فانی چشم تو….(شعر،عکس وموسیقی به یاد پیرجماران)

به مناسبت سالروز درگذشت امام خمینی

امروز ۱۴ خرداد مصادف با سالروز درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، حضرت امام خمینی (ره) است. در این بسته اشعار ،موسیقی و عکسهای نابی درباره این شخصیت ممتاز تاریخ معاصر کشورمان تقدیم دوستداران پیرجماران شده است.

شعر

سید حسن  حسینی را  سید الشعرای انقلاب اسلامی نامیده اند . شاعری از نسل قیصرامین پور که همچون او  خیلی  زود بدرود حیات گفت. اگرچه او  بیشتر به رباعیاتش شهرت داشت اما در غزلسرائی نیز ید طولائی داشت . غزلی که خواهید خواند از جمله غرلهای ناب این شاعر عزیز است که در مدح  رهبر ومقتدایش ،امام خمینی سروده بود.

هلا ، روز و شب فانی چشم تو             

             دلم شد چراغانی چشم تو

به مهمان شراب عطش می دهد  

                  شگفت است مهمانی چشم تو

بنا را بر اصل خماری نهاد      

                         ز روز ازل بانی چشم تو

پر از مثنوی های رندانه است      

                    شب شعر عرفانی چشم تو

تویی قطب روحانی جان من      

                     منم سالک فانی چشم تو

دلم نیمه شب ها قدم می زند    

                   در آفاق بارانی چشم تو

شاید این محتوا را نیز دوست داشته باشید

شفا می دهد آشکارا به دل              

            اشارت پنهانی چشم تو

هلا توشه راه دریا دلان          

                       مفاهیم طوفانی چشم تو

 

مرا جذب آیین آیینه کرد      

                           کرامات نورانی چشم تو

از این پس مرید نگاه توام      

                         به آیات قرآنی چشم تو
 

موسیقی

روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ غم سنگینی بر کشور سایه افکنده بود. غمی غریب در مصیبتی باور ناپذیر . اندوه این روز را مردم ما پیش از این تجربه نکرده بودند. این عزا رنگ دیگری داشت. رادیو و تلویزیون نیاز به نوع دیگری از برنامه داشت و موسیقی می توانست نقش به سزائی ایفا کند اما چه نوع موسیقی؟ این پرسشی بود که محمدعلی شکوهی آن را در آفرینش یک ملودی ماندگار در مایه شوشتری بر روی شعری از حمید سبزواری پاسخ داد. شرح ماجرا را از زبان محمد گلریز بشنوید که خوانندگی این قطعه را برعهده گرفت:

محمد گلریز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت :

من خاطره‌های زیادی از ایام رحلت حضرت امام دارم که اگر بخواهم درباره هر یک از آنها صحبت کنم وقت زیادی را می‌گیرد اما یکی از این خاطرات ارزشمند به ساخت و تولید آهنگ “دریغا این دریغا” برمی‌گردد که مربوط به روزهای پس از رحلت امام خمینی است.

وی ادامه داد: شب آخری که امام خمینی (ره) در بیمارستان بستری بودند همه مردم دست به دعا بودند که ایشان هرچه زودتر شفا پیدا کنند. من هم در کنار این مردم آرزو می‌کردم که حال ایشان بهبود یابد. فردای روزی که خبر ارتحال امام را از رادیو پخش کردند من سر کارم در مرکز تربیت معلم بودم که متوجه این خبر شدم و مانند همه مردم سرزمینم از این خبر به شدت متاثر شدم. همه می‌دانند که حال و هوای آن روزها حال و هوایی عجیب بود که همه در بهت و حیرانی بودند.

این خواننده انقلابی کشورمان افزود: بعد از شنیدن این خبر از خدا خواستم در حق من لطفی کند تا در آینده‌ای نزدیک آهنگی را بخوانم که بتواند بازگوکننده حس و حال آن روزها و التیامی برای مردم عزیز کشورمان باشد. دقیقا در همین تفکرات بودم که محمدعلی شکوهی (آهنگساز قطعه دریغا ای دریغا) به من تلفن کرد و از من خواست تا هرچه زودتر به سمت تالار وحدت حرکت کنم.

گلریزگفت: وقتی به محل کار آقای شکوهی در تالار وحدت رسیدم وی را دیدم که در حالتی گریان و در حالی که شعری را زمزمه می کند مشغول گفتگوی تلفنی با فرد دیگری است. وی بعد از پایان تماس خود رو به من کرد و گفت که مشغول صحبت با حمید سبزواری بوده و این شاعر یک شعر فی البداهه برای وی می‌خواند و شکوهی هم به صورت تلفنی و زمزمه‌ای برای آن آهنگ می‌سازد.

خواننده قطعه “دریغا ای دریغا” با اشاره به اینکه این قطعه موسیقایی در حالی خلق شد که همه اعضای گروه در غم فراق بنیانگذار انقلاب بودند و بغض در گلو و اشک در چشم داشتند، خاطرنشان کرد: در همین روز بود که آقای شکوهی قرار خوانندگی این آهنگ را با من گذاشت و ما مشغول تولید استودیویی آهنگ دریغا ای دریغا شدیم. یادم می‌آید این آهنگ از معدود قطعاتی بود که در آن روزگار توسط دستگاه سینتی سایزر که در آن دوران تعداد بسیاری محدودی از آن وجود داشت، تولید شد. البته با توجه به تعطیلی تمامی استودیوها و مجموعه‌های هنری ما سختی زیادی برای تولید آهنگ کشیدیم و وقتی ساعت ۱۱ شب آن را به تلویزیون تحویل دادیم خیلی‌ها از روند تولید سریع آهنگ تعجب کردند.

وی با بیان اینکه این قطعه موسیقایی یکی از آهنگ‌های مورد علاقه‌اش در عرصه موسیقی و ساخت سرودهای انقلابی است، تصریح کرد: ساخت این آهنگ یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین آهنگ‌هایی است که در مقام خواننده در کنار گروه آن حضور داشتم و وقتی هم به صورت رسمی در تلویزیون پخش شد مرهمی بر دل داغداران و دوستداران حضرت امام خمینی(ره) شد که باعث شد نیت من هم برآورده شود.

عکس

آلبومی از عکسهای کمتر دیده شده از زندگانی امام خمینی زینت بخش این بسته است.اگرچه نام عکاسان این عکسها را نمی دانیم اما تاریخ از آنها به نیکی یاد خواهد کرد چرا که فرازهای مهمی از زندگانی مردی را به تصویر کشیده اند که عالم را تکان داده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

52 − 42 =