فارابی ، گورستان فیلم های مرده یا بنیاد رفقا ؟!

فارابی ، گورستان فیلم های مرده یا بنیاد رفقا؟! | سیدرضا اورنگ | سرزمین هنر| سینما | ابوالفضل جلیلی درباره ساخت فیلم «مسیر معکوس» به ویکی‌سینما گفت:

برای تولید این فیلم، برای‌ اولین بار از فارابی وام گرفتم و چون دیدم این فیلمم هم در ایران اکران‌ نمی‌شود و یا اگر اکران شود، فروشی نمی‌کند،

دیدم‌ نمی‌توانم آن وام را برگردانم، به همین دلیل رفتم به آنها پیشنهاد دادم به جای بازپرداخت وام، مالکیت فیلم را بردارند و آنها هم ۶۰ درصد از مالکیت فیلم را برداشتند.

دوست فیلمسازم ابوالفضل جلیلی صراحتی دارد که ستودنی است. وی درباره واگذاری شصت درصد از مالکیت فیلم خود به فارابی رک و صریح گفت به چه دلیل آن را واگذار کرده است.

فارابی ، بیت المال یا مال بیت

بنیاد فارابی با بیت المال مردم فقیر صاحب بسیاری از این مالکیت ها شده که نه سود مالی دارند و نه نفع معنوی! اگر هیچ سودی ندارد،مالکیت این فیلم ها به چه دردش می خورد؟!

چرا مدیران آن دوست دارند پول مردم گرفتار و فقیر را این چنین هدر دهند؟
شاید هم هدر نمی رود و جایی می رود که خودشان می دانند و ما بی خبریم!
چرا مدیران بنیاد فارابی یک بار برای همیشه،صریح و روشن نمی گویند که از این ریخت و پاش ها چه سودی به دست آورده یا تحویل بیت المال داده اند؟منظورمان سودهایی که به رفقا و خودی ها رسیده نیست!
بنیاد فارابی اکنون به گورستان فیلم های مرده تبدیل شده که یا روی اکران را نمی بینند یا در گیشه مفتضح می شوند!
وقتی فیلمی قرار نیست اکران شود یا مخاطبی ندارد،چرا باید روی آن سرمایه سوزی کرد و بیت المال مردم را به آتش کشید؟این پول ها امانت مردم است،آیا بنیاد باید امانتداری کند یا…؟

بنیادی برای رفقا


مدت هاست که فارابی به بنیاد رفقا تبدیل شده و کسی غیر از خودی ها شامل الطاف این نهاد و مدیرانش نشده و نمی شود!
با وجود این همه فیلمساز با تجربه یا جوانان مستعدی که مدت هاست بیکارند،چرا بنیاد فارابی فقط به عده ای خاص سرمایه برای ساخت فیلم می دهد؟
تولید فیلم دفاع مقدسی و کودک بهانه ای بیش نیست تا بودجه های ساخت فیلم به دوستان و نظرکرده ها برسد!
فیلمنامه هایی که نوشته نشده و ده ها میلیون پول بی زبان را فارابی پیش پیش بابت آنها به دوستان پرداخت کرده چه سرنوشتی پیدا کرده اند؟
این عجیب نیست که فیلمنامه های بزرگانی چون زنده یاد خسرو سینایی و امثال وی در شوراهای فارابی مورد قبول واقع نمی شوند،

اما با طرح کسانی که هنوز دست چپ و راست خود را در کارگردانی و نویسندگی از هم تشخیص نمی دهند موافقت شده و سریع بودجه در اختیارشان می گذارند؟!

ضرورت شفاف سازی


کدام فیلم بنیاد فارابی در این دو دهه نفع مادی یا معنوی برای این نهاد یا کشور داشته است؟

وظیفه ذاتی بنیاد فارابی ارتقای فرهنگ اسلامی و ایرانی است، ممکن است شفاف سازی کرده و بگویند چه تاثیری در نگهداری فرهنگ داشته یا تا چه حد باعث رونق آن شده اند؟
متاسفانه باید گفت اعضای شوراهای بنیاد فارابی یا تخصص لازم را ندارند و یا فقط طبق دستور عمل می کنند!شاید هم شورایی وجود ندارد و خودشان هرچه را می خواهند می برند و می دوزند!

این نظر ما نیست،بلکه آثاری که فارابی تولید کرده یا از آنها حمایت، موید این مهم است،فیلم هایی که یا اکران نمی شوند یا اگر روی پرده را به خود ببینند،مخاطب آنها را نمی بیند!
مدیران ریز و درشت بنیاد فارابی کی می خواهند از رویه نادرست و آسیب رسان خود دست بر دارند؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

72 + = 78