دریغ نیست . سه تار ” فرامرز شکرخواه “ آتش مرگ آگاهی را در جانم می ریزد و همه زندگی می شوم . آنهم از ساز کسی که تا دیروز در ذهنم نبود و با مرگ اش به تمامی آنرا فتح کرد.

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

 

“یونس شکرخواه” را از جوانی می شناسم و از وقتی که لباس کارگری بر تن داشتم و بعد همکار هم در تحریریه کیهان شدیم . من در حوالی و او در حوالی سیاست خارجه . او و من بسیار متفاوت زندگی کردیم و روزنامه نگاری . اما وقتی قلمی اش را در مورد برادرش خواندم این تفاوت رنگ باخت . شوریده گی اش را در چند واژه یکباره منفجر کرد. گویی برای این لحظه حفظ کرده بود . به دیدنش برای تسلیت مرگ برادر به «همشهری» رفتم نبود ، تماس گرفتم پیدایش نکردم . خودش زنگ زد . نمی دانستم چگونه تسلا بدهم در داغی که تسلا پذیر نیست . به بهانه صحبت از همشهری از بیان کلام حقیقی گریختم . اما بغض او خود گویا بود و لکنت زبان من و جمله هایی که جفت و بست نمی یافت . خواستم برایم ویدیویی بفرستد تا صدای ساز برادرش را بشنوم و شنیدم . هنر خود مرگ است و با مرگ بودگی لاجرم طرف زندگی می ایستد . امروز در بغض یونس تمامیت زندگی را بازیافتم . در دوست داشتن آن دیگری . در همراهی با تلخ کامی یک همکار و مهمتر دوست .

تسلایی نیست ولی چاره ای جز صبوری نیست . کاش با من از برادرش می گفت تا در حضور زنده اش صدای سازش را بشنوم و به دستهایش خیره بشوم که صدا را از یک شئی یعنی سه تار مسیح وار را از نیستی می رهاند و هست می کند . این ویدیو را برای شما هم در این آدرس می گذارم تا در این تجربه تلخ اما زنده همراهم باشید . شما زنده بمانید . همان حرفی که به همکارم گفتم.

 

ساز عاشقی(سه تار استاد فرامرز شکرخواه) / کارگردان:جمال عامل صادقی/ تهیه کننده: علی ثابت نیا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 4